Wat zijn de voordelen van een organisatiekeurmerk of persoonscertificering voor mijn branche?
Overweeg je een keurmerk of persoonscertificering op te zetten voor jouw branche? Dan lees je hier waarom dat nuttig is en wat de voordelen zijn!
Will van Roosmalen is Manager Algemeen bij CertificeringsAdvies Nederland. De nieuwe kansen die ontstaan motiveren hem enorm om elke dag weer aan de slag te gaan!
will@certificeringsadvies.nlMiddels onze dienst CAN Keurmerksupport, onderdeel van CertificeringsAdvies Nederland, ondersteunen wij initiatiefnemers bij het initiëren, ontwikkelen, implementeren en beheren van organisatiekeurmerken en persoonscertificeringen. Met regelmaat horen wij uit de markt de vraag ‘wat zijn de voordelen van een organisatiekeurmerk of persoonscertificering voor mijn branche’? In dit artikel zetten we het antwoord daarop voor je uiteen. Mocht je naar aanleiding van het lezen hiervan verdere vragen hebben, neem dan gerust contact op!
De voordelen van een organisatiekeurmerk / persoonscertificering
Wanneer je als brancheorganisatie of samenwerkingsverband aan de slag gaat met het opzetten of verder ontwikkelen van een keurmerk, dan doe je dat met bepaalde achterliggende redenen. Het kan bijvoorbeeld gedreven worden door incidenten. Stel dat er in een bepaald vakgebied veel ongelukken gebeuren, dan kun je als groep bedrijven of brancheorganisatie de handen ineenslaan om de branche veiliger te maken en daarvoor een keurmerk op te gaan tuigen. Anderzijds kan het ook zo zijn dat je zaken wilt standaardiseren, zodat er altijd aan bepaalde maatstaven wordt voldaan. Daarnaast zie je ook regelmatig dat een brancheorganisatie of groep bedrijven een keurmerk of certificering in het leven roept om onderscheidend te kunnen zijn in de markt en bijvoorbeeld de kwaliteit aantoonbaar wil maken.
Wat de drijfveer ook is, het optuigen/voeren van organisatiekeurmerken en/of persoonscertificeringen binnen een branche heeft een aantal voordelen:
- Vertrouwen en geloofwaardigheid
- Aantoonbare professionaliteit
- Kwaliteitsgarantie(s)
- Consumentenbescherming
- Onderscheidend vermogen en concurrentievoordeel
- Reputatie
Hieronder wordt per voordeel uitgelegd hoe dat in elkaar zit.
1) Vertrouwen en geloofwaardigheid
Een organisatiekeurmerk of persoonscertificering geeft een opdrachtgever/afnemer een bepaalde mate van vertrouwen in een organisatie/persoon, product of dienst. Zeker wanneer het een gerenommeerd keurmerk of persoonscertificaat is. De waarde die een keurmerk/certificering heeft wordt uiteraard voor een deel bepaald door degene die het keurmerk uitgeeft. Als opdrachtgever/afnemer kun je er namelijk vanuit gaan dat je met een betrouwbare partij/persoon in zee gaat die een betrouwbaar product of dienst levert waarbij wordt voldaan aan bepaalde (kwaliteits)eisen en (wet- en) regelgeving.
2) Aantoonbaar professionaliteit
Wanneer je als branche of groep bedrijven een keurmerk of persoonscertificering hebt ontwikkeld, kun je, wanneer je als organisatie of persoon in bezit bent van dat keurmerk/die certificering, richting prospects en klanten aantonen dat je voldoet aan klanteisen en -wensen. Door het keurmerk te voeren, wat om bepaalde eisen vraagt, kun je aantonen dat je een professionele organisatie/specialist bent die de zaken op orde heeft. Daarmee kun je jezelf binnen de zakelijke wereld onderscheiden als professionele partner: dit is waar we/ik voor sta(an) en dit is de daarbij behorende belofte.
3) Kwaliteitsgarantie(s)
Wanneer je als organisatie/persoon in bezit bent van een keurmerk of persoonscertificering, dan kun je aantoonbaar maken dat jouw product/diensten voldoen aan bepaalde kwaliteitsstandaarden. In sommige gevallen gaat dat ook gepaard met voldoen aan bepaalde wet- en regelgeving.
Door kwaliteit, veiligheid, milieu- en duurzaamheid of andere thema’s te borgen in de vorm van een keurmerk of certificering en die ook te eisen van leveranciers, kunnen organisaties ook verantwoordelijkheden afbakenen. Als een leverancier werkt middels een bepaalde certificering, dan mag je er als opdrachtgever vanuit gaan dat zij bepaalde eisen stellen of maatregelen nemen. Jij als opdrachtgever bent daar zelf dan niet aansprakelijk voor. Denk bijvoorbeeld aan veiligheid. Als je voor een leverancier kiest met een VCA-certificaat, dan mag je er vanuit gaan dat zij veiligheidsmaatregelen treffen. Gebeurt dat niet en er vindt een incident plaats, dan is de leverancier zelf verantwoordelijk voor dat ongeval.
Wanneer je als brancheorganisatie of groep bedrijven een keurmerk of persoonscertificering optuigt, laat je zien dat je gezamenlijk wilt nastreven dat er binnen het vakgebied aan bepaalde minimale kwalificaties wordt voldaan op gebied van bijvoorbeeld kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid. Dat zijn dan dus eisen die je als branche zelf, gezamenlijk, stelt en waar je dus ook echt aan wilt voldoen. Wanneer er bedrijven of personen zijn die zich niet aan de eisen van het keurmerk houden of er niet naar handelen, worden zij daar door de andere keurmerk-leden op aangesproken en/of kunnen ze zelfs het keurmerk verliezen. Evenals wanneer ze niet voldoen aan de periodieke audits en certificeringseisen. Er is dus een bepaalde sociale en administratieve controle ingebouwd, die borgt dat de naam van de branche hoog wordt gehouden. De branche staat echt voor dat keurmerk/die certificering en wil de branche daarmee professionaliseren.
4) Consumentenbescherming
Consumenten of opdrachtgevers hebben, doordat er een keurmerk of (persoons)certificering gevoerd wordt, een bepaalde mate van zekerheid. Er is toezicht op naleving van de eisen die het keurmerk stelt. Dat geeft een consument extra zekerheid. Bovendien zie je meestal dat er rondom keurmerken en certificeringen een klachtenprocedure ed. zijn opgetuigd, waar de keurmerkhouder wat mee moet doen om het keurmerk te verbeteren. Ook daardoor stijgt het niveau en weet een consument/opdrachtgever weer beter waar die aan toe is.
5) Onderscheidend vermogen en concurrentievoordeel
Middels een keurmerk of persoonscertificering kun je jezelf onderscheiden in de (arbeids)markt. Het is als het ware ook een commerciële (marketing)tool die jou concurrentievoordeel geeft. Zo kun je een hogere prijs vragen omdat je aantoonbaar kunt maken dat je voldoet aan bepaalde (kwaliteits)eisen. Dat brengt voor opdrachtgevers/afnemers een bepaalde mate van zekerheid en dus waarde met zich mee en daarvoor zijn ze dan ook bereid te betalen.
Zodra een keurmerk wordt gevraagd vanuit de markt en dus een bepaalde reputatie heeft, levert het ook meer opdrachten op als jij dat keurmerk hebt behaald. Sommige opdrachtgevers/afnemers vragen er bijvoorbeeld expliciet naar in een aanbesteding. Voldoe je aan die vraag, dan haal je potentieel meer opdrachten binnen.
Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en handige tips en tricks ontvangen rondom organisatiekeurmerken en persoonscertificeringen? Schrijf je dan snel in voor de 8-wekelijkse CAN Keurmerksupport nieuwsbrief en ontvang alle updates direct in je mailbox!
6) Reputatie
Keurmerken en persoonscertificeringen die een ‘begrip in de markt’ worden, doordat ze een bepaalde waarde hebben, dragen bij aan het verbeteren van de reputatie van de organisatie/persoon en branche. Ook kunnen bepaalde keurmerken bijdragen aan een positieve impact op de samenleving. Bijvoorbeeld wanneer ze raakvlak hebben met duurzaamheid en/of maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Door een keurmerk of persoonscertificering te behalen, kun je aantoonbaar maken dat je meer bent dan ‘alleen maar een aanbieder’. Je voldoet keurig aan bepaalde eisen en kunt jezelf daar positief mee profileren. Bovendien moet je bij een persoonscertificering als persoon vaak voldoen aan PE-punten en als organisatie krijg je regelmatig een audit of toetsing met betrekking tot een keurmerk. Daardoor blijf je meegaan in ontwikkelingen, nieuwe wet- en regelgeving, en blijft het keurmerk/de certificering actueel. Het is niet iets wat je eventjes behaalt en vervolgens nooit meer naar omkijkt. Het heeft ‘onderhoud’ nodig en dat maakt het voor een opdrachtgever/afnemer nog betrouwbaarder.
Vergeet het keurmerk niet commercieel te laden
Wat wel van belang is wanneer je als branche of groep bedrijven een organisatiekeurmerk of persoonscertificering in het leven roept en optuigt, is dat je het keurmerk ook (commercieel) gaat laden in de markt. Onbekend maakt immers onbemind. Wanneer het meer bekendheid krijgt in de zakelijke wereld en opdrachtgevers/afnemers weten waar het keurmerk voor staat, dan krijgt het automatisch meer waarde. Wanneer een opdrachtgever/afnemer geen weet heeft van het bestaan of wat het inhoudt, gaat deze daar ook niet naar kijken en zal die eerder kiezen voor een goedkopere aanbieder (zonder keurmerk) dan eentje met keurmerk. Simpelweg omdat men de waarde er dan niet van inziet of überhaupt niet van het bestaan afweet.
Wil je meer informatie over de mogelijkheden rondom het opzetten of ontwikkelen van organisatiekeurmerken of persoonscertificeringen of heb je een initiatief waarover je graag eens wilt sparren? Neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee.
Will van Roosmalen is Manager Algemeen bij CertificeringsAdvies Nederland. De nieuwe kansen die ontstaan motiveren hem enorm om elke dag weer aan de slag te gaan!
will@certificeringsadvies.nlAan de slag met een keurmerk?
Vraag vrijblijvend een gratis adviesgesprek aan van 30 minuten.
- Praktische tips
- Sparren
- Deskundig
- Vrijblijvend