Wat kost een KOMO certificaat?
Wat zijn de kosten om een KOMO-certificaat te behalen? In dit blogartikel vertellen we er alles over!
Stijn Sestig is adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. 'De belangrijkste kernwaarde die ik tijdens mijn studie heb geleerd is integriteit. Deze kernwaarde neem ik mee naar mijn klanten. Vertrouwen is vanuit mijn optiek immers de basis die moet leiden tot mooie resultaten.'
stijn@certificeringsadvies.nlWanneer men zich in het KOMO-certificaat gaat verdiepen reist vaak de vraag; wat kost een KOMO-certificaat? De kosten voor het KOMO-certificaat zijn afhankelijk van een aantal factoren zoals de bedrijfsgrootte, complexiteit, de reeds aanwezige informatie en de verhouding tussen zelf doen/uitbesteden. Dit maakt dat de kosten helaas niet in één antwoord te noemen zijn. Wel kunnen we een indicatie geven van de kostensoorten waar je rekening mee moet houden bij het behalen van het KOMO Keurmerk. In dit artikel vertellen we hier meer over.
Opzet kwaliteitshandboek
Je behaalt het KOMO-certificaat op product, dienst, proces of persoonsniveau. Wanneer je het KOMO-keurmerk product, dienst of proces niveau wilt behalen start je met het opzetten en beheren van een kwaliteitshandboek. De kosten voor dit onderdeel zijn afhankelijk van of er al een handboek in de organisatie aanwezig is of dat dit nog moet worden opgezet. Wanneer je al andere (ISO) certificeringen zoals ISO 9001 of VCA hebt behaald heb je vaak al een kwaliteitshandboek voor je organisatie. Is het handboek al aanwezig? Dan zal dit moeten worden aangepast aan de KOMO-richtlijnen. Heb je nog geen handboek? Dan zal dit worden opgezet, rekening houdend met de KOMO-certificeringseisen.
Uitbesteden of zelf doen?
Een tweede factor die van belang is voor de kosten van het KOMO-certificaat is de manier waarop je het certificeringstraject aangaat. Heb je een eigen kwaliteitsafdeling en/of KAM Coördinator? Dan zal je veel taken rondom de certificering zelf op kunnen pakken. In dit geval dien je de interne uren van de betrokken medewerkers mee te nemen in de kostenberekening. Heb je niet de juiste kennis en kunde in huis op het gebied van inrichten kwaliteitssturing? Dan moet je rekening houden met de (extra) advies uren van een externe adviseur.
Om de totale duur en de kosten verder in kaart te brengen zijn factoren als bedrijfsgrootte en complexiteit van de organisatie en bijbehorende processen van belang. De complexiteit van een organisatie wordt vervolgens ingeschat door te kijken naar het aantal medewerkers, hoeveelheid vestigingen en het aantal producten/diensten en de diversiteit aan processen.
Anders dan je misschien zou denken is het niet standaard dat een groot bedrijf automatisch een groter traject doorloopt. Een klein bedrijf kan dusdanig complex zijn door het hebben van meerdere of complexere producten en processen dat deze een langer en uitgebreider traject nodig heeft.
Interne audit
Wanneer je het kwaliteitshandboek hebt opgesteld dien je deze intern te auditeren alvorens de externe auditor langskomen. Dit doe je door middel van een interne audit. De kosten voor de interne audit zijn afhankelijk van of je deze uitbesteed of zelf doet. In beide gevallen moet je rekening houden met interne uren. Kies je voor uitbesteden? Dan reken je ook de externe kosten mee voor interne auditor.
Externe audit
Als laatste stap laat je de externe audit uitvoeren. Hou hierbij rekening met de kosten voor de externe auditor van de certificerende instantie die de externe audit komt uitvoeren. De kosten hiervoor zijn afhankelijk van het certificeringsschema volgens de BRL.
Periodieke audit
Houd er rekening mee dat wanneer je het KOMO-keurmerk hebt, deze periodiek opnieuw geaudit moet worden om het keurmerk te behouden. De planning van de opvolgingsaudits loopt volgens het certificeringsschema.
Meer weten?
Wil je meer weten over het KOMO-keurmerk of wil je er concreet mee aan de slag? Neem dan gerust contact met ons op! Wij vertellen je graag meer over de mogelijkheden.
Stijn Sestig is adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. 'De belangrijkste kernwaarde die ik tijdens mijn studie heb geleerd is integriteit. Deze kernwaarde neem ik mee naar mijn klanten. Vertrouwen is vanuit mijn optiek immers de basis die moet leiden tot mooie resultaten.'
stijn@certificeringsadvies.nlKom in contact met de partner in certificeren!
Meer informatie over de mogelijkheden?
- Altijd een oplossing op maat
- Jouw organisatie als uitgangspunt
- Snel, pragmatisch en persoonlijk