Wat kost een keurmerk opzetten?

Een belangrijke vraag die veelvuldig gesteld wordt met betrekking tot de dienstverlening van CAN Keurmerksupport is: wat kost een keurmerk opzetten? In dit artikel zetten we dat voor je uiteen.

Wat kost een keurmerk?
Portretfoto Will van Roosmalen
Will van Roosmalen
Manager Algemeen

Will van Roosmalen is Manager Algemeen bij CertificeringsAdvies Nederland. De nieuwe kansen die ontstaan motiveren hem enorm om elke dag weer aan de slag te gaan!

will@certificeringsadvies.nl

Een belangrijke vraag die veelvuldig gesteld wordt met betrekking tot de dienstverlening van CAN Keurmerksupport is: wat kost een keurmerk opzetten? In dit artikel zetten we dat voor je uiteen.

Wat kost een keurmerk opzetten? Een duidelijke vraag. Het antwoord is echter niet zo simpel. Een keurmerk opzetten is niet iets wat je even doet. Het is een gefaseerd proces dat, afhankelijk van wensen, behoeften en keuzes, voor ieder keurmerk op maat wordt ingericht. Dat betekent dus ook dat er verschillende kostenplaatjes zijn. Om die reden is het niet mogelijk om een vast bedrag of bandbreedte te geven als antwoord op de vraag wat kost een keurmerk opzetten. Daarom zetten we in dit artikel uiteen wat er allemaal bij komt kijken en geven we daarbij een indicatie van de tijd/kosten waar je aan moet denken. Let op: dit zijn slechts indicaties!

Wat is een keurmerk?

Een keurmerk is een kwaliteitsoordeel over een organisatie, proces, product of dienst dat afkomstig is van een betrouwbare bron. Met behulp van het keurmerk kan aantoonbaar worden gemaakt, dat er aan bepaalde (kwaliteits)eisen wordt voldaan die vanuit het keurmerk geëist worden.

Lees meer: Wat is een keurmerk en hoe zet je het op?

Indicatie kosten keurmerk opzetten: factoren

Zoals hierboven aangegeven is het ontzettend lastig om een indicatie van de kosten te geven met betrekking tot het opzetten van een keurmerk. Kosten en daarmee samenhangend tijdsbesteding hangt af van veel factoren, waaronder:

  • Hoever je wilt gaan in de eisen en richtlijnen van het keurmerk (diepgang, breedte van onderwerpen, complexiteit);
  • De mate van betrokkenheid bij de ontwikkeling en implementatie van het keurmerk (zoek je vooral een partner die coachend ondersteunt of juist volledige ontzorging)
  • De mate van volwassenheid van het keurmerk (eerst een basis neerleggen met een eenvoudige structuur qua organisatie of direct een uitgebreide organisatiestructuur met stichtingen, beoordelingscommissies, toezichthouders etc.)
  • Focus op enkel een organisatiekeurmerk of daaraan gekoppeld ook een persoonscertificering opzetten (gezien mensen vooral de kwaliteit van het werk bepalen)
  • Etc.

Keurmerk opzetten: start klein en concreet

Een keurmerk opzetten is altijd een op zichzelf staand traject; geen enkel keurmerk is immers hetzelfde. Dat neemt niet weg dat er uiteraard wel een aantal kaders en vastigheden te benoemen zijn, die vrijwel bij ieder proces met betrekking tot een keurmerk opzetten aan de orde zijn.

De ervaring van CAN Keurmerksupport is dat voor een succesvolle implementatie van een nieuw keurmerk het verstandig is om klein en concreet te beginnen met een duidelijke visie op de markt. Het proces dat je vervolgens ingaat, is grofweg onder te verdelen in vier fasen:

Keurmerk proces

Kosten keurmerk opzetten: vier fasen

Initiëren:

  • Kennismaking met alle partijen om ideeën en uitgangspunten vast te stellen
  • Werkgroep vaststellen
  • Eventueel workshop om wensen, verwachtingen, doelen etc. vast te stellen
  • Eventueel verdiepende workshop: verder aanscherpen

Indicatie: ca. 16 tot 24 uur

Ontwikkelen:

  • De kaders van het keurmerk worden uitgewerkt en geconcretiseerd
  • Concept wordt neergezet tot definitieve conceptversie
  • Revisie van het keurmerk
  • Beoordeling concept door externen/stakeholders
  • Opzetten vorm en inhoud auditprogramma
  • Definitief maken

Indicatie: ca. 100 uur (er van uitgaande dat dit grotendeels coachende ondersteuning is)

Implementeren:

  • Uitrollen van het keurmerk
  • Bekendheid verwerven binnen doelgroep en markt
  • Inrichten bedrijfsbureau en operationele middelen

Indicatie: 12 uur coachende ondersteuning – dit is sterk afhankelijk van de werkzaamheden die de werkgroep rondom het keurmerk zelf uitvoert en wat er allemaal moet gebeuren in deze fase.

Beheren:

  • Auditen: afhankelijk van het auditprogramma is dit een periodiek terugkerend iets
  • Aanscherpen hoe het keurmerk wordt beheerd (inrichting organisatie, structurele fundament etc.)

Indicatie: dit is sterk afhankelijk van de vorm van het auditprogramma

Wanneer je deze stappen doorlopen hebt, staat je keurmerk als het ware. Dat betekent echter niet dat het dan klaar is. Je keurmerk is gelanceerd, maar dient verder ontwikkeld te worden om het door te laten groeien. Denk daarbij aan afspraken over lidmaatschap, kostendekking, erkenning, uitbouwen kaders, verdiepingsslagen maken etc.

Kosten keurmerk in kaart brengen?

Nogmaals: bovenstaande is slechts een indicatie van de benodigde stappen en de daarbij behorende kosten/uren. Ieder keurmerk is anders en wordt opgezet n.a.v. wensen, doelen, behoeften van de initiatiefnemer(s) en de stakeholders. Een keurmerk opzetten is altijd een op zichzelf staand traject en daarmee maatwerk. Wil jij weten waar jij aan moet denken qua kosten voor het ontwikkelen van je eigen keurmerk of persoonscertificering? Neem dan gerust contact met ons op. Op die manier kunnen we met elkaar sparren en dieper ingaan op jouw specifieke situatie en zo de mogelijkheden en daarbij behorende kostenbegroting in kaart brengen.

Keurmerksupport: gratis adviesgesprek

Portretfoto Will van Roosmalen
Will van Roosmalen
Manager Algemeen

Will van Roosmalen is Manager Algemeen bij CertificeringsAdvies Nederland. De nieuwe kansen die ontstaan motiveren hem enorm om elke dag weer aan de slag te gaan!

will@certificeringsadvies.nl

Kom in contact met CAN Keurmerk support

Vraag direct een offerte of gratis adviesgesprek aan!

  • Geheel vrijblijvend
  • Snel contact
  • Sparren

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields