Leestijd: 4 minuten

Wat is een preventiemedewerker en wat is zijn/haar rol in een organisatie?

De preventiemedewerker: we vertellen wat het is en hoe je deze rol vervult in een organisatie.

Wat is een preventiemedewerker
Fenne Reijnen
Fenne Reijnen
Adviseur

Fenne Reijnen is adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. Fenne is gedreven en het is haar doel om organisaties zo veilig mogelijk te laten werken. Haar expertise ligt dan ook bij Arbo & Veiligheid.

fenne@certificeringsadvies.nl

Een gedegen aanpak voor gezond en veilig werken is belangrijk voor je medewerkers. Eén van de zaken die je daarom vanuit de Arbowet verplicht ingeregeld dient te hebben is het aanstellen van een preventiemedewerker. Deze ondersteunt bij de zorg en taken voor de dagelijkse veiligheid en gezondheid in de organisatie. In dit blogartikel beantwoorden we de vraag wat is een preventiemedewerker en schetsen we een beeld van de rol van de preventiemedewerker in een organisatie. Wie mag deze rol bijvoorbeeld vervullen? Hoeveel preventiemedewerkers dien je aan te stellen? En waar houdt een preventiemedewerker zich op hoofdlijnen mee bezig? 

Wat is een preventiemedewerker?

Allereerst beantwoorden we de vraag ‘wat is een preventiemedewerker’. Hieronder een definitie:

De preventiemedewerker is een officiële wettelijke benaming in Nederland voor een door de werkgever aangestelde werknemer die de werkgever in een bedrijf bijstaat op het gebied van preventie en bescherming (bron: Arboned.nl).

Simpel gezegd opereert een preventiemedewerker in een organisatie met als doel om de arbeidsrisico’s te verminderen en verzuim helpen te voorkomen. Het is dus van belang dat de persoon die deze rol uitvoert kennis van arbeidsrisico’s van de organisatie heeft en weet welke preventiemaatregelen er genomen kunnen worden. Overall gezien is de preventiemedewerker een aanjager bij het opzetten en verbeteren van het Arbobeleid. Voorwaarde is dat deze persoon de rol zelfstandig en onafhankelijk kan uitvoeren, uiteraard wel met steun en draagvlak vanuit de directie en anderen in de organisatie.

Hoeveel preventiemedewerkers zijn er nodig in een organisatie?

De rol van preventiemedewerker komt eigenlijk al sinds 1 juli 2005 voor in de Arbeidsomstandighedenwet. Deze rol is in de nieuwe Arbowet van 2017 verder uitgewerkt en uitgediept. Het accent is daarbij, veel meer dan voorheen, op preventie komen te liggen: ofwel op het voorkomen van ongevallen en verzuim. Iedere organisatie is vanuit de Arbowet verplicht om één of enkele preventiemedewerkers aan te stellen. De Arbowet geeft daarbij geen concrete aantallen die bijvoorbeeld gekoppeld zijn aan een bedrijfsgrootte.

Leidraad is dat er voldoende capaciteit ingezet moet kunnen worden als dat de situatie vereist. De uitkomsten van de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie bepalen of de functie van de preventiemedewerker fulltime, parttime en/of door één of meerdere personen dient te worden ingevuld. De omvang en ernst van de risico’s zijn daarin dus bepalend. Uiteraard kan de situatie ook veranderen wanneer een organisatie groter wordt en er dus op een diepgaander niveau kennis van zake nodig is.

Wie vervult de rol van preventiemedewerker binnen een organisatie?

Preventiemedewerker is binnen organisaties vaak een ‘secundaire’ functie van een persoon die hij/zij uitvoert naast zijn/haar primaire functie. De ‘functie’ kan vervuld worden door iedere betrokken medewerker die affiniteit heeft met Arbozaken. Voorwaarde daarbij is dat deze persoon voldoende kennis en ervaring heeft om de (wettelijk verplichte) preventietaken goed uit te voeren.

  • Bij kleinere organisaties, met maximaal 25 medewerkers, kan de directeur zelf deze rol ook op zich nemen;
  • In, doorgaans kleinere, organisaties zie je ook dat een HR-medewerker of een directiesecretaresse de rol op zich neemt;
  • Wat je ook vaak ziet is dat de rol onder wordt gebracht bij een KAM-coördinator die onder het Quality, Environment, Safety & Health (QESH) team valt. Dit is veelal het geval wanneer de organisatie wat groter van omvang is.

Bij voorkeur dient de rol van preventiemedewerker vervult te worden door iemand die werkzaam is binnen de organisatie. Indien dat niet mogelijk is, mag de bijstand voor preventie ook verleend worden door een combinatie van deskundige werknemers en/of andere (externe) deskundige personen. Wanneer er gekozen wordt voor deskundige personen van buiten de organisatie, dan moet de organisatie wel aan kunnen tonen dat er in redelijkheid niemand intern aangewezen kan worden. De bedrijfssituatie bepaalt dus wat een werkgever intern laat doen en wat er door externe deskundigen wordt opgepakt.

Wat in ieder geval belangrijk is, is dat de preventiemedewerker steun krijgt van het management. De directeur/directie moet het belang van zorgdragen voor preventieve taken omtrent veilig en gezond werken inzien. Een preventiemedewerker die verbeterpunten ziet op dit gebied moet te allen tijde terecht kunnen bij het management. Alleen op die manier kan er draagvlak voor zijn/haar taken worden gecreëerd.

Meer informatie of ondersteuning nodig?

Wil je meer weten over de preventiemedewerker en zijn/haar rol binnen een organisatie? Of kun je (als) preventiemedewerker externe ondersteuning gebruiken bij het uitvoeren van de preventie- en Arbotaken? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag op weg!

Ondersteuning preventiemedewerker

Transcriptie video: Wat is een preventiemedewerker en wat is zijn/haar rol?

Het aanstellen van een preventiemedewerker is vanuit de Arbowet verplicht. Maar wat betekent dat precies? In deze video leg ik het je uit. Een preventiemedewerker opereert vanuit de organisatie met als doel om de arbeidsrisico’s te beperken het verzuim binnen de organisatie te verminderen. Deze persoon is de aanjager bij het verbeteren en het maken van het arbobeleid binnen de organisatie. De Arbowetgeving stelt geen eisen aan hoeveel preventiemedewerkers er binnen de organisatie aangesteld moeten worden. Wel stelt de Arbowetgeving de eis dat er voldoende capaciteit moet zijn om de taken van de preventiemedewerker uit te voeren. Vaak is de rol van de preventiemedewerker een secundaire rol van een persoon die de werkzaamheden naast zijn primaire taken binnen de organisatie oppakt. Hierbij is het belangrijk dat deze medewerker affiniteit heeft met Arbozaken dus ook hierbij voldoende kennis en kunde heeft om de taken van de preventiemedewerker uit te voeren. Is er binnen de organisatie niemand beschikbaar om deze preventiemedewerker taken op te pakken? Dan kun je er ook voor kiezen om deze taken bij verschillende personen binnen de organisatie weg te leggen. Of je kunt ervoor kiezen om deze taken bij een externe persoon/partij weg te leggen. Onze Arbo-adviseurs kunnen je hierbij helpen. Vanuit de Arbowet heeft een preventiemedewerker verschillende taken. Deze zijn op te delen in vier verschillende categorieën. De eerste is: het uitvoeren of het meewerken aan het maken van een RI&E. Ofwel een risico-inventarisatie en evaluatie. Het maken of meewerken aan het plan van aanpak van de risico’s die voortkomen uit de RI&E. Daarnaast heeft een preventiemedewerker de taak om te adviseren aan bijvoorbeeld de directie, personeelsvertegenwoordiging, de ondernemingsraad over de arbeidsomstandigheden binnen de organisatie. Tot slot werkt de preventiemedewerker samen met de bedrijfsarts en de arbodienst. Naast de eerder genoemde taken die een preventiemedewerker uitvoert, heeft de preventiemedewerker nog meer taken. Bijvoorbeeld het opstellen van procedures of het registreren van (bijna) ongevallen. Wil jij meer weten over een preventiemedewerker? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op!

Fenne Reijnen
Fenne Reijnen
Adviseur

Fenne Reijnen is adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. Fenne is gedreven en het is haar doel om organisaties zo veilig mogelijk te laten werken. Haar expertise ligt dan ook bij Arbo & Veiligheid.

fenne@certificeringsadvies.nl

Ondersteuning nodig voor preventiemedewerker?

Bekijk een van onze oplossingen!

  • Deskundig
  • Jouw organisatie staat centraal
  • Volledig of gedeeltelijke ondersteuning

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields