Wat is een keurmerk? En hoe zet je het op?

Wat is een keurmerk? En hoe zet je een keurmerk? Een antwoord op die vragen, en meer, lees je in dit artikel!

Wat is een keurmerk?
Portretfoto Will van Roosmalen
Will van Roosmalen
Manager Algemeen

Will van Roosmalen is Manager Algemeen bij CertificeringsAdvies Nederland. De nieuwe kansen die ontstaan motiveren hem enorm om elke dag weer aan de slag te gaan!

will@certificeringsadvies.nl

Wat is een keurmerk? En hoe zet je een keurmerk op? Wat komt er allemaal bij kijken? Wat zijn de voordelen? Wie controleert een keurmerk? Allemaal vragen die ter sprake komen als je aan de slag gaat met (het opzetten van) een keurmerk of het ontwikkelen van een keurmerk. Om die reden hebben we in dit artikel een antwoord op die vragen voor je uiteengezet. Mochten er nog verdere vragen zijn rondom (ontwikkeling van) een keurmerk? Neem dan gerust contact met ons op. Als specialist op het gebied van initiëren, ontwikkelen, implementeren en onderhouden van (organisatie)keurmerken en persoonscertificeringen helpen we je via CAN Keurmerksupportgraag!

Wat is een keurmerk?

Een keurmerk is een, doorgaans visueel, kwaliteitsoordeel over:

  • Een organisatie of proces
  • Een product of dienst

dat afkomstig is van een betrouwbare bron. Met behulp van een keurmerk kan er aantoonbaar worden gemaakt dat er aan bepaalde (kwaliteits)eisen wordt voldaan die vanuit het keurmerk geëist worden. Je ziet direct dat een organisatie, proces, product of dienst ‘in orde’ is bevonden of ‘gekwalificeerd’ is. Keurmerken zijn doorgaans te herkennen aan een logo (bijvoorbeeld op een verpakking of website).

Wil jij aan de slag met (opzetten van) een keurmerk? Bekijk dan onze dienstCAN Keurmerksupport’.

Wat is het verschil tussen een certificaat en keurmerk?

De termen keurmerk en certificaat worden regelmatig door elkaar gebruikt. In principe is het zo dat een certificaat het schriftelijk bewijs is waarop de instantie die het keurmerk verleent verklaart dat een product of dienst aan bepaalde eisen voldoet. Wanneer het certificaat in bezit is, geeft dat het recht om het keurmerk te voeren. Daarmee kun je dus aantoonbaar maken dat je organisatie, proces, product, dienst, medewerkers aan bepaalde eisen voldoen (kwaliteitseisen, veiligheidseisen, duurzaamheidseisen, opleidingseisen).

Hoe maak je een keurmerk?

In Nederland kan iedereen zelf een keurmerk opzetten. Er zijn geen regels voor vanuit de wet, behalve de regel dat je niet mag misleiden.

Een concept van een keurmerk ontstaat vaak vanuit een idee, (markt)behoefte of visie. Om een keurmerk verder vorm te geven is het zaak om na te denken over de keurmerkeisen, de toetsing van die eisen en het uitvoeren van die toetsing. Een goed keurmerk valt of staat namelijk bij kwaliteit van de richtlijnen. Die dienen logisch, transparant, concreet en toetsbaar te zijn. Bedrijven die een keurmerk willen gaan voeren, moeten de kans krijgen om aan deze eisen te voldoen.

Zodra bepaald is wat de keurmerkeisen zijn, is het zaak om de toetsingsprocedure op te zetten. Daarbij dient besloten te worden of de manier van toetsen aansluit bij de visie van de richtlijnen van het keurmerk en of de toetsing concreet en objectief is. Dan komt al snel de vraag om de hoek kijken wie de toetsing uitvoert? Is er sprake van een onafhankelijke toetsing (bijvoorbeeld door een commissie) en is degene die de toetsing uitvoert opgeleid hiervoor en/of vakbekwaam? Hoe ziet de toetsingsprocedure er verder uit? Is toetsing definitief? Is er een herkansing? Hangt er een geldigheidsduur aan en kun je her-certificeren?

Tot slot moet nagedacht worden over de communicatie en over hoe je omgaat met vragen en klachten van de markt. Denk hierbij o.a. aan inrichting van een klachten- en geschillenregeling.

Waar moet een keurmerk aan voldoen?

Wanneer je deze vraag stelt, dan is het allereerst van belang om onderscheid te maken tussen een totaal- en deelkeurmerk. Een totaalkeurmerk stelt eisen aan alle eigenschappen die voor de afnemer, in relatie tot het keurmerk, van belang zijn. Een deelkeurmerk stelt alleen eisen aan één of enkele eigenschappen.

Zoals eerder benoemd kan in principe iedereen een keurmerk opzetten. Daarnaast mag ook iedereen certificaten en keurmerken afgeven. Er zijn een aantal keurmerken (of certificeringen) waarvoor dat niet het geval is. Daar mag alleen een Certificerende Instantie (CI) die daarin gespecialiseerd (en geaccrediteerd) is dat. Een CI moet bekwaam en onafhankelijk zijn en wordt daarop beoordeeld door een Raad van Accreditatie (RvA). Denk hierbij bijvoorbeeld aan ISO-certificeringen zoals ISO 9001ISO 27001 etc., waarvoor dit het geval is.

Dat neemt niet weg dat de overheid de betrouwbaarheid van keurmerken en certificaten wel degelijk aanmoedigt. De overheid communiceert daarover en heeft daarvoor een aantal regels:

  • De overheid verstrekt algemene informatie over keurmerken;
  • De overheid verstrekt over bepaalde keurmerken via o.a. websites informatie;
  • De Raad van Accreditatie (RvA) vergroot de betrouwbaarheid van keurmerken;
  • Er is een verbod op oneerlijke handelspraktijken. Denk daarbij aan het onterecht voeren van een keurmerk;
  • Via regelgeving wordt vanuit de overheid voor bepaalde producten of diensten verplicht dat er een certificaat behaald wordt.

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en handige tips en tricks ontvangen rondom organisatiekeurmerken en persoonscertificeringen? Schrijf je dan snel in voor de 8-wekelijkse CAN Keurmerksupport nieuwsbrief en ontvang alle updates direct in je mailbox!

Wie controleert keurmerken?

Een keurmerk wordt beheerd door een organisatie of stichting die:

  • Onafhankelijk is van de leveranciers van het keurmerk;
  • Afnemers inspraak geeft bij opstellen van de eisen;
  • Keuringen uit laat voeren door onafhankelijke deskundigen (bijv. keurmeesters, onderzoeksinstellingen);
  • Regelmatige controles uitvoert op keurmerkvoerende partijen;
  • Een goede klachten- en geschillenregeling heeft opgesteld.

Wat zijn de voordelen van een keurmerk?

Een keurmerk heeft voordelen voor zowel de afnemer als leverancier:

  • Het helpt de afnemer (consument) bij een aankoopbeslissing;
  • Het kan een afnemer helpen bij een keuze voor bijvoorbeeld duurzame, veilige producten;
  • Een keurmerk toont in sommige gevallen aan dat een leverancier aan bepaalde wet- en regelgeving voldoet;
  • Een keurmerk kan commercieel interessant zijn; het opent bepaalde deuren voor de leverancier of wordt bijvoorbeeld gevraagd vanuit de markt;
  • Je kunt richting afnemers aantoonbaar maken dat je voldoet aan (klant of markt)eisen en -wensen.

Op weg naar een (organisaties)keurmerk of persoonscertificering?

In dit artikel is uiteengezet wat een keurmerk nu precies is, hoe je het op kunt zetten, waar het aan moet voldoen, wie het controleert en wat de voordelen zijn van een keurmerk. Wil jij jezelf onderscheiden in de markt door het opzetten van een keurmerk? En kun je daarbij advies of ondersteuning gebruiken? Neem dan contact op met CAN Keurmerksupport, onderdeel van CertificeringsAdvies Nederland. Wij brengen samen met jou als opdrachtgevers de behoeften en wensen in kaart, stellen samen de benodigde eisen op en vertalen dit alles dor naar keurmerken en/of richtlijnen waarvoor organisaties en/of personen zich kunnen certificeren. Meer informatie? Neem contact op! Wij helpen je graag.

Aanvraag adviesgesprek 30 minuten

Portretfoto Will van Roosmalen
Will van Roosmalen
Manager Algemeen

Will van Roosmalen is Manager Algemeen bij CertificeringsAdvies Nederland. De nieuwe kansen die ontstaan motiveren hem enorm om elke dag weer aan de slag te gaan!

will@certificeringsadvies.nl

Keurmerk opzetten?

Kom in contact!

  • Snel contact
  • Sparren
  • Vele opties

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields