Waarom ISO 9001 jouw startup verder helpt
Zit jouw organisatie in de startup fase? Dan kan ISO 9001 jou helpen om je organisatie direct goed in te richten en je kwaliteit te borgen!
Jeffrey Hekelaar is Manager Sales bij CertificeringsAdvies Nederland. Hij levert graag zijn bijdrage aan het ontwikkelen van (klant)organisaties en komt daar graag voor bij je op bezoek!
jeffrey@certificeringsadvies.nlHet implementeren van de ISO 9001 norm en het behalen van de certificering staat meestal niet direct op het to-do lijstje van startups. Zeker vanuit het financiële oogpunt wordt het behalen van een dergelijke certificering nog wel eens vooruitgeschoven in de planning. Vaak wordt dit namelijk als kostenpost gezien. Maar is dat terecht? Of kan het juist als investering gezien worden? Wat zijn precies de voordelen van het behalen van een norm direct in de beginfase van je onderneming?
Procesbenadering
Een groot voordeel van het implementeren van de ISO 9001 norm direct in de startup-fase van je onderneming is dat je meteen de processen binnen je organisatie goed inricht. Je zet als het ware een solide basis op voor de groei van je organisatie. Met gedocumenteerde processen kun je (toekomstige) medewerkers snel en eenvoudig kennis laten maken met de manier van werken, waarmee je tijd én kosten bespaart. Daarnaast bespaar je natuurlijk ook ontzettend veel tijd doordat je niet je gehele manier van werken achteraf weer moet aanpassen aan de eisen conform de ISO 9001 norm.
Commercieel gebruik
Ben je in het bezit van een ISO-certificering, dan kun je deze commercieel inzetten. Certificeringen worden namelijk steeds meer vanuit opdrachtgevers gevraagd. Dat komt mede doordat je hiermee vertrouwen uitstraalt en laat zien dat je:
- Klantfeedback serieus neemt;
- In staat bent te monitoren en hierop te handelen;
- Continu verbetert;
- Processen goed op orde hebt.
Grote kans dus dat je een streepje voor hebt op je concurrent die geen certificering heeft behaald!
Omgaan met kansen en risico’s
Het omgaan met risico’s en het pakken van kansen is niet alleen onderdeel van een ISO-norm, maar natuurlijk ook van een succesvolle onderneming. Met behulp van ISO 9001 bouw ja als het ware een cultuur op waarin je medewerkers alert zijn op mogelijke kansen en risico’s. Dit draagt uiteindelijk weer bij aan het maximaliseren van je winst (risico’s worden beperkt/voorkomen en kansen worden gegrepen).
Omgaan met verandermanagement
Een belangrijk onderwerp binnen de ISO 9001 norm is verandermanagement. Maar wat houdt dat eigenlijk in? Wat voor veranderingen zouden goed gemanaged moeten worden? Denk bijvoorbeeld aan wijzigingen waarvan je weet dat ze gaan gebeuren en die impact (kunnen) hebben op je organisatie (en daarmee ook op het kunnen leveren van je producten/diensten en het voldoen aan je klanteis). Enkele voorbeelden:
- Je kiest andere materialen voor je product;
- Je wijzigt de strategische richting van je organisatie;
- Je implementeert een nieuw softwarepakket;
- Je verandert interne processen;
- De directiesamenstelling verandert.
Je kunt je voorstellen dat effectief verandermanagement essentieel is om het leveren van je producten/diensten en het voldoen aan je klanteis niet in gevaar te brengen!
Het behalen van doelen
Tot slot is het opstellen van doelstellingen een van de kernelementen van ISO 9001. En daarnaast is dit natuurlijk ook cruciaal voor ieder nieuw bedrijf. Het najagen van doelen, het monitoren ervan en actie ondernemen om je beoogde resultaten te behalen is een essentieel onderdeel van het stimuleren van de groei en ontwikkeling van je organisatie.
Jeffrey Hekelaar is Manager Sales bij CertificeringsAdvies Nederland. Hij levert graag zijn bijdrage aan het ontwikkelen van (klant)organisaties en komt daar graag voor bij je op bezoek!
jeffrey@certificeringsadvies.nlDe contextanalyse stap voor stap!
Meer weten over de contextanalyse?
- Leer alles over de contextanalyse
- Al ruim 3.000 keer gedownload