Verschil ISO 9001:2008 en ISO 9001:2015
Wat is nu precies het verschil tussen ISO 9001:2008 en ISO 9001:2015? Lees snel verder!
Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.
steven@certificeringsadvies.nlHet is alweer even geleden dat de nieuwe ISO 9001:2015 norm is geïntroduceerd. Met regelmaat wordt aan de adviseurs van CertificeringsAdvies Nederland de vraag gesteld wat nu eigenlijk het verschil is tussen ISO 9001:2008 en ISO 9001:2015. In dit blogartikel vertellen we daarom op hoofdlijnen waarin de nieuwe ISO 9001:2015 norm verschilt van de vorige versie.
Nieuwe ISO-normen op basis van High Level Structure
Alle nieuwe managementnormen zijn gebaseerd op de High Level Structure (HLS). Dat betekent dat er één structuur is voor alle managementnormen waardoor deze dus geïntegreerd toegepast kunnen worden. Je zet als organisatie eenmalig het basismanagementsysteem, op basis van ISO 9001, op en kunt vervolgens de andere normen daarop implementeren.
Verschil ISO 9001:2008 en ISO 9001:2015 is het certificeren zonder handboeken
Een belangrijk verschil tussen ISO 9001:2008 en ISO 9001:2015 is de structuur voor vastlegging. Waar in de 2008 versie het welbekende handboek en procesbeschrijvingen nog gangbaar waren, is dat in de 2015 versie verleden tijd. De nieuwe norm neemt de organisatie als uitgangspunt en spreekt over ‘gedocumenteerde informatie’.
In de ISO 9001:2015 versie zijn de dikke papieren tijgers in de vorm van handboeken, procedures en formulieren verleden tijd. Het gaat er in de nieuwe ISO-norm namelijk niet zozeer om dat je alles vastlegt, maar het draait er vooral om dat je relevante zaken vastlegt. En hoe je dat doet, dat mag je zelf bepalen. Hierdoor kun je als organisatie veel sterker focussen op het meten en verbeteren van de resultaten.
De contextanalyse centraal in de nieuwe ISO 9001:2015 norm
In de nieuwe generatie ISO-normen staat de contextanalyse centraal. Daardoor ligt er veel meer nadruk op:
- De organisatie
- De toegevoegde waarde van de organisatie voor de omgeving
- De risico’s en kansen voor de organisatie
Bij het opzetten van de contextanalyse ga je als organisatie aan de slag om je stakeholders en je risico’s te identificeren. Hierdoor worden organisaties gedwongen om bewust na te denken over bedrijfsprestaties en de sturing van de organisatie. Door deze benadering ligt er een sterke focus op continue verbetering van de organisatie in plaats van op het vastleggen van zaken omdat dit moet van ISO.
Een belangrijk verschil tussen de ISO 9001:2008 en ISO 9001:2015 norm is dat het kwaliteitsmanagementsysteem niet leidend maar juist ondersteunend is aan de norm. De contextanalyse vormt namelijk de input voor het managementsysteem. Op basis daarvan wordt bepaald welke zaken je als organisatie vast gaat leggen en hoe je dat doet. Het grote voordeel is dat je enkel relevante zaken vastlegt op basis van de contextanalyse.
Meer betrokkenheid van directie en management
Een belangrijk aspect waardoor het verschil tussen ISO 9001:2008 en ISO 9001:2015 is het feit dat in de nieuwe ISO-norm meer betrokkenheid van directie en management is vereist. De nieuwe generatie ISO-normen vormen namelijk een directe koppeling tussen de strategie van een organisatie en de operationele bedrijfsvoering.
De sturing van de organisatie dient in de ISO 9001:2015 norm aan te sluiten bij de context van de organisatie. Vanuit de missie en doelstellingen van de organisatie wordt gekeken naar de relevante stakeholders en risico’s en op basis daarvan wordt er ingespeeld op kansen, dreigingen en behoeften van belanghebbenden. Hierdoor is ISO 9001 veel meer een middel om strategisch succesvol te zijn en precies om die reden zijn leiderschap en actieve betrokkenheid van directie en management zo belangrijk.
Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.
steven@certificeringsadvies.nlDe contextanalyse stap voor stap!
Meer weten over de contextanalyse?
- Leer alles over de contextanalyse
- Al ruim 3.000 keer gedownload