De Veiligheidsladder: de grootste valkuilen en tips over hoe je ze kunt voorkomen
De Veiligheidsladder: wat zijn de meest voorkomende valkuilen? En hoe kun je ze voorkomen?
Stijn Sestig is adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. 'De belangrijkste kernwaarde die ik tijdens mijn studie heb geleerd is integriteit. Deze kernwaarde neem ik mee naar mijn klanten. Vertrouwen is vanuit mijn optiek immers de basis die moet leiden tot mooie resultaten.'
stijn@certificeringsadvies.nlDe Veiligheidsladder (ofwel: Safety Culture Ladder) is een relatief nieuwe norm waarmee je het niveau van veiligheidsbewustzijn binnen je organisatie aantoont. Vanaf 2022 wordt het kunnen aantonen van je veiligheidsbewustzijn bij een aanbesteding contractueel verplicht. Tijd om hiermee aan de slag te gaan dus! Om je voor te bereiden op deze norm, zetten we in dit artikel vast de grootste Veiligheidsladder valkuilen op rij die we vaak terug zien komen. Op zoek naar ondersteuning bij een Veiligheidsladder traject? Dan ben je bij ons aan het juiste adres!
1: Draagvlak
Het creëren van veiligheidsbewustzijn binnen je organisatie gaat gepaard met een gedrag/cultuurverandering. Voordat je begint met de Veiligheidsladder moet je in kaart brengen naar welk niveau van veiligheidsbewustzijn je toe wil. En dat bepaal je natuurlijk niet alleen vanuit de directie. Uiteindelijk heb je de gehele organisatie nodig voor een cultuurverandering, dus ook het gewenste resultaat moet leven in je organisatie. Laat iedereen meedenken in oplossingen. Zo wordt je draagvlak groter en motiveer je medewerkers om veiliger, gezonder en bewuster te werken.
2: Overschatting
De Safety Culture Ladder is opgebouwd uit 5 treden, waarbij elke trede een bepaald niveau van de veiligheidscultuur binnen je organisatie bepaalt. Wanneer je geaudit wordt voor deze norm, bekijkt de certificerende instelling ook of je een positief resultaat behaald hebt bij de voorgaande treden. Pas wanneer je voor alle voorgaande treden positief beoordeeld bent, kun je jouw beoogde trede behalen.
Vaak overschatten organisaties de Veiligheidsladder en gaan ze bijvoorbeeld direct voor trede 4: proactief. “Wij zijn al VCA-gecertificeerd, dus we zijn proactief.”. Zo eenvoudig is dat niet. Voor trede 4 is namelijk meer nodig dan alleen een VCA-managementsysteem. Bij VCA wordt voornamelijk gefocust op de veiligheid en gezondheid bij uitvoerende taken. De Veiligheidsladder gaat juist om de mens en het veiligheidsbewustzijn daarvan.
3: Uitvoering
Leuk, die posters over veilig werken en de vergaderingen waar veiligheidsbewustzijn ieder keer weer wordt aangekaart. Maar wordt er ook écht veilig gewerkt binnen je organisatie? Of wordt er veel over gepraat maar is dat niet terug te zien in de uitvoering? Ook dit is een van de valkuilen die vaak terugkomen bij organisaties. Probeer je medewerkers juist te stimuleren om veilig te werken door ze bijvoorbeeld te belonen. En spreek collega’s ook zeker aan bij onveilige situaties. Niet om ze te straffen, maar juist om het veiligheidsniveau omhoog te tillen en iedereen bewust te maken van veiligheid.
4: Het gevolg na de certificering
“Hoera, we hebben de certificering! Nu weer terug naar normaal.”. Daarvoor behaal je een certificering natuurlijk niet. Zie de certificering juist als een tool om het veiligheidsbewustzijnsniveau omhoog te tillen. Je steekt tenslotte niet voor niets tijd in de Veiligheidsladder. Daarnaast word je ook jaarlijks geaudit, waardoor het al helemaal geen zin heeft om terug te vallen in oude gewoontes. Zorg ervoor dat de gedragsverandering die je doormaakt ook doorgezet wordt. Daarmee wordt het uiteindelijk alleen maar makkelijker om veilig en gezond te werken. Het veiligheidsbewustzijn zit dan ingebakken waardoor veilig werken steeds meer automatisch zal gaan.
5: Veiligheid op operationeel niveau
Vaak wordt er bij veilig werken gedacht aan de medewerkers op de bouwplaats. Maar dat is zeker niet zo. De Veiligheidsladder neemt iedereen binnen je organisatie mee. Van receptionist tot aan de directeur. Het is zelfs zo dat wanneer de directeur qua veiligheidsbewustzijn op trede 4 van de Safety Culture Ladder zit en de receptionist op trede 2, je wordt gecertificeerd voorr trede 2 van de norm. Denk hier dus niet te makkelijk over en zorg ervoor dat je het goede voorbeeld geeft aan iedereen binnen je organisatie. En zorg er daarnaast voor dat iedere medewerker zich bewust is van zijn/haar rol als het gaat om veilig werken.
Meer informatie?
Wil je meer weten over de Veiligheidsladder of zoek je ondersteuning bij het behalen van de norm? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Onze adviseurs staan je graag te woord! Neem daarom gerust contact met ons op.
Stijn Sestig is adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. 'De belangrijkste kernwaarde die ik tijdens mijn studie heb geleerd is integriteit. Deze kernwaarde neem ik mee naar mijn klanten. Vertrouwen is vanuit mijn optiek immers de basis die moet leiden tot mooie resultaten.'
stijn@certificeringsadvies.nlInformatiesheets Veiligheidsladder
Kom alles te weten over de Veiligheidsladder!
- De verschillende treden uitgelicht
- Inzicht in het certificatieschema
- Praktische tips