Leestijd: 5 minuten

Van “moeten” naar “willen”, van compliance naar cultuur

Bewustzijn binnen je organisatie gaat gepaard met gedrag van je medewerkers. Maar hoe ga je van 'moeten' naar 'willen'? Wij helpen je op weg!

Offerte aanvragen - Eline en Jeffrey
CAN - Portretfoto - Lisanne Vermeer
Lisanne Vermeer
Adviseur

Lisanne Vermeer is Adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. Haar missie is om een bewustzijnsambassadeur te worden waarbij ze het belang van veiligheids- en kwaliteitsbewustzijn uitdraagt naar organisaties!

lisanne@certificeringsadvies.nl

Voor veel organisaties is certificering een verplichting, een eis of wens van een klant of opdrachtgever. VCA en ISO worden vaak gezien als een noodzakelijk kwaad. Soms lijkt het meer een bureaucratisch proces, gericht op procedures, regels en checklists. Maar voor een bedrijf dat de toegevoegde waarde ervan ziet, is het veel meer dan dat. Als je van certificering een integraal onderdeel van je bedrijfscultuur maakt, kan het echt toegevoegde waarde bieden. In dit artikel lees je hoe je deze transformatie kunt bereiken!

Waarom worden certificeringen vaak gezien als een last?

Certificeringen worden vaak ervaren als een opgelegde verplichting, van andere organisaties waarvan je afhankelijk bent. Het wordt dan vanuit klanten en management geëist, waardoor het wordt gezien als “extra werk” en niet als een kans voor professionele of persoonlijke groei. Dat is zonde, want dat creëert een houding van minimale inspanning en daarmee de welbekende zesjescultuur: “We doen wat strikt noodzakelijk is, maar verder niks”. Het gevolg hiervan is dat de waarde van certificering verloren gaat en het proces slechts wordt doorlopen om aan het papierwerk te voldoen, zonder dat er daadwerkelijk iets verandert in de organisatie. Tegelijkertijd neemt dan de motivatie van medewerkers af om er actief mee aan de slag te gaan, wat uiteindelijk een negatieve spiraal creëert van afnemende motivatie en een verminderde effectiviteit van het managementsysteem. En dat is zonde, omdat juist de kracht van certificering ligt in:

  • Het benutten van de kansen om de bedrijfsvoering te verbeteren;
  • Verantwoordelijkheid te delen;
  • Een cultuur van voortdurende verbetering te ontwikkelen.

Wanneer iedereen binnen de organisatie de meerwaarde van certificering gaan inzien, kan het dienen als een instrument voor innovatie en groei. Zo wordt certificering geen last, maar een middel om de organisatie naar een hoger niveau te tillen, waarbij iedereen betrokken is en de kwaliteit van het werk écht verbetert.

Om de negatieve spiraal te doorbreken, is het belangrijk om de mindset te veranderen: weg van het gevoel dat certificering een opgelegde verplichting is, en toe naar het omarmen van de voordelen die het kan bieden. Dit vraagt om een verschuiving van ‘moeten’ naar ‘willen’, waarbij de organisatie certificering niet langer ziet als iets dat simpelweg afgevinkt moet worden, maar als een strategisch middel voor groei en verbetering. Zo ontstaat daadwerkelijk de cultuur van continue verbetering. Dan zijn de normen geen externe eisen meer, maar hulpmiddelen die voor verbetering zorgen op het gebied van bijvoorbeeld kwaliteit, arboveiligheid en duurzaamheid.

Hoe verander je de mindset?

Maak hoe zorg je nou voor deze verschuiving van “moeten” naar “willen? Wij geven je 4 adviezen om toe te passen om de houding en motivatie omtrent certificering te verbeteren.

  1. Vertaal de certificering naar dagelijkse voordelen. Laat zien hoe de normen en richtlijnen van de certificering aansluiten bij de doelstellingen van de organisatie en bijdragen aan continuïteit en groei. Zo wordt certificering relevant en waardevol voor het dagelijkse werk. Bijvoorbeeld bij een productiebedrijf, waarbij vastgestelde procedures en werkwijzen kunnen helpen om efficiënter te werken zodat er minder tijd verloren gaat aan het oplossen van fouten of misverstanden. Ook zorgen eenduidige procedures voor minder stress omdat medewerkers weten hoe ze het werk moeten uitvoeren. 
  2. Betrek iedereen binnen de organisatie. Certificering moet niet weggestopt worden bij één afdeling of weggeschoven worden naar één persoon. Het is belangrijk om iedereen er bij te betrekken. Dat betekent dat alle medewerkers inzicht hebben in het managementsysteem en hoe dit een rol speelt in hun eigen werk. Door iedereen onderdeel te maken van het managementsysteem, creëer je een gevoel van gedeelde verantwoordelijkheid en eigenaarschap. Dit kan door middel van kennissessies, team-overleggen of zelfs het verdelen van verantwoordelijkheden rondom specifieke onderdelen van de certificering.
  3. Gebruik succesverhalen.  Een effectieve manier om de waarde van certificering tastbaar te maken, is door medewerkers die er al van geprofiteerd hebben in de spotlight te zetten. Dit kunnen verhalen zijn van teams die dankzij de implementatie van certificeringsrichtlijnen efficiënter zijn gaan werken of van medewerkers die persoonlijke groei hebben ervaren. Door deze succesverhalen te delen, laat je zien dat certificering niet alleen een bedrijfsvoordeel oplevert, maar ook individueel succes mogelijk maakt. Dit maakt de impact van certificering tastbaar en inspireert anderen om er actief aan bij te dragen.
  4. Vier en beloon successen. Het behalen van een certificaat is een mijlpaal die gevierd moet worden. Dit kan in de vorm van een borrel, een uitje of een ander moment van erkenning voor de inspanningen van medewerkers. Door deze successen te vieren, creëer je een positieve associatie met certificering en laat je zien dat de inzet van medewerkers wordt gewaardeerd. Dit vergroot niet alleen de motivatie om actief deel te nemen aan het certificeringsproces, maar versterkt ook het teamgevoel en de betrokkenheid.
  5. Zorg voor voortdurende communicatie en trainingen. De overgang van ‘moeten’ naar ‘willen’ vraagt om blijvende aandacht. Regelmatige communicatie over het belang van certificering, de voortgang van het proces en de voordelen die het oplevert, houdt het onderwerp levend in de organisatie. Daarnaast zijn trainingen essentieel om ervoor te zorgen dat medewerkers de vaardigheden en kennis hebben om met de certificeringsnormen te werken. 

Conclusie

Door bovenstaande punten actief op te pakken, zorg je ervoor dat certificering benaderd wordt  met betrokkenheid en trots. Als dit eenmaal is bereikt, wordt het een reflectie van de bedrijfscultuur. Met de juiste strategieën en een focus op eigenaarschap en de juiste motivatie, kan je bedrijf niet alleen de gewenste certificeringen behalen, maar ook een cultuur creëren die gebaseerd is op betrokkenheid, verantwoordelijkheid en continue verbetering.

CAN - Portretfoto - Lisanne Vermeer
Lisanne Vermeer
Adviseur

Lisanne Vermeer is Adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. Haar missie is om een bewustzijnsambassadeur te worden waarbij ze het belang van veiligheids- en kwaliteitsbewustzijn uitdraagt naar organisaties!

lisanne@certificeringsadvies.nl

Kom in contact met de partner in certificeren!

Meer informatie over de mogelijkheden?

  • Altijd een oplossing op maat
  • Jouw organisatie als uitgangspunt
  • Snel, pragmatisch en persoonlijk

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields