Van een RI&E naar een compleet veiligheidsbeleid

De RI&E kan als het ware het opstapje zijn naar de opzet van een compleet veiligheidsbeleid. Maar hoe ziet zo’n implementatietraject er precies uit?

Van RIE naar veiligheidsbeleid
Rowena van de Vossenberg
Rowena van de Vossenberg
Manager Marketing

Rowena van de Vossenberg is Manager Marketing bij CertificeringsAdvies Nederland. Ze combineert haar kennis van en passie voor marketing met de kracht van het internet om CAN op de kaart te zetten.

rowena@certificeringsadvies.nl

Een veiligheidsbeleid opzetten binnen een organisatie is niet iets wat je van de ene op de andere dag even doet. Het is een langetermijnproject waarvoor veel inspanningen nodig zijn. In veel gevallen is het zo dat bedrijven eerst aan de slag gaan met het (laten) uitvoeren van een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Daarbij komen ze erachter dat de veiligheid binnen de organisatie niet (voldoende) op orde is en veel beter aangepakt kan worden. De RI&E vormt dan als het ware het opstapje naar de opzet van een compleet veiligheidsbeleid. Maar hoe ziet zo’n implementatietraject er precies uit? In dit blogartikel vertelt Will van Roosmalen, binnen CertificeringsAdvies Nederland o.a. gespecialiseerd in veiligheidsadvies, dat vanuit de ervaringen die hij in de praktijk heeft opgedaan.

De risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) als startpunt

Een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) heeft als doel om de gezondheid en veiligheid op de werkvloer te verbeteren door de risico’s zoveel mogelijk te beperken. Een RI&E is bovendien voor vrijwel iedere organisatie verplicht vanuit de wetgeving. Met behulp van de RI&E worden aandachtspunten met betrekking tot gezondheid en veiligheid op de werkvloer in kaart gebracht en van daaruit worden actiepunten opgesteld. Zo komt er een plan van aanpak tot stand waarin concrete acties en bijbehorende prioriteiten zijn opgenomen.

Handige RIE gids!

Will van Roosmalen: “Een risico-inventarisatie en -evaluatie vormt bij veel organisaties het startpunt voor de implementatie van meer veiligheidsmaatregelen. Dat was bij één van onze klanten ook het geval. Bij hen hebben we de RI&E als 0-meting en uitgangspunt genomen. Vanuit die RI&E is bekeken hoe de organisatie ervoor stond en vervolgens zijn daar concrete aanpassingen uit naar voren gekomen. Denk daarbij aan de aanschaf van nieuwe brandblussers en aan het opleiden van BHV’ers binnen de organisatie. Aan het einde van de rit is de RI&E geëvalueerd en getoetst.

Bij dit bedrijf gaf de RI&E veel inzicht. Vanuit die RI&E is vervolgens een interne brainstormsessie tot stand gekomen waarin geïnventariseerd is:

  • Hoe diverse mensen binnen het bedrijf tegen veiligheid aankijken;
  • Wat de bedrijfsvisie is op veiligheid;
  • Wat men wil bereiken met een veiligheidsbeleid.

Deze zaken zijn op papier gezet en daarmee is de eerste stap gezet richting een veiligheidsbeleid. Om dat verder te concretiseren zijn directie, MT en de veiligheidskundige met elkaar om tafel gegaan om er ook daadwerkelijk een beleid op los te laten.”

“Het thema veiligheid laten leven is de uitdaging”

Na de formulering van een beleid belandde het bedrijf in de fase waarin veiligheidsbewustzijn en -beleid een steeds prominentere rol moeten krijgen binnen de organisatie. “De grootste uitdaging was om veiligheid ook daadwerkelijk te laten leven onder de medewerkers”, aldus Will. Hij vult aan: “Het is daarbij erg belangrijk dat veiligheid binnen het MT wordt gedragen. Dan kun je het van daaruit verder vormgeven. Bij dit bedrijf gaf het MT voor de rest van de organisatie de aftrap voor het thema veiligheid middels een centrale kennissessie.”

Will benadrukt in zijn verhaal dat je het thema veiligheid als organisatie continu centraal moet blijven stellen. Will: “Nadat zo’n aftrap door het MT is gegeven, kun je bijvoorbeeld intern workshops en sessies organiseren waarin het thema veiligheid steeds weer centraal staat. Er zijn tal van mogelijkheden te bedenken om het veiligheidsbewustzijn binnen een organisatie meer vorm te geven. Enkele praktijkvoorbeelden:

  • Laat mensen bewust nadenken alvorens ze met een handeling aan de slag gaan. Denk bijvoorbeeld aan het laten invullen van een checklist in een app of op het apparaat waar ze mee gaan werken alvorens ze kunnen starten met werken.
  • Nodig slachtoffers door onveilig werken of familieleden van overledenen als gevolg van onveilig werken uit om hun verhaal te doen. Dat heeft doorgaans veel impact op de bewustwording.”

Doel bereikt

Een mooi voorbeeld uit de praktijk: “Bij een klant van ons sprak een man op de werkvloer op een gegeven moment de hoogste directeur aan omdat hij zijn veiligheidsschoenen niet aan had bij een bezoek aan de fabriek. Dan kun je wel stellen dat je als organisatie je doel bereikt hebt. Prachtig om te zien!”

 

Een veiligheidsbeleid implementeren is een traject van de lange adem

Will gaat verder: “Veiligheidsbewustzijn creëren binnen de organisatie is een lang proces. Het is iets wat moet groeien; met het organiseren van één of twee sessies ben je er namelijk niet. Veiligheid moet de verantwoordelijkheid zijn van iedereen en die verantwoordelijk moet je dan ook samen dragen. Daarom moet je er als MT, maar ook als medewerkers, continu bovenop zitten en er continu mee bezig zijn om steeds weer een stapje verder te komen. Het is belangrijk dat het thema op allerlei manieren onder de aandacht wordt gebracht. Uiteraard moet je het op een leuke manier brengen en je medewerkers stimuleren en motiveren. Dat werkt immers het beste.

Een veiligheidstraject maak je altijd op maat; het kan in allerlei vormen. Het is belangrijk dat je het thema inpast in je organisatie en er aandacht voor vraagt. Alleen dan breng je de veiligheid jaarlijks naar een hoger niveau binnen je bedrijf. Bij CertificeringsAdvies Nederland nemen we daarom altijd jouw organisatie als uitgangspunt. Zodra je het veiligheidstraject ingaat bekijken we allereerst welke aanpak bij jouw organisatie past. We denken daarbij graag met je mee. De mensen in je organisatie moeten het immers dragen en dat werkt niet als het niet aansluit.”

New call-to-action

Rowena van de Vossenberg
Rowena van de Vossenberg
Manager Marketing

Rowena van de Vossenberg is Manager Marketing bij CertificeringsAdvies Nederland. Ze combineert haar kennis van en passie voor marketing met de kracht van het internet om CAN op de kaart te zetten.

rowena@certificeringsadvies.nl

Handige RI&E informatiegids!

Download geheel vrijblijvend de RI&E infogids en kom alles te weten over de voordelen van de RIE!

  • Wat houdt een RI&E in?
  • Hoe vaak voer je een RI&E uit?
  • Moet je een RI&E updaten?
  • Wat is de relatie tussen RI&E en VCA?
  • Praktische informatie!

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields