RI&E Plan van Aanpak voorbeeld: Hoe stel je een PvA op?
Bij het opstellen van een RI&E hoort ook een Plan van Aanpak (PvA). Maar hoe stel je deze op? In dit blog leg ik je dat uit en geef ik je een voorbeeld van een PvA.
Fenne Reijnen is adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. Fenne is gedreven en het is haar doel om organisaties zo veilig mogelijk te laten werken. Haar expertise ligt dan ook bij Arbo & Veiligheid.
fenne@certificeringsadvies.nlMet de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) worden alle Arbo en Veiligheid risico’s binnen je organisatie in kaart gebracht. Hieruit kan blijken dat reeds getroffen maatregelen om een specifiek risico in te perken als ‘niet op orde’ of ‘onvoldoende’ beoordeeld zijn. Wanneer dit het geval is, is de vervolgstap het invullen, en uitvoeren van, het Plan van Aanpak (PvA). In dit blog leggen ik je uit wat een Plan van Aanpak is, hoe je deze goed opstelt en geef ik je een RI&E plan van aanpak voorbeeld.
Wat is een RI&E Plan van Aanpak?
Een RI&E plan van aanpak beschrijft hoe risico’s in de werkomgeving worden aangepakt na de risico-inventarisatie. Het biedt een concreet stappenplan om deze risico’s te verminderen of te elimineren en helpt werkgevers een veilige en gezonde werkomgeving te creëren.
Is een Plan van Aanpak verplicht?
Het korte antwoord hierop is: Ja, het is verplicht om na het uitvoeren van een RI&E een PvA op te stellen. De Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) schrijft voor dat werkgevers niet alleen de risico’s in kaart moeten brengen, maar ook maatregelen moeten treffen om deze risico’s te beheersen. Wanneer je organisatie ook een ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PV) heeft, dan is het verplicht om het PvA ter beschikking te stellen aan hen.
RI&E Plan van Aanpak onderdelen
Een PvA is helder en gestructureerd, zodat het eenvoudig te begrijpen en te volgens is. Het plan van aanpak kan op verschillende manieren geïntegreerd zijn in een RI&E-rapportage. Zo kan het zijn dat het PvA in een apart document wordt ingevuld of dat het direct in de RI&E-rapportage wordt opgenomen. Hierin zijn dus meerdere opties.
Hetgeen dat naar voren moet komen in een PvA is:
1. Risico’s en bevindingen uit de RI&E
Wanneer je het PvA in de RI&E rapportage opneemt, dan moet het ook duidelijk zijn voor welk risico het wordt opgesteld. Ofwel het moet dus duidelijk zijn voor welk specifiek onderwerp uit de RI&E het PvA opgesteld wordt. Wanneer je besluit de PvA in een apart document op te stellen, dan dien je hierin ook een samenvatting van de risico’s, voortkomend uit de RI&E, op te nemen.
2. Bedrijfsrisicofactor(BRF) / Bron
De bedrijfsrisicofactor geeft aan wat de grondoorzaak van het risico is. Komt het risico voort uit een tekortkoming op organisatorisch niveau, dan is de BRF-waarde ‘organisatie (OR)’.
3. Advies
Vaak wordt er in een RI&E al een advies gegeven hoe je een risico, voortkomend uit de RI&E, kunt verhelen. Mocht bijvoorbeeld blijken dat de heftruckchauffeurs onvoldoende, aantoonbare, opleiding hebben gehad, dan kan het advies zijn om hen een heftrucdiploma te laten halen.
4. Te nemen maatregelen
Dit is het belangrijkste onderdeel van het Plan van Aanpak. Hierin beschrijf je namelijk welke maatregelen genomen worden om de risico’s te verminderen of zelfs te verhelpen. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van werkplekken, geven van trainingen of het aanschaffen van nieuwe machines.
Bij het invullen van de te nemen maatregel(en) kun je het gegeven advies overnemen of je negeert dit advies en schrijft iets anders op. Beide is goed zolang het risico maar verminderd of verholpen wordt.
5. (Rest-)Risicoklasse
Elk risico dat genoteerd staat in de RI&E is geclassificeerd als een hoog-, midden- of laag risico. Nadat de ‘te nemen maatregel’ is ingevoerd, is het risico verlaagd. Dit betekent dat de risicoklasse opnieuw dient te worden beoordeeld. Zo kan een hoog risico, na het uitvoeren van de maatregel, verlagen naar een laag risico.
6. Verantwoordelijkheden
Het is belangrijk om aan te geven wie verantwoordelijk is om de ‘te nemen maatregel’ in de praktijk te implementeren. Een leidinggevende of specifieke medewerker kan bijvoorbeeld als verantwoordelijke worden aangewezen.
7. Tijdslijn en planning / deadline
Het PvA moet een realistische tijdsplanning bevatten. Wanneer moeten de maatregelen worden uitgevoerd en binnen welke termijn verwacht je dat de risico’s zijn verholpen of beheersbaar zijn gemaakt? Hoe hoger een risico geclassificeerd is hoe sneller het verholpen moet worden, maar zorg ervoor dat de planning haalbaar is!
8. Evaluatie en opvolging
Na de uitvoering van de maatregelen is het belangrijk om te evalueren of ze effectief zijn geweest. Het PvA moet aangeven hoe en wanneer de genomen maatregelen geëvalueerd zullen worden. Indien nodig kunnen er nieuwe maatregelen worden getroffen.
Voorbeeld RI&E Plan van Aanpak
Stel een adviseur van CertificeringsAdvies Nederland komt bij jullie langs om een RI&E uit te voeren. Nadat jullie kennisgemaakt hebben en uitleg hebben ontvangen over de dag, starten jullie met het eerste onderwerp, namelijk ‘Arbozorg en verzuimbeleid’. Hieronder vallen een aantal vragen waaronder over de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van medewerkers t.a.v. Arbo. Mocht blijken dat nog niet alles op orde is, dan dient hierover een Plan van Aanpak opgesteld te worden. De BRF, Bron, Risicoklasse en advies wordt in dit geval door de adviseur van CertificeringsAdvies Nederland ingevuld. Het gedeelte wat onder ‘Plan van Aanpak’ staat dienen jullie zelfstandig in te vullen, maar de adviseur kan hierbij uiteraard adviseren.
Het Plan van Aanpak kan er in dit geval als volgt uitzien:
- Te nemen maatregel: De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden ten aanzien van Arbo opnemen in de functieprofielen. Deze worden per mail gecommuniceerd aan medewerkers waarna ze voor ontvangst/lezen/begrepen dienen te tekenen bij HR.
- Rest risicoklasse: Laag
- Verantwoordelijke: Piet – HR-Manager
- Deadline: februari 2025
- Afgerond: ……
Snel een RI&E opstellen?
Tips voor het opstellen van een Plan van Aanpak
Het opstellen van een Plan van Aanpak hoeft niet moeilijk te zijn, maar het is wel belangrijk dat je zorgvuldig te werk gaat. Hieronder geven we je vijf praktische tips voor het opstellen van een Plan van Aanpak:
- Wees specifiek. Beschrijf de maatregelen concreet en duidelijk. Hoe gedetailleerder je bent, hoe beter uitvoerbaar het plan zal zijn.
- Betrek medewerkers. Bij het opstellen van de RI&E dienen medewerkers betrokken te worden. Zorg ervoor dat dit ook het geval is bij het opstellen van het Plan van Aanpak. Medewerkers zijn namelijk belangrijk voor het identificeren van risico’s en het bedenken van oplossingen.
- Maak het meetbaar. Zorg ervoor dat het meetbaar is wat het effect van de maatregelen zijn. Dit maakt het makkelijker om te evalueren of je op de goede weg bent.
- Zorg voor draagvlak. Het is belangrijk alle lagen binnen de organisatie achter het plan staan.
- Houd het realistisch. Overhaaste beslissingen kunnen zorgen voor onrealistische plannen. Zorg ervoor dat de ‘te nemen maatregel’ binnen een realistische tijd implementeerbaar is.
Meer informatie?
Heb je vragen over het opstellen van een plan van aanpak of de RI&E? Of heb je andere vragen rondom veiligheid en/of certificeringen? Of wil je weten op welke manieren de adviseurs van CertificeringsAdvies Nederland jullie kunnen ondersteunen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag verder!
Fenne Reijnen is adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. Fenne is gedreven en het is haar doel om organisaties zo veilig mogelijk te laten werken. Haar expertise ligt dan ook bij Arbo & Veiligheid.
fenne@certificeringsadvies.nlOp korte termijn een RI&E opstellen of actualiseren?
CAN Klein bedrijf helpt je verder!
- Begin vandaag al met je RI&E
- Ondersteuning van een ervaren adviseur
- Gegarandeerd een kwalitatieve RI&E