Leestijd: 6 minuten

Projectmanagement uitbesteden: waarom zou je dat doen? De voordelen op een rij!

Projectmanagement rondom je keurmerk of persoonscertificering uitbesteden? Dat kan. Maar wat zijn precies de voordelen?

Projectmanagement bij CAN keurmerksupport
Hans Voets
Hans Voets
Projectmanager

Hans Voets is projectmanager bij CertificeringsAdvies Nederland. Hans is, in het bijzonder met betrekking tot CAN KS, gedreven om projecten tot een goed resultaat te brengen.

hans@certificeringsadvies.nl

CAN Keurmerksupport, onderdeel van CertificeringsAdvies Nederland (CAN), helpt initiatiefnemers bij het initiëren, ontwikkelen, implementeren en beheren van organisatiekeurmerken en persoonscertificeringen. Samen met initiatiefnemers brengt CAN Keurmerksupport in kaart welke behoeften er zijn om jezelf in een markt te kunnen onderscheiden. Zo stellen we benodigde eisen op en vertalen deze door naar een keurmerk en/of richtlijnen waarvoor organisaties en/of personen zich kunnen certificeren. Dit doen we op het gebied van Kwaliteit, Arbo & Veiligheid, Milieu, Informatiebeveiliging en Voedselveiligheid.

CAN Keurmerksupport heeft veel expertise in huis op allerlei gebieden. Eén van die expertises is (het uit handen nemen van) projectmanagement in relatie tot het opzetten of ontwikkelen van een organisatiekeurmerk of persoonscertificering. In een vorig artikel hebben we uitgebreid uitgelegd wat we als CAN Keurmerksupport verstaan onder (het uitbesteden van) projectmanagement. Wat omvat het en wat kan CAN Keurmerksupport er in betekenen? In dit artikel gaan we juist verder in op de voordelen van het uitbesteden van projectmanagement-zaken aan CAN Keurmerksupport. Waarom kan dat een verstandige keuze zijn? Wat levert het je, als klant, op?

Ontzorging en flexibiliteit

Projectmanagement omvat taken als coördinatie, organisatie en administratie en houdt zich als het ware bezig met alle ‘randzaken’ die tijdens een project ‘extra’ om de hoek komen kijken. Eén van de dienstverlenende activiteiten waarin CAN Keurmerksupport opdrachtgevers, die een organisatiekeurmerk of persoonscertificering willen opzetten of ontwikkelen, kan ondersteunen is het uit handen nemen van projectmanagement. Op die manier word je als opdrachtgever in verregaande mate ontzorgd. Gevolg: jij kunt jezelf focussen op de inhoud van het project en hetgeen waar jouw kennis en kunde ligt en CAN Keurmerksupport neemt ‘de rest’ voor haar rekening.

Een voordeel van projectmanagement uitbesteden aan CAN Keurmerksupport is dat het flexibel in te vullen is op basis van je wensen en behoeften. Het palet aan taken dat CAN Keurmerksupport onder de noemer projectmanagement uitvoert voor een bepaald project kan heel divers of juist heel specifiek zijn. Het wordt als het ware op maat, in samenspraak met jou als opdrachtgever, samengesteld.

Een continu (verbeter)proces

Aan de slag gaan met het opzetten of verder ontwikkelen van een organisatiekeurmerk of persoonscertificering is in feite geen kop-staart project, maar juist een continu (verbeter)proces. Dat komt onder andere doordat er eigenlijk continu ontwikkelingen in de markt zijn, waarop ingespeeld moet worden.

CAN KS aanpak

Will van Roosmalen, projectmanager bij CAN Keurmerksupport: “Het draait niet alleen om ‘het project’ managen van idee tot uitvoering. Het stopt namelijk niet na de eerste fase van implementatie. Eigenlijk begint het daar pas. Je gaat met elkaar en alle betrokkenen evalueren en van daaruit komen allerlei ontwikkelpunten boven tafel. Daarnaast staat de wereld natuurlijk niet stil; je moet inspelen op ontwikkelingen in de markt en het keurmerk of de certificering daarop door ontwikkelen.”

Voorbeeld van een CAN Keurmerksupport klant:
Will van Roosmalen:
“Bij NaVU, het vakdiploma voor uitvaartverzorgers, werd gewerkt met 24 competenties. Toen kwam COVID om de hoek kijken, waardoor je natuurlijk te maken kreeg met veilig werken met overledenen en nabestaanden. Vanuit die aanleiding is nu de competentie ‘veilig werken binnen de uitvaartbranche’ toegevoegd. En afgelopen jaar is de competentie ‘duurzaamheid’ ingericht, omdat dit een thema is dat enorm speelt. Je kunt er niet omheen om daar niets mee te doen. Anders raak je de aansluiting met de markt en behoeften van die markt kwijt als keurmerk of certificering zijnde.”

Will gaat verder: “Belangrijk om te benoemen is dat we bij CAN Keurmerksupport ‘meegroeien’ met jouw organisatie en/of initiatief. Het is niet zo dat we stoppen nadat de initiële vraag is opgeleverd. We blijven juist meedenken met en acteren op branche- en marktontwikkelingen, -veranderingen en -behoeften. Om die reden zie je dat er met eigenlijk alle klanten van CAN Keurmerksupport een jarenlange en duurzame samenwerking ontstaat.”

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en handige tips en tricks ontvangen rondom organisatiekeurmerken en persoonscertificeringen? Schrijf je dan snel in voor de 8-wekelijkse CAN Keurmerksupport nieuwsbrief en ontvang alle updates direct in je mailbox!

Veel kennis en kunde & bewezen processen, tools en techniek

Er is meer dan alleen projectmanagement. Initiatiefnemers die bij CAN Keurmerksupport aankloppen profiteren namelijk van een verdiepingsslag op gebied van allerlei expertises zoals marketing, HR, (financiële) administratie, automatisering etc., inclusief allerlei handige tools, processen en partners waar we mee werken en bij zijn aangesloten. Bij CAN Keurmerksupport vind je eigenlijk alle facetten die komen kijken bij het opzetten/ontwikkelen van een organisatiekeurmerk of persoonscertificering onder één dak en vanuit die insteek weten we de juiste mensen met elkaar te verbinden. Zo profiteer je niet alleen van een verdiepingsslag, maar borg je ook, voor zowel korte- als lange termijn, continuïteit in de uitvoering van de diensten.

Hans Voets,  projectmanager bij CAN Keurmerksupport: “CAN Keurmerksupport heeft veel kennis en kunde in huis en bouwt voort op jarenlange ervaring. Als opdrachtgever kun je gebruik maken van veel mogelijkheden en kies je voor bewezen processen, tools en technieken. Doordat wij bovendien niet alleen het projectmanagement doen, maar ook de administratie en andere backoffice taken kunnen verzorgen, zie je daar een bepaalde synergie door ontstaan.”

Voorbeeld van een CAN Keurmerksupport klant:
Will van Roosmalen: “We blijven even bij het project NaVU, het vakdiploma voor uitvaartverzorgers. Hier zie je bovengenoemde namelijk sterk terug. Daar hebben we te maken met Permanente Educatie (PE) waarbij zaken komen kijken als het accrediteren van opleidingen en trainingen, daar het juiste aantal punten aan toekennen en dat alles registreren. We maken daarbij gebruik van de tool PE-online, waarin die volledige administratie plaatsvindt. Doordat je de administratie ook verzorgt voor de klant, kun je veel makkelijker en sneller schakelen en uitgedachte zaken direct doorvoeren of aanpassen in het systeem. Daarnaast kun je e.e.a. veel beter monitoren en direct ingrijpen indien nodig. Doordat het contact met de NaVU-relaties ook via CAN Keurmerksupport verloopt (service en support) krijg je ook weer direct feedback vanuit de markt waar je weer meteen op in kunt spelen. Projectmanagement, administratie en andere backoffice-taken raken met elkaar verweven, waardoor het elkaar versterkt.”

Hans Voets gaat verder: “Jarenlange ervaring en bewezen processen, dat zie je bijvoorbeeld terug wanneer je de ‘dagelijkse gang van zaken’ binnen een project gaat inrichten. Denk aan het inrichten van periodieke vergadermomenten, communicatie met verschillende betrokkenen (commissies, besturen, partners, klanten etc.). Het opzetten en uitdenken daarvan kost in de basis veel tijd. Doordat er echter al een bewezen proces draait, met allerlei kennis, kunde en tools daaromheen, wat al volledig gestructureerd, en waar mogelijk geautomatiseerd, is wordt juist tijd gewonnen en heb je binnen no-time je ‘organisatie’ operationeel.”

Bekijk ook het artikel: Wat is een keurmerk? En hoe zet je het op?

Financieel toekomstbestendig project

Vanuit o.a. het ministerie lopen allerlei subsidieregelingen voor uiteenlopende doeleinden. Als gevolg daarvan ontstaan er binnen organisaties allerlei projecten, die raakvlak hebben met organisatiekeurmerken en persoonscertificeringen, maar ondertussen is er een tekort aan projectmanagers. Organisaties willen die projecten t.b.v. de subsidie graag invullen en ontwikkelen, maar krijgen dat vanwege een tekort aan arbeidskrachten niet op een goede manier voor elkaar. CAN Keurmerksupport kan dergelijke activiteiten projectmatig begeleiden en daarmee werk uit handen nemen.

Will van Roosmalen: “Wanneer een project is opgestart vanwege verstrekte subsidie of wanneer er juist een subsidie aangevraagd kan worden door bepaalde activiteiten op te starten, dan zitten daar vaak bepaalde voorwaarden aan verbonden waar het project aan moet voldoen. Je dient bijvoorbeeld een juiste wijze van projectadministratie bij te houden, zodat je aantoonbaar kunt maken dat de subsidie op de juiste manier wordt ingezet of die subsidie daarmee juist aanvragen. Die projectadministratie, inclusief gevraagde voorwaarden, kan CAN Keurmerksupport voor haar rekening nemen. Door jarenlange ervaring op dit gebied is dit niet nieuw voor ons. Met behulp van onze opgedane kennis en de beschikbare tools en processen kunnen we dit relatief snel opzetten en inregelen.”

Will vervolgt: “Daarmee kom ik gelijk op een ander belangrijk voordeel van samenwerken met CAN Keurmerksupport. We kunnen ondersteunen bij het aanvragen van of voldoen aan een bepaalde subsidieregeling, maar we kunnen zeker ook een rol spelen in het financieel optuigen van een organisatiekeurmerk of persoonscertificering, zodat deze op gegeven moment levensvatbaar wordt en op eigen benen kan staan. Op die manier heb je een toekomstbestending project in handen dat niet afhankelijk blijft van subsidies. Samen creëren we een reserve, die ervoor zorgt dat een project niet stopt na implementatie (of beter gezegd: als de subsidie stopt), maar juist maakt dat je kunt doorbouwen met elkaar.

Hulp of ondersteuning nodig?

Heb je behoefte aan het uitbesteden van projectmanagement, gerelateerd aan een organisatiekeurmerk of persoonscertificering? Neem dan gerust contact met ons op. Het lijkt ons leuk om met nieuwe initiatiefnemers in contact te komen en samen te kijken naar de mogelijkheden. Zeker ook wanneer het vraagstuk breder is dan enkel behoefte aan projectmanagement, ben je bij CAN Keurmerksupport aan het juiste adres!

New call-to-action

Hans Voets
Hans Voets
Projectmanager

Hans Voets is projectmanager bij CertificeringsAdvies Nederland. Hans is, in het bijzonder met betrekking tot CAN KS, gedreven om projecten tot een goed resultaat te brengen.

hans@certificeringsadvies.nl

Kom in contact met CAN Keurmerksupport!

Vraag vrijblijvend 30 minuten gratis adviesgesprek aan.

  • Vrijblijvend
  • Sparren met een expert
  • Praktische tips
  • Handige info

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields