Projectmanagement uitbesteden aan CAN Keurmerksupport: wat houdt het in?


Will van Roosmalen is Manager Algemeen bij CertificeringsAdvies Nederland. De nieuwe kansen die ontstaan motiveren hem enorm om elke dag weer aan de slag te gaan!
will@certificeringsadvies.nlCAN Keurmerksupport, onderdeel van CertificeringsAdvies Nederland (CAN), helpt initiatiefnemers bij het initiëren, ontwikkelen, implementeren en beheren van organisatiekeurmerken en persoonscertificeringen. Samen met initiatiefnemers brengt CAN Keurmerksupport in kaart welke behoeften er zijn om jezelf in een markt te kunnen onderscheiden. Zo stellen we benodigde eisen op en vertalen deze door naar een keurmerk en/of richtlijnen waarvoor organisaties en/of personen zich kunnen certificeren. Dit doen we op het gebied van Kwaliteit, Arbo & Veiligheid, Milieu, Informatiebeveiliging en Voedselveiligheid.
CAN Keurmerksupport heeft veel expertise in huis op allerlei gebieden. Denk aan activiteiten rondom projectmanagement, strategie, marketing, automatisering, HR, financiële administratie, administratieve ondersteuning, office management en nog veel meer. Allerlei expertises die goed van pas komen om initiatieven rondom organisatiekeurmerken en persoonscertificeringen te kunnen faciliteren. Met regelmaat krijgen we de vraag wat het onderdeel projectmanagement precies omvat en wat CAN Keurmerksupport daarin kan betekenen. In dit artikel vertellen we daar meer over.
Ontzorgen door projectmanagement uit handen te nemen
Projectmanagement omvat taken als coördinatie, organisatie en administratie. Het doel van projectmanagement is het succesvol uitvoeren en van een project en het project daarbij beheersen met het oog op voorbereiding, planning, uitvoering, afronding en evaluatie.
Will van Roosmalen, projectmanager bij CAN Keurmerksupport, legt uit: “Projectmanagement houdt zich als het ware bezig met alle ‘randzaken’ rondom een project die op verschillende vlakken in feite ‘extra’ om de hoek komen kijken. CAN Keurmerksupport neemt het projectmanagement bij projecten uit handen. Hierdoor wordt een opdrachtgever/organisatie, en alle betrokken partijen eromheen, in verregaande mate ontzorgd. Op die manier kan de opdrachtgever/organisatie zich focussen op de inhoudelijke kern van het project en is deze niet druk met het managen van randzaken die doorgaans als ballast worden ervaren.”
Projectmanagent: Uitgebreid en divers palet aan taken

Hans Voets, eveneens projectmanager bij CAN Keurmerksupport: “Voor één van de klanten van CAN Keurmerksupport, Stichting Metaal Opleidingen (SMO), werken we samen met een regionaal opleidingsinstituut. Dit instituut verzorgt de inhoudelijke invulling van vakopleidingen. Daar zitten allerlei (vakinhoudelijke) regels en eisen aan waar het opleidingsinstituut zich op focust en veel expertise over in huis heeft. CAN Keurmerksupport ondersteunt juist met alles om die vakopleidingen heen. Denk daarbij aan coördinatie van het geheel, voorlichting bij scholen, leerlingen en ouders, werving van nieuwe leerlingen, de administratieve organisatie, contracten opstellen, afspraken maken, (mede)aanvragen van subsidies, ondersteuning van betrokken (lid)bedrijven. En nog veel meer. Het is eigenlijk heel uitgebreid en laat daarmee zien dat projectmanagement heel divers is en daarmee ook erg arbeidsintensief en tijdrovend kan zijn.”
De spin in het web die fungeert als verbinder
Will van Roosmalen: “Als projectmanager bij CAN Keurmerksupport managen we een project niet vanuit een, eventuele, inhoudelijke rol, maar juist vanuit de rol als coördinator die zich tussen alle betrokkenen in begeeft. Vanwege deze ‘positie’ binnen een project zijn we als het ware ‘de spin in het web’, ofwel de verbindende factor die alle lijntjes naar de betrokken partijen legt en daarin het overzicht bewaakt. Daar zit vaak de meerwaarde in van projectmanagement, als je het mij vraagt. Een projectmanager weet met betrekking tot alle aspecten van de hoed en de rand en weet, over alle ontwikkelingen en betrokken partijen heen, wat er speelt en leeft. Daardoor kun je veel makkelijker linkjes leggen en de juiste mensen met elkaar in contact brengen. Veel makkelijker dan wanneer je acteert binnen of vanuit één (betrokken) partij. In dat geval mis je namelijk al snel bepaalde informatie en daardoor het overzicht.”
Flexibele invulling naar behoefte
Projectmanagement kent een brede insteek, waardoor projectmanagement bij ieder project anders ingevuld kan zijn. Hans Voets licht toe: “De projectmanagement rol is als het ware flexibel in te vullen per project. Die invulling doen we bij CAN Keurmerksupport uiteraard samen met de initiatiefnemer/opdrachtgever op basis van de wensen en behoeften die er liggen. Dat kan per klant en per project anders zijn. Zo zien we bijvoorbeeld bij lopende projecten van CAN Keurmerksupport dat bij het ene project de projectmanager veel meer een beheerder van het project is waarbij het zwaartepunt ligt in het organiseren, coördineren en controleren van allerlei zaken. Terwijl bij een andere klant de focus van de projectmanagement rol juist veel meer ligt op het vlak van (mede)ontwikkelen en uitwerken van vernieuwende ideeën. De kracht van de projectmanager zit daar voor een groot deel in het meedenken en fungeren als sparringpartner om vervolgens alle benodigde stappen goed in kaart te brengen. Concluderend kunnen we wel stellen dat hoe je het projectmanagement ook insteekt, je niet moet onderschatten wat er allemaal bij komt kijken. Veel organisaties/klanten hebben daar zelf geen of weinig kaas van gegeten. In dat geval biedt CAN Keurmerksupport uitkomst!”
Ontvang de nieuwsbrief!
Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en handige tips en tricks ontvangen rondom organisatiekeurmerken en persoonscertificeringen? Schrijf je dan snel in voor de 8-wekelijkse CAN Keurmerksupport nieuwsbrief en ontvang alle updates direct in je mailbox!
Hulp of ondersteuning nodig?
Heb je behoefte aan het uitbesteden van projectmanagement, gerelateerd aan een organisatiekeurmerk of persoonscertificering? Neem dan gerust contact met ons op. Het lijkt ons leuk om met nieuwe initiatiefnemers in contact te komen en samen te kijken naar de mogelijkheden. Zeker ook wanneer het vraagstuk breder is dan enkel behoefte aan projectmanagement, ben je bij CAN Keurmerksupport aan het juiste adres!

Will van Roosmalen is Manager Algemeen bij CertificeringsAdvies Nederland. De nieuwe kansen die ontstaan motiveren hem enorm om elke dag weer aan de slag te gaan!
will@certificeringsadvies.nlKom in contact met CAN Keurmerksupport
Over een keurmerk opzetten!
- Snel schakelen
- Advies op maat
- Vrijblijvend