PE-registratie: hoe gaat dat in zijn werk?

PE-registratie (permanente educatie) is essentieel om aan te kunnen tonen dat je continu aan het bijscholen bent. In dit artikel leggen we uit hoe PE-registratie werkt!

PE registratie
Portretfoto Will van Roosmalen
Will van Roosmalen
Manager Algemeen

Will van Roosmalen is Manager Algemeen bij CertificeringsAdvies Nederland. De nieuwe kansen die ontstaan motiveren hem enorm om elke dag weer aan de slag te gaan!

will@certificeringsadvies.nl

Permanente educatie (PE) is in diverse branches en vakgebieden niet meer weg te denken. Met de snelle veranderingen is het noodzakelijk om kennis bij te blijven scholen om mee te kunnen gaan met de tijd. Wanneer je PE-activiteiten uitvoert, ontvang je daarvoor PE-punten. Met die PE-punten kun je aantonen dat je bepaalde trainingen, cursussen, lezingen, congressen of bijvoorbeeld beurzen hebt gevolgd/bezocht. Ofwel: je toont aan dat je continu aan het bijscholen bent. Die PE-punten moeten dus wel ergens geregistreerd worden. In dit artikel vertellen we je alles over PE-registratie!

Wat zijn PE-punten precies?

PE-punten zijn punten die je behaalt met het volgen van een PE-activiteit in jouw branche. Het aantal punten dat je voor een activiteit ontvangt, is afhankelijk van het soort activiteit. Je kunt je voorstellen dat het bezoeken van een beurs minder PE-punten oplevert dan het volgen van een volledige opleiding. De meeste branches stellen een bepaalde eis aan het aantal PE-punten dat je moet behalen binnen een PE-periode. De inrichting daarvan is heel divers. In sommige branches ben je verplicht een bepaalde opleiding te volgen, terwijl je in andere branches vrij bent zelf te kiezen welke PE-activiteiten je voltooit om uiteindelijk aan een bepaald aantal punten te komen.

Waarom PE-registratie?

Om aan te kunnen tonen dat je continu aan het bijscholen bent, wordt je permanente educatie geregistreerd. Er bestaan branches die werken met een register. Je komt dan alleen in het register wanneer je voldoet aan de PE-eisen van de branche. Denk bijvoorbeeld aan Register Makelaars of Register Accountants! In de uitvaartbranche is het zelfs zo dat er ook een ‘bedrijfscertificering’ is voor uitvaartorganisaties. Een eis van die bedrijfscertificering is dat minimaal 70% van medewerkers Register Uitvaartverzorger is. Ontzettend belangrijk dus om je PE-registratie op orde te hebben als bewijslast!

Voor werkgevers is het daarnaast ook een groot voordeel om inzicht te hebben in je educatie(verleden). En andersom is het ideaal om je PE-activiteiten aan te kunnen tonen aan bijvoorbeeld je (potentiële) nieuwe werkgever! Tot slot is het registreren van je Permanente Educatie ook essentieel om te kunnen meten en evalueren.

Hoe registreer je permanente educatie?

Het registreren van PE hoeft absoluut geen administratieve ballast te zijn. Wij geloven juist in de kracht van automatiseren. Er bestaan tegenwoordig genoeg systemen die in die behoefte kunnen voorzien. Wij richten dit systeem als volgt in:

  • Deelnemers en opleiders krijgen toegang tot een portal.
  • Deelnemers kunnen hierin al hun gegevens en activiteiten terugvinden.
  • Opleiders kunnen hierin accreditatie voor PE-activiteiten aanvragen.
  • Wanneer een PE-activiteit wordt geaccrediteerd, worden hier een aantal PE-punten aan gehangen.
  • Deelnemers kunnen zich aanmelden voor PE-activiteiten.
  • Opleiders houden tijdens de PE-activiteit een presentielijst bij. Deze werken zij na afloop van de PE-activiteit bij in de portal.
  • De PE-punten worden automatisch toegekend aan de deelnemer die heeft deelgenomen aan de PE-activiteit.
  • Deelnemers kunnen werkgevers toegang geven tot hun dossier wanneer dit nodig is.

Op deze manier worden PE-punten dus automatisch toegekend aan deelnemers. Daarnaast is er ook een app beschikbaar, waardoor het systeem niet alleen via desktop, maar ook via mobiel te gebruiken is. Uiteraard is een stuk maatwerk voor iedere kwaliteitsnorm essentieel. PE-systemen zijn daardoor flexibel en modulair op te bouwen.

Meer weten?

Wil je meer weten over het aantonen of uitstralen van deskundigheid binnen jouw branche? Wij helpen graag! Neem gerust contact met ons op.

New call-to-action

Portretfoto Will van Roosmalen
Will van Roosmalen
Manager Algemeen

Will van Roosmalen is Manager Algemeen bij CertificeringsAdvies Nederland. De nieuwe kansen die ontstaan motiveren hem enorm om elke dag weer aan de slag te gaan!

will@certificeringsadvies.nl

Kom in contact met CAN Keurmerksupport!

Wij sparren graag.

  • Snel schakelen
  • Praktisch
  • Op maat

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields