Leestijd: 4 minuten

Nieuwe EU-regelgeving tegen ‘greenwashing’ per januari 2024 geïntroduceerd

In januari 2024 is nieuwe EU-regelgeving tegen greenwashing (je als organisatie duurzamer voordoen dan je daadwerkelijk bent). In dit artikel lees je er meer over!

CAN - Regelgeving tegen greenwashing
Tommy Yedidya
Tommy Yedidya
Adviseur

Tommy Yedidya is adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. 'Ik haal veel voldoening uit het zichtbaar maken van de functionele verbeteringen op gebied van kwaliteits- en milieuprocessen.

tommy@certificeringsadvies.nl

Duurzaamheid en milieu is vandaag de dag een onmisbaar thema in onze samenleving. Je hoort erover op de radio en tv, je leest erover op het internet, in boeken en magazines én je kan er niet omheen in winkels en supermarkten. Etiketten met ‘Biologisch afbreekbaar’, ‘Eco-friendly’, ‘Minder vervuilend’, ‘Waterbesparend’ etc. vliegen je om de oren. Maar wat zeggen die etiketten, ook wel milieuclaims genoemd, nu eigenlijk? Is een ‘biologisch afbreekbaar’ product wel zo duurzaam als dat het doet denken? Dat blijkt vaak niet zo te zijn! Veel organisaties doen aan ‘greenwashing’, ofwel: je als organisatie duurzamer voordoen dan je daadwerkelijk bent. Daar steekt het Europees Parlement nu een stokje voor.

Greenwashing

Simpel gezegd is greenwashing gewoon een marketingtoef die ingezet wordt om duurzamer over te komen. Je creëert als het ware een duurzaam imago terwijl je dit in de werkelijkheid helemaal niet waarmaakt. Er wordt dus onterecht geclaimd dat een product minder schadelijk is voor het milieu. Vaak zijn het de meest vervuilende organisaties die hier schuldig aan zijn. Zo maakte Shell ooit reclame voor ‘`CO2-neutraal rijden’. Dat klopte niet, want Shell compenseerde maar een deel van de CO2 en dus werd de reclame in een rechtszaak bestempeld als misleidend. De reclame mocht niet meer worden laten zien. Zo zijn er nog talloze voorbeelden van organisaties die zich schuldig maken aan greenwashing. Om die reden wil het Europees Parlement een controlesysteem voor dergelijke milieuclaims.

Nieuwe regelgeving

Het Europees Parlement heeft de nieuwe regelgeving met een flinke meerderheid goedgekeurd. Zo waren er 593 stemmen voor, 21 tegen en 14 onthoudingen. De nieuwe regelgeving is voornamelijk gericht op de etikettering van producten. Deze moet duidelijker en betrouwbaarder worden doordat onterechte milieuclaims worden verboden. Daarnaast worden ook duurzaamheidskeurmerken gereguleerd. Hier is namelijk een wildgroei van ontstaan, waardoor échte kwaliteit niet meer te garanderen is. Daarom heeft het Parlement besloten om alleen duurzaamheidskeurmerken, die door een overheidsinstantie zijn ingesteld óf die op officiële certificeringsregelingen zijn gebaseerd, goed te keuren.

Regels voor etikettering

Wat houdt die nieuwe regelgeving dan precies in? Dit weten we er tot nu toe van, er:

  • Komt een verbod op het gebruiken van onterechte milieuclaims zoals ‘natuurlijk’, ‘eco’, ‘klimaatneutraal’ en ‘milieuvriendelijk’;
  • Mogen alleen nog keurmerken en duurzaamheidslabels gebruikt worden die zijn gebaseerd op officiële certificeringsregelingen of die zijn ingesteld door overheidsinstanties;
  • Komt een verbod op praktijken die geassocieerd worden met vroegtijdige veroudering van goederen. Denk aan:
    • Software-updates aanbieden als noodzakelijk terwijl ze alleen de functionaliteit verbeteren;
    • Consumenten aansporen om goederen om technische redenen eerder te vervangen dan noodzakelijk;
    • Het gebruiken van onterechte duurzaamheidsclaims, zoals het claimen dat een product langer meegaat dan het geval is, bij normale omstandigheden;
    • Aangeven dat goederen repareerbaar zijn, terwijl dit niet het geval is.

Bron: MAAK Advocaten 

Voor wie geldt de nieuwe greenwashing regelgeving?

De nieuwe regelgeving is van toepassing op alle organisaties die actief zijn op de Europese consumentenmarkt. Ook organisaties die buiten de Europese Unie gevestigd zijn kunnen ermee te maken krijgen als zij milieuclaims gebruiken die gericht zijn op de Europese consumentenmarkt. Voordat je een milieuclaim mag maken, moet je deze eerst goed laten keuren door een onafhankelijke beoordelingsinstantie. Deze instantie beoordeelt aan de hand van internationaal erkende wetenschappelijke standaarden of de claim terecht is of niet. Wanneer je niet voldoet aan de regelgeving kunnen er forse financiële sancties genomen worden. De boetes bedragen minimaal 4% van de jaaromzet. Ook kunnen producten waarbij misleidende milieuclaims zijn gebruikt in beslag worden genomen. 

Geldt de nieuwe regelgeving al?

Nee, de nieuwe regelgeving omtrent greenwashing is nog niet ingevoerd. De regelgeving moet eerst nog definitief worden goedgekeurd door de Raad. Daarna wordt de richtlijn gepubliceerd in het Publicatieblad. Lidstaten krijgen vervolgens 24 maanden de tijd om de richtlijn in nationaal recht om te zetten. 

Meer informatie?

Wil je meer informatie over de nieuwe regelgeving? Of wil je als organisatie aan de slag met duurzaamheid en milieu? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag!

Tommy Yedidya
Tommy Yedidya
Adviseur

Tommy Yedidya is adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. 'Ik haal veel voldoening uit het zichtbaar maken van de functionele verbeteringen op gebied van kwaliteits- en milieuprocessen.

tommy@certificeringsadvies.nl

Start vandaag nog met duurzaam ondernemen!

Wij ondersteunen en adviseren. Vraag een vrijblijvende offerte aan

  • De noodzaak in beeld
  • Wet- en regelgeving
  • Praktische insteek

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields