De ISO 9001 transitie naar de nieuwe norm: weet waar je staat

Veel bedrijven moeten nog over naar de nieuwe ISO 9001 2015, maar weinig kwaliteitsmanagers weten waar ze moeten beginnen. Steven Zwarts vertelt zijn werkwijze.

ISO 9001 transitie
Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

“Ik merk gewoon dat veel KAM-coördinatoren nog rondlopen met de vraag waar ze nu staan als het gaat over de nieuwe ISO norm. Veel bedrijven moeten nog over naar de nieuwe ISO 9001 2015, maar weinig kwaliteitsmanagers weten waar ze moeten beginnen. Het belangrijkste is de contextanalyse. De rest van de norm sluit daar op aan. Zo’n analyse geeft ook gewoon heel veel toegevoegde waarde. Vooral voor het management, ISO 9001:2015 is namelijk een managementtool”, aldus Steven Zwarts. In dit artikel legt hij uit wat de ISO 9001 transitie inhoudt en hoe je de nieuwe norm kunt toepassen binnen je organisatie.

Wat is de contextanalyse precies?

“Goede vraag. In certificeringsland is het inmiddels echt een ‘buzz-woord’. Iedereen heeft het er over, maar lang niet iedereen weet wat het inhoudt. Als je een contextanalyse uitvoert kijk je eigenlijk maar naar twee zaken. Eerst kijk je wat er zich afspeelt in de omgeving van je bedrijf. De norm noemt dat issues. Daar volgen kansen en bedreigingen uit. Daarnaast kijk je ook naar met wie je te maken hebt (de norm noemt dat stakeholders) en welke eisen, wensen en verwachtingen zij hebben.”

Hoe kom je op een antwoord op al die vragen dan?

“Dat kan op verschillende manieren. Het belangrijkste is dat je er actief mee bezig bent en dat je dat kunt laten zien. Auditors zullen daar op letten. Ik ondersteun regelmatig bedrijven bij de overgang naar de nieuwe ISO 9001 norm. Dan organiseer ik workshops met een stuk of 5 mensen. We discussiëren dan over deze vragen en dat levert best een compleet beeld op. 

Hartstikke leuk om te doen en heel waardevol. Voor mij is het ook echt een doel om ISO 9001 leuk en waardevol te maken. Geen saaie interviews en dikke papieren tijgers, maar gewoon lekker pragmatisch aan de slag.” Kost dat niet veel tijd dan? “Nou dat valt wel mee. De meeste kwaliteitsmanagers zijn hartstikke druk. Juist als je dit met meer mensen doet, gaat het sneller dan dat je bijvoorbeeld interviews gaat afnemen.”

Wat kan een bedrijf vervolgens met deze informatie?

“Nou, een ander onderdeel van ISO 9001 is beleid en strategie vaststellen. Iets wat ieder bedrijf natuurlijk doet, alleen moet je het bij ISO 9001 regelmatig beoordelen. We gaan dan weer in workshops aan de slag om te bekijken wat de visie is van een bedrijf en wat voor strategische thema’s daar bij betrokken zijn. Vervolgens bepaal je welke acties je moet nemen en zorg je ervoor dat je maatregelen neemt voor de uitdagingen die je tegen gaat komen. Daarbij houd je rekening met de context van je organisatie. Het helpt dus allemaal mee om je bedrijfsdoelstellingen te bereiken. 

Ik gebruik daar vaak de OGSM-methode voor. Je kijkt dan naar wat je wilt bereiken. Bijvoorbeeld groei van je bedrijf. Vervolgens stel je het doel vast. Bijvoorbeeld 25%. Daarna denk je na over de strategie omtrent hoe je dat doel gaat bereiken en tenslotte maak je het meetbaar. Bijvoorbeeld door als doel te stellen dat je die 25% groei het komende jaar wilt behalen. “

Dus hoe weet je nou waar je staat in de ISO 9001 transitie?

“Dat weet je als je goed antwoord kan geven op een aantal vragen. Bijvoorbeeld met wie je te maken hebt als bedrijf, wat er gebeurt in de omgeving, hoe je daar mee omgaat en wat de visie en strategie is. Als je dat kunt, ben je een eind op weg.” 

Wil je aan de slag met ISO 9001? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag op weg!

New call-to-action

Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

De contextanalyse stap voor stap!

Meer weten over de contextanalyse?

  • Leer alles over de contextanalyse
  • Al ruim 3.000 keer gedownload

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields