Mensen binnen je organisatie staan centraal bij de vernieuwde CAN Academy

Een op maat leerpad, onder andere om bewustzijn te creëren, dat is het motto van de vernieuwde (online) CAN Academy.

CAN Academy - Training
Alex Greven
Alex Greven
e-Learning Developer

Alex Greven is e-learning developer bij CertificeringsAdvies Nederland. 'Als e-Learning Developer houd ik me bezig met het ontwikkelen en uitrollen van online lesmateriaal. Samen creëren we een leven lang leuk leren!'

alex@certificeringsadvies.nl

Bij veel organisaties zie je dat men, al dan niet in het kader van een (bedrijfs)certificering, mooie procedures en werkinstructies heeft opgesteld, maar eigenlijk niet heeft nagedacht over de rol van de mens in het geheel. Terwijl het juist de mensen zijn die het succes van de onderneming bepalen. Want wanneer je gaat bekijken waar nu echt pijnpunten en risico’s zitten op gebied van Kwaliteit, Arbo & Veiligheid, Milieu, Informatiebeveiliging en Voedselveiligheid, dan ga je zien dat dit vaak hand in hand gaat met het menselijk handelen. Hoog tijd dus om aan de slag te gaan met het creëren van bewustzijn bij mensen: waarom doen ze de dingen die ze (dagelijks) doen? Een oplossing om daarmee aan de slag te gaan is ’blended learning’, een combinatie van leervormen waarmee een (op maat) leerpad wordt uitgestippeld voor mensen in een organisatie. In dit artikel vertellen we daar meer over. Ook lees je over de vernieuwde CAN Academy waarin o.a. e-learning een belangrijke rol speelt.

Mensen bepalen het succes van de onderneming!

Wanneer je wilt dat de prestaties van een managementsysteem voor Kwaliteit, Arbo & Veiligheid, Milieu, Informatiebeveiliging en/of Voedselveiligheid goed zijn en je er daadwerkelijk de vruchten van plukt, dan moet je beginnen bij de mensen die er iedere dag mee werken. In veel organisaties zie je dat er wel procedures voorhanden zijn, maar dat er (nog) niet goed (genoeg) is nagedacht over hoe mensen die dagelijks bezig zijn met de operatie, bewust kunnen worden gemaakt van de hedendaagse risico’s. Terwijl het juist de mensen zijn die het succes van de onderneming bepalen, niet de procedures en het managementsysteem.

Gratis demo e-learning?

Naast onze reguliere opleidingen en trainingen bieden wij ook handige E-learnings aan op het gebied van Informatiebeveiliging. Vraag geheel gratis en vrijblijvend een demo aan voor deze E-learning!

Als je echt de organisatie induikt, om te bekijken wat nu daadwerkelijk de risico’s en pijnpunten zijn, dan ga je zien dat dit in veel gevallen hand in hand gaat met menselijk handelen. Wanneer je dus oprecht aandacht besteedt aan (het bewustzijn van) mensen binnen je organisatie kun je met recht zeggen dat risico’s geborgd zijn. Om dat te bewerkstelligen is het zaak om mensen in beweging te krijgen.

Meer nadruk op bewustzijn en gedrag in (bedrijfs)normen

Het is dan ook zeker niet gek dat (bedrijfs)normen en wetgeving de laatste jaren een enorme metamorfose doormaken op dat vlak. Je ziet dat er vanuit verschillende normeringen binnen thema’s als Kwaliteit, Arbo & Veiligheid, Milieu, Informatiebeveiliging en Voedselveiligheid steeds meer nadruk wordt gelegd op bewustzijn en gedrag van mensen, in plaats van op werkinstructies en procedures. Een procedure die niemand leest, daar heb je immers niets aan.

Een aantal voorbeelden:

  • Veilig werken moet verweven worden in de bedrijfscultuur: draagt een VCA-Basis of VCA-VOL daadwerkelijk bij aan het verhogen van het veiligheidsbewustzijn? Of is het een verplicht nummertje, omdat het wordt gevraagd vanuit opdrachtgevers? Je ziet een opkomst aan veiligheidsbewustzijnprogramma’s met als doel dat veiligheid wordt verweven in de bedrijfscultuur en daarmee in het menselijk handelen.
  • 80% van alle beveiligingsincidenten binnen organisaties is het gevolg van verkeerd handelen van medewerkers (bron: CBS). Het is daarom belangrijk om medewerkers de hedendaagse risico’s en gevaren aan te leren op het menselijk vlak van informatiebeveiliging en privacy. Zijn mensen bijvoorbeeld in staat een phishingmail te herkennen of niet? Je kunt in je managementsysteem maatregelen daarvoor implementeren, maar dat borgt niet dat iemand niet op een phishingmail klikt. Daarvoor zijn bewustzijnprogramma’s nodig.
  • In voedselveiligheidsstandaarden zoals BRC, IFS en FSSC 22000 volstaat één basistraining per jaar vaak niet meer. Medewerkers moeten daarom passende tussentijdse trainingen aangeboden krijgen, om op de hoogte te blijven van de vereisten. Denk hierbij aan een flexibel en uitgebreid opleidingsplan met interactieve (e-learning) trainingen.

De kunst (om zaken te borgen) zit hem dus in het creëren van bewustzijn bij mensen. Je managementsysteem vormt als het ware de structuur waar je dagelijks mee bezig bent in de praktijk; het handelen daarin ligt bij mensen. Mensen moeten weten waarom ze dingen doen, zich verantwoordelijk voelen, in staat zijn om zaken te herkennen, voorkomen en daarop te acteren en zelf bedenken wat nodig is om het volgende keer beter te doen.

Theoretisch weten mensen namelijk vaak wel dat er risico’s zijn, maar zijn ze zich daar ook bewust van in het dagelijks handelen? Om dat te achterhalen moet je weten hoe hoog het kennisniveau van mensen daadwerkelijk is, bijvoorbeeld door toetsing. Van daaruit kun je een op maat gemaakt programma inzetten om het kennisniveau en bewustzijn te verhogen.

Herhalen staat centraal

De grote vraag is: hoe krijg je mensen in beweging? Om die vraag te beantwoorden pakken we er allereerst een stukje theorie bij. Uit onderzoek van Ebbinghaus blijkt dat wanneer je informatie één keer zendt, je per dag het percentage dat mensen weten te onthouden ziet afnemen. Nieuw geleerde dingen worden in eerste instantie dus goed onthouden, maar na een tijd verwatert het en gaat men vergeten. Het onderzoek vertelt verder dat het wel degelijk uitmaakt wat voor informatie aangeboden wordt, op welke manier dat gebeurt en ook wanneer informatie aangeboden wordt. Uit het onderzoek komt tot slot naar voren dat je informatie steeds beter onthoudt wanneer deze vaker herhaald wordt. Daardoor wordt het belang van gespreid leren duidelijk.

Dat betekent dat:

  • Je informatie niet enkel moet zenden, maar mensen op een (inter)actieve manier ermee bezig moet laten zijn;
  • Je informatie in verschillende vormen aan dient te bieden en continu moet blijven herhalen;
  • Je informatie, waar mogelijk, beter op kunt knippen in korte stukken;
  • Informatie beschikbaar moet zijn op moment dat mensen ervoor openstaan (on demand).

Ander onderzoek toont bovendien aan dat mensen niet meer willen leren op moment dat er een klassikale training gepland staat op een bepaalde datum. Ze willen juist zelf bepalen wanneer ze gaan leren. Daarbij willen ze niet alle informatie in één keer tot zich krijgen, maar juist gedoseerd ontvangen over een tijdsbestek dat zij zelf bepalen. De ‘trainer voor de klas’ die een training verzorgt is niet langer de standaard, maar wordt één van de opties.

Blended learning: de kracht van de combinatie

Wanneer je verschillende leervormen als opties naast elkaar zet en ook door elkaar gaat gebruiken, spreken we over een blended learning oplossing. Je hebt het dan niet meer over enkel een methode, maar juist over de kracht van de combinatie. Een combinatie tussen bijvoorbeeld praktijkoefeningen, simulaties, praktijkcases, advies en ondersteuning vanuit specialisten (bijv. adviseurs), e-learning (o.a. met video) etc.

Bovendien kunnen mensen zo kennis, die periodiek geüpdatet moet worden, via allerlei ‘micro-learning’ vormen opknippen in stukjes en tot zich nemen op het moment dat het hen het beste uitkomt. De voordelen:

  • Het is makkelijk(er) om een cursus te volgen, omdat het minder tijd kost.
  • Wanneer je een les of module afrondt, waarmee je over een bepaald onderwerp direct meer weet, is dat een grote motivatie om door te gaan naar de volgende les.
  • Snel resultaat en directe beloning verhogen de betrokkenheid bij de lesstof.
  • Het is flexibel: content is snel te wijzigen, waardoor organisaties het te allen tijde kunnen aanpassen (op maat).
  • Je kunt materiaal hergebruiken, waardoor de kosten laag/lager zijn.

Vernieuwde (online) academy

Ook bij CertificeringsAdvies Nederland (CAN) zitten we natuurlijk niet stil en gaan we in bovenstaande ontwikkelingen mee. Onze vernieuwde (online) CAN Academy is gebouwd op een leerplatform waarin we verschillende (micro-)learnings kunnen aanbieden. De focus van de vernieuwde CAN Academy ligt op het vergroten van het bewustzijn van mensen binnen thema’s als Kwaliteit, Arbo & Veiligheid, Milieu, Informatiebeveiliging en Voedselveiligheid.

Onze visie: Op basis van risico’s (die je bijv. ontdekt door toetsing) en behoeften van een organisatie wordt er een (op maat) leerpad uitgestippeld dat niet gestoeld is op één keer iets leren, maar juist op de kracht van herhaling. Zo worden er bijvoorbeeld bewustwordingsprogramma’s opgezet voor organisaties die leerlijnen bevatten voor de medewerkers. Daarin zijn micro-learnings, video-learnings, theorietrainingen, blended learning-oplossingen etc. verwerkt.

Doordat je doelgericht te werk gaat en daarvoor allerlei tools inzet, kun je meten en bijhouden wat de resultaten zijn. Hierdoor krijg je meer grip. Je kunt zien waar de tekortkomingen liggen binnen een organisatie en daar een gerichte aanpak op loslaten. Bovendien sluit dit naadloos aan op de nieuwe insteek van (bedrijfs)normen waar de nadruk ligt op de creatie van bewustzijn bij mensen binnen de organisatie. Een essentiële factor op weg naar continu verbetering.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Wil jij ook werken aan het vergroten van bewustzijn binnen jouw organisatie? En ben je benieuwd naar de mogelijkheden daarvoor? Neem dan gerust contact met ons op. We vertellen je graag meer!

ACA - Adviesgesprek

Alex Greven
Alex Greven
e-Learning Developer

Alex Greven is e-learning developer bij CertificeringsAdvies Nederland. 'Als e-Learning Developer houd ik me bezig met het ontwikkelen en uitrollen van online lesmateriaal. Samen creëren we een leven lang leuk leren!'

alex@certificeringsadvies.nl

Vraag een gratis adviesgesprek aan!

Wij sparren graag met je over trainingen!

  • Snel contact
  • Vrijblijvend
  • Praktische tips

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields