Leestijd: 5 minuten

Meer impact maken met je managementsysteem? Ga van papier naar praktijk

Zo maak je van je managementsysteem een praktisch en gedragen hulpmiddel dat écht waarde toevoegt binnen jouw organisatie.

Managementsysteem - Toegevoegde waarde
CAN ster
CertificeringsAdvies Nederland

CertificeringsAdvies Nederland is de partner in certificeren! Met diverse diensten en tools helpen we je altijd naar een oplossing op maat!

info@certificeringsadvies.nl

Veel organisaties hebben een prachtig managementsysteem op papier. Maar hoe vaak leeft het systeem ook écht in de praktijk? Hoe vaak is het een hulpmiddel in plaats van een hindernis? En hoe zorg je ervoor dat het systeem mensen helpt hun werk beter te doen, in plaats van ze te frustreren met regels en formats? Tijdens De Nationale Verbeterdag lieten onze adviseurs Tobias op den Brouw en Birgit Ligtvoet zien hoe je als KAM-professional meer impact maakt met je systeem. En die inzichten zijn te waardevol om niet te delen!

Stop met systemen voor jezelf bouwen

Een veelgehoorde valkuil bij het optuigen van managementsystemen: het systeem wordt ingericht voor de auditor, of zelfs voor jezelf als kwaliteitscoördinator. Met als gevolg: rapportages, procedures en registraties die niet (h)erkend worden door de mensen die er daadwerkelijk mee moeten werken. “Stop met werken voor jezelf,” was dan ook de duidelijke boodschap van Tobias. “Als niemand weet waar de sleutels liggen, dan hebben we misschien wel een systeem, maar geen impact.”

Een goed managementsysteem leeft. Het is doorleefd, gedragen, en biedt houvast aan collega’s in hun dagelijks werk. Maar dat bereik je alleen als je vanaf de start de juiste vragen stelt.

Begin bij het echte doel

Waarom heeft jouw organisatie eigenlijk een managementsysteem? Is het omdat het moet voor die ISO 9001 certificering? Of omdat je écht wilt sturen op kwaliteit, veiligheid, milieu of informatiebeveiliging? Volgens Birgit begint alles met het stellen van de juiste vraag: Wat is het doel van jouw werk binnen deze organisatie? En dan niet jouw persoonlijke to-do’s, maar het gezamenlijke doel als team. Wat leveren jullie samen aan de klant? Welk resultaat telt echt? Pas als je dat weet, kun je het systeem gebruiken om dat doel te ondersteunen.

Draagvlak ontstaat niet in je eentje

Een managementsysteem werkt alleen als het gedragen wordt. Maar draagvlak krijg je niet door te zenden, te verplichten of te controleren. Draagvlak ontstaat door betrokkenheid. Door mensen uit te nodigen mee te denken, bij te dragen, verantwoordelijkheid te nemen. Tobias benadrukte het belang van het “olievlek-effect”. Begin klein, met een paar gemotiveerde collega’s die de waarde van het systeem zien. Geef ze ruimte om successen te boeken. Als anderen zien dat het werkt, groeit het enthousiasme vanzelf. Je hebt niet iedereen nodig om te starten. Je hebt alleen een paar mensen nodig die wíllen.

Maak het klein, concreet en waardevol

De norm (zoals ISO 9001 of ISO 27001) vraagt niet om een overdaad aan papier. Het gaat erom dat je laat zien hoe je werkt, waarom je dat zo doet, en hoe je dat borgt. De kunst zit in het versimpelen. Niet complexer maken dan nodig is.

Dus: geen tien pagina’s procesbeschrijving als één A4 met een goede toelichting volstaat. Geen eindeloze registraties als het doel ook bereikt wordt met een visueel bord of een korte dagstart. “Een blije medewerker is vaak makkelijker te realiseren dan een blije klant,” werd er opgemerkt in de zaal. Want als medewerkers snappen waarom iets moet, doen ze het met meer plezier én meer eigenaarschap.

Motivatie is de motor

Veel KAM-professionals worstelen met de vraag: Hoe krijg ik collega’s mee? Volgens Tobias en Birgit draait het om één ding: motieven herkennen.

Niet iedereen is meteen enthousiast. Dat hoeft ook niet. Sommige mensen willen wél, maar kunnen (nog) niet. Anderen kunnen wel, maar willen niet. Of ze hebben gewoon nog niet gezien wat het systeem hén oplevert. De truc is dus niet om te overtuigen, maar om te luisteren. Om te achterhalen waar de motivatie zit – of waar die nog mag groeien. En dan het systeem daar slim op aan te laten sluiten.

Audits als stuurinstrument

Zie een audit niet als controle, maar als kans. Een audit is hét moment om stil te staan bij vragen als: Doen we de goede dingen? Doen we die dingen goed? En: zijn we tevreden met de resultaten? In plaats van te focussen op afwijkingen en vinklijstjes, kun je audits gebruiken om het gesprek te voeren over prestaties, ambities en verbeterkansen. Maak van de audit een waardevol managementmoment en je systeem krijgt vanzelf meer betekenis.

Tot slot: laat het systeem voor je werken

Een managementsysteem is geen doel op zich. Het is een middel. Een middel om richting te geven, duidelijkheid te creëren en verantwoordelijkheid te delen. Maar dan moet het systeem wél aansluiten bij de praktijk. Bij de taal, de ritmes en de dynamiek van de mensen die ermee werken. Dus vraag jezelf als KAM-professional af:

  • Voor wie maak ik dit systeem eigenlijk?
  • Hoe draagt het bij aan ons echte organisatiedoel?
  • En wat kan ik doen om de afstand tussen systeem en praktijk kleiner te maken?

De impact zit niet in het papier. De impact zit in het doen.

Meer weten?

Ben je geïnspireerd om meer uit je managementsysteem te halen? Neem dan eens contact met ons op. We sparren graag met je om te kijken hoe we de toegevoegde waarde binnen jouw organisatie kunnen verhogen!

New call-to-action

CAN ster
CertificeringsAdvies Nederland

CertificeringsAdvies Nederland is de partner in certificeren! Met diverse diensten en tools helpen we je altijd naar een oplossing op maat!

info@certificeringsadvies.nl

Kom in contact met de partner in certificeren!

Meer informatie over de mogelijkheden?

  • Altijd een oplossing op maat
  • Jouw organisatie als uitgangspunt
  • Snel, pragmatisch en persoonlijk

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" geeft vereiste velden aan