Leveranciersmanagement en de leveranciersbeoordeling vanuit ISO

Leveranciersmanagement: hoe zit het met de leveranciersbeoordeling vanuit ISO?

Leveranciersbeoordeling ISO
Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

Vanuit ISO 9001, de norm voor kwaliteitsmanagement, worden diverse eisen gesteld die gericht zijn op je eigen processen. Maar hoe zit het als je een product of dienst uitbesteedt aan een leverancier? Vanuit de ISO 9001 norm wordt gevraagd om een bepaalde controle over je leveranciers – ofwel het is zaak dat je extern geleverde processen, producten en diensten beheerst. Het is echter niet zo dat je de verantwoordelijkheid geheel weg mag leggen bij een (externe) leverancier zonder dat je daar verantwoordelijkheid voor hoeft te dragen tijdens bijvoorbeeld een externe audit. In dit artikel vertellen we meer over leveranciersmanagement, de eisen die je kunt stellen aan je leveranciers en de leveranciersbeoordeling ISO 9001 (ISO). 

Leveranciersmanagement

Een afnemer van je product of dienst associeert dat product of die dienst met jouw bedrijfsnaam. Wanneer er ook maar iets, al is dat het kleinste component, niet aan de eisen voldoet, dan komt jouw bedrijfsnaam in een kwaad daglicht te staan. Uiteraard kun je dan de schuld bij je leverancier leggen, maar daar koop je uiteraard niets voor. Met het oog op kwaliteit is leveranciersmanagement daarom een belangrijk aspect. Hoe is de leveringsbetrouwbaarheid en kwaliteit van je leveranciers?

Wanneer we kijken naar de ISO-norm dan kan het onderwerp leveranciersmanagement opgesplitst worden in twee onderwerpen, te weten:

  • Gestelde eisen aan de leveranciers;
  • De leveranciersbeoordeling (ISO 9001).

Eisen stellen aan leveranciers

Er is geen eenduidige manier voor het stellen van eisen aan leveranciers. Dat komt omdat dit totaal afhankelijk is van het type product of dienst dat je als bedrijf levert en de positie van jouw organisatie in de onderhandelingsfase. Grote(re) organisaties zijn al snel geneigd om een aanbesteding te publiceren waar toekomstige leveranciers zich op in kunnen schrijven.

Zo’n aanbesteding – ook wel tender genoemd – is een procedure waarbij geprobeerd wordt om een bepaald product of dienst binnen te halen door middel van een inschrijving. Deze inschrijving is in de vorm van een offerte. Nadat de inschrijfdatum op de aanbesteding is gesloten, worden de inschrijvingen bekeken en vergeleken op basis van prijs- en kwaliteitsaspecten die door de opdrachtgever als cruciaal worden gezien. Denk daarbij onder andere aan:

  • Levertijd;
  • Communicatie;
  • Componenten van een product;
  • Certificaten;

Het doel van een tender is de concurrentie tussen bedrijven stimuleren om zo op die manier iedereen een gelijke kans te geven. Voor een opdrachtgever is het uitschrijven van een tender ook een manier om een scherpere prijs te krijgen. Het uitschrijven van een tender wordt daarom vaak gedaan door opdrachtgevers met een sterke onderhandelingspositie, omdat zij grote opdrachten uitschrijven die door veel leveranciers erg gewild zijn.

Opdrachtgevers die een minder sterke onderhandelingspositie hebben, moeten vaak zelf op zoek gaan naar leveranciers. De eisen kunnen wat dat betreft hetzelfde zijn als bij een aanbesteding het geval is, maar de vijver waarin dit type opdrachtgevers moet vissen is vaak een stuk kleiner. Onderwerpen die je op kunt nemen als leverancierseisen zijn:

  • Levertijd;
  • Kwaliteit;
  • Een managementsysteem conform een norm zoals ISO 9001, ISO 27001, ISO 14001;
  • Duurzaamheid;
  • Prijs;
  • Contractuele afspraken;
  • Responstijd;
  • Terugname beleid;

Zeer kleine MKB-bedrijven hanteren de laagste prijs vaak als enige indicator. Gezien de financiële situatie van hun bedrijf zijn ze immers niet in staat om andere eisen te stellen aan een leverancier. Vanuit de ISO 9001:2015 norm wordt vooral gevraagd om na te denken over de eisen die je stelt aan een leverancier. Het is daarbij niet de bedoeling dat je onredelijke eisen stelt die voor jouw organisatie niet eens haalbaar zijn.

Criteria beoordeling leverancier (leveranciersbeoordeling)

Wanneer je als opdrachtgever eisen stelt aan een leverancier, dan is het natuurlijk ook zaak om de prestaties van je leveranciers te monitoren. Allereerst is het van belang om te kijken welke leveranciers kritisch genoeg zijn om te beoordelen. Je moet er als organisatie namelijk voor zorgen dat het beoordelen van je leverancier(s) daadwerkelijk toegevoegde waarde oplevert voor je organisatie. Je moet immers geen leveranciersbeoordeling gaan doen omdat ‘het moet vanuit ISO’.

Het is aan jou om de leverancier van je koffiebonen en je printpapier te gaan beoordelen, maar je kunt jezelf afvragen wat dit voor zin heeft? Uiteraard is dit met een knipoog opgeschreven. Als je koffiebonen namelijk niet meer smaken, dan stap je heel makkelijk over naar een andere leverancier zonder dat jouw klanten daar last van hebben of iets van merken. Het is daarom belangrijk om eens kritisch te kijken naar de leveranciers die cruciaal zijn voor het leveren van een kwalitatief product of een kwalitatieve dienst aan je klant.

Leveranciersbeoordeling (ISO 9001) voorbeeld?

We hebben hier geen concreet leveranciersbeoordeling voorbeeld. Dat heeft een reden, want wat in veel organisaties gebeurt is het creëren van standaardlijstjes of een standaard leveranciersbeoordeling matrix die vervolgens, meestal net voordat de externe audit plaatsvindt, ingevuld worden voor iedere leverancier zodat er een leveranciersbeoordeling is uitgevoerd. Simpelweg omdat ‘het moet van ISO’. Dat is echter onzin! Je kan, mag en/of moet misschien wel iedere leverancier op een andere manier benaderen en beoordelen. Wanneer er harde kwalitatieve eisen aan een product hangen, dan kan een lijstje of leveranciersbeoordeling matrix handig zijn om de belangrijkste prestatie indicatoren van een leverancier te beoordelen.

Wanneer de leverancier meer als een partner fungeert waar veel zaken mee wordt gedaan, dan is het invullen van een standaardlijstje of matrix natuurlijk onzin. De zachte eisen – denk aan gedeelde normen en waarden, missie, visie, beleid etc. – wegen natuurlijk veel zwaarder in dit geval. Met deze ‘leveranciers’ heb je wekelijks of misschien zelfs wel dagelijks contact. Zijn de gesprekken en evaluaties die je tussentijds met deze leveranciers hebt niet veel meer waard dan een ingevuld lijstje als leveranciersbeoordeling of een matrix?

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden voor het beoordelen van een leverancier. Het belangrijkste van dit alles is dat je jezelf als organisatie open moet stellen om te leren van goede en slechte ervaringen met leveranciers. Wanneer je als organisatie de resultaten van je leverancier monitort, dan zet je de eerste stap voor het continu verbeteren van je inkoopproces. Door de beoordelingen en evaluaties van leveranciers met de directie te bespreken en van daaruit acties op te stellen ga je op zoek naar verbeteringen in je inkoopproces. En dat is precies waar het om draait! Uiteraard kun je vervolgens een leveranciersbeoordeling methode of leveranciersbeoordeling criteria hanteren als hulpmiddel. Het is immers zaak dat je houvast hebt, zodat je een bepaalde structuur aanbrengt.

Uiteraard hebben wij wel een leveranciersbeoordeling voorbeeld beschikbaar. Wil je dit ontvangen of hierover eens sparren? Laat het ons gerust weten. Wij helpen je graag.

Meer weten over leveranciersmanagement?

Wil je meer weten over hetgeen dat de ISO 9001 norm vraagt met betrekking tot leveranciersbeheersing of een voorbeeld leveranciersbeoordeling ISO 9001 ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op! Onze adviseurs staan je graag te woord en denken graag met je mee over het inrichten van leveranciersmanagement binnen jouw organisatie.

New call-to-action

Transcriptie video: ISO 9001 leveranciersbeoordeling uitvoeren? Zo doe je dat!

Binnen de ISO 9001 norm wordt vaak gesproken over de kwaliteit van je interne processen. Maar hoe zit dat eigenlijk als je een product of dienst uitbesteed aan een leverancier? Dat leg ik je uit in deze video. Het onderdeel leveranciersbeoordeling kan je eigenlijk opsplitsen in 2 onderwerpen. De vooraf gestelde eisen aan leveranciers en de beoordeling van leveranciers. Ik begin bij de vooraf gestelde eisen aan leveranciers. Er is geen eenduidige manier van eisen die je aan je leveranciers moet stellen. Dit is totaal afhankelijk van je product, dienst en van bedrijven waarmee je samenwerkt. Dit is voor grote organisaties alweer heel erg anders. Zij kunnen een uitbesteding publiceren waar verschillende leveranciers zich op kunnen inschrijven. De opdrachten zijn dermate groot dat het voor veel leveranciers interessant is om deze opdracht uit te voeren. Vaak zie je als veel leveranciers zich daarop inschrijven dat je als opdrachtgever al snel een kritische keuze kan maken binnen dat proces. Dat is voor kleinere organisaties alweer anders. Zij gaan vaak zelf actief op zoek naar verschillende leveranciers. Als je dat dan vergelijkt met de ISO 9001 norm en kijkt welke eisen eraan worden gesteld, dan moet je geen onredelijke eisen stellen. Dat is vaak niet haalbaar. Waar je wel naar kan kijken is naar verschillende facetten die je bij een leverancier belangrijk vindt. Denk aan de prijs, levertijd, responstijd, duurzaamheid of bepaalde certificeringen. Dan gaan we het nu hebben over het beoordelen van de leveranciers. Als je daarnaar kijkt is het allereerst belangrijk om te bepalen welke leveranciers je gaat beoordelen. Uiteindelijk is je leverancier van het printpapier geen cruciale leverancier voor jullie. Om eerst de schifting te maken welke leveranciers je gaat beoordelen, is in ieder geval de eerste stap. De tweede stap is dat je gaat beoordelen op de eisen die je vooraf hebt gesteld aan de leveranciers. De derde stap is dat je iets met die beoordeling doet om die Plan Do Check Act (PDCA) cyclus te monitoren. Wil je meer weten over leveranciersbeoordelingen? Of hoe je ze uitvoert? Kijk dan even op onze website of neem contact met ons op!

Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

De contextanalyse stap voor stap!

Meer weten over de contextanalyse?

  • Leer alles over de contextanalyse
  • Al ruim 3.000 keer gedownload

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields