Kwaliteitszorgsysteem2022-07-01T08:28:47+02:00
ISO 9001

Kwaliteitszorgsysteem

Als zorgaanbieder is je belangrijkste doel natuurlijk om goede zorg te leveren. Het verbeteren van je bedrijfsprocessen met behulp van een kwaliteitszorgsysteem kan je daarbij helpen. Maar hoe pak je dat aan? En welke instrumenten/tools kun je inzetten om je zorgverlening te verbeteren? In dit artikel vertellen we je alles over het kwaliteitszorgsysteem en hoe je het kunt opzetten!

Wat is een kwaliteitszorgsysteem?

Het kwaliteitszorgsysteem kun je zien als de ruggengraat van je organisatie. Het biedt je de handvatten om de kwaliteit van je zorg op een structurele manier te verbeteren. Het helpt je daarnaast om te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving, externe eisen en interne eisen die je binnen je organisatie opstelt. Vanuit het Nederlandse Normalisatie Instituut (NEN) zijn verschillende nationale- en internationale normen opgesteld. Bij het opzetten van een kwaliteitszorgsysteem kies je daarom een norm die bij je organisatie past. Denk bijvoorbeeld aan HKZ, ISO 13485ISO 9001 voor de zorg. De richtlijnen van deze normen vormen dan uiteindelijk de basis voor het opstellen van je managementsysteem.

Download whitepaper: Impressie managementsysteem

Wil je meer weten over de mogelijkheden van een managementsysteem en de manier waarop wij dat aanpakken? Download geheel vrijblijvend de whitepaper ‘impressie managementsysteem’ en ontdek het zelf!

DOWNLOAD IMPRESSIE
Voorbeeld managementsysteem mockup

De voordelen van een kwaliteitszorgsysteem

Het verbeteren van je bedrijfsprocessen met behulp van een kwaliteitszorgsysteem brengt verschillende voordelen met zich mee. We hebben het voor je opgesomd:

  • Je laat zien dat je goede zorg levert;
  • Het heeft commerciële waarde;
  • Je straalt vertrouwen uit;
  • Toekomstige medewerkers zien dat je zaken op orde zijn en dat er is nagedacht over alles wat je doet;
  • Het biedt rust doordat je gaten binnen je organisatie kunt veroorloven zonder dat het ten koste gaat van het leveren van je zorg;
  • Je voldoet aan de geldende wet- en regelgeving.

Een kwaliteitszorgsysteem opzetten

Een kwaliteitszorgsysteem kun je opzetten met behulp van de Plan, Do, Check, Act (PDCA) cyclus. De PDCA-cyclus is zelfs cruciaal om te achterhalen welke doelstellingen je hebt, welke prestatie-indicatoren (KPI’s) daarop aansluiten en welke acties je moet ondernemen om je doelen te behalen/bij te sturen. Met behulp van deze cyclus onderneem je actie op je verbeterpunten en pak je risico’s op tijd aan. Daarmee komt een proces van continu verbeteren op gang, waardoor je zorg iedere dag weer naar een hoger niveau wordt getild. Hierbij is het uitgangspunt dat je zo dicht mogelijk bij je eigen organisatie blijft, want het is natuurlijk handig om afspraken te maken op een manier die je organisatie nu al gewend is. Daarnaast draagt het kwaliteitszorgsysteem bij aan efficiënter werken en beter beheerste bedrijfsprocessen.

Artikeltip: ‘De PDCA Cyclus in de HKZ norm

Meetinstrumenten van een kwaliteitszorgsysteem

Bij het implementeren van een kwaliteitszorgsysteem is het ook belangrijk om de kwaliteit van je zorg te meten. Dat kan met behulp van verschillende meetinstrumenten:

  • KPI’s
  • Feedback van cliënten
  • Feedback van medewerkers

Het opstellen van prestatie-indicatoren is een bruikbaar instrument om de kwaliteit van je zorg te meten. Deze indicatoren stel je zelf op, op basis van je eigen organisatie. Je kunt hierbij bijvoorbeeld kijken naar je missie, visie of klantbeloften. Maak je deze waar? En hoe meet je dat? Met behulp van doelstellingen kun je eenvoudig meten of je opgestelde doelstellingen ook daadwerkelijk worden behaald.

Mogelijk ook interessant: ‘HKZ behalen met behulp van KPI’s

Daarnaast is feedback van je cliënten ook een hulpmiddel bij het meten van de kwaliteit van je zorg. Je kan dit bijvoorbeeld verzamelen met behulp van een klanttevredenheidsonderzoek. Je ontvangt hiermee waardevolle feedback over je prestaties, waar je vervolgens actie op kunt ondernemen. Deze feedback hoeft echter niet alleen vanuit cliënten te komen, maar kan ook bij je medewerkers worden verzameld. Zij hebben dagelijks contact met je cliënten en hebben ook hun eigen inzichten. Een mogelijk resultaat hieruit kan bijvoorbeeld zijn dat je werkwijze efficiënter ingericht kan worden waardoor je uiteindelijk weer kosten bespaart.

Hulp nodig bij het opzetten van een kwaliteitszorgsysteem?

Heb je hulp nodig bij het opzetten en implementeren van je eigen kwaliteitszorgsysteem? Neem dan gerust contact met ons op. Onze adviseurs hebben kennis en praktijkvoorbeelden van het opzetten van een kwaliteitszorgsysteem. Ze staan je graag te woord!

Contact CertificeringsAdvies Nederland
NEEM CONTACT OP

Onze visie

Wij zijn geen standaard adviesbureau. Bij ons geen wollige vaktermen die je nauwelijks iets zeggen. Geen dikke adviesrapporten, maar pragmatische oplossing met focus op directe winst. Randzaken laten we voor wat ze zijn. Met het doel helder voor ogen werken we naar het beste resultaat voor jou, onze opdrachtgever. Betrouwbaar, ondernemend en eenvoudig: we maken het niet moeilijker dan het is.

In onze aanpak nemen wij jouw organisatie als uitgangspunt en niet de norm. Het gaat om de achterliggende gedachte van de norm. Bij het implementeren van een managementsysteem tillen we de interne organisatie naar een hoger niveau en maken we je bewust van de context van jouw organisatie om van daaruit te voldoen aan klanteisen- en wensen.

Onze organisatie

Bij CertificeringsAdvies Nederland houden we van focus. Daarom werken we met een aantal branches waarin wij op de hoogte zijn van de diverse ontwikkelingen op ons vakgebied. Zo denken we pro-actief met je mee en adviseren we de beste oplossing. Binnen onze dienstverlening bieden wij een compleet advies- en opleidingenaanbod aan voor jouw branche.

Offerte aanvragen algemeen

CertificeringsAdvies Nederland | T. 085 – 487 99 72 | E. info@certificeringsadvies.nl

Laatste blogs

Ga naar de bovenkant