ISO 9001

Een ISO 9001 certificaat behalen voor je organisatie?

ISO 9001, of officieel ‘NEN-EN-ISO 9001:2015 NL’ is de internationaal geaccepteerde norm voor kwaliteitsmanagement. Wil je een ISO 9001 certificaat behalen? Dan ben je bij CertificeringsAdvies Nederland aan het juiste adres. Wij adviseren, ondersteunen en begeleiden bedrijven op weg naar een ISO 9001 certificaat. Meer informatie over de mogelijkheden op weg naar ISO 9001 vind je op onze ISO 9001 adviespagina.

Meer informatie


*Transcriptie onderaan de pagina

Waarom een ISO 9001 certificaat behalen?

Er zijn genoeg redenen om er als organisatie voor te kiezen om een ISO 9001 certificaat te behalen. De meest voorkomende reden is omdat het door een opdrachtgever, bijvoorbeeld in een aanbesteding, geëist wordt. En daarnaast wordt ISO ook steeds vaker door organisaties gebruikt om processen te optimaliseren; ISO is immers een meerwaarde voor je organisatie. Wanneer je aan de slag gaat met ISO 9001 dan kan worden beoordeeld of een organisatie in staat is om te voldoen aan eisen van klanten, aan eisen van de eigen organisatie en aan de algemeen geldende wet- en regelgeving. Enkele voordelen van ISO 9001:

  • Omzetgroei realiseren
  • Aantoonbare kwaliteit
  • Continue verbetering
  • Verhogen klanttevredenheid
  • Kostenbesparing
  • Meer structuur en efficiëntie
Meer over ons

Aan de slag met ISO 9001?

Wil je als organisatie aan de slag met ISO 9001 en het certificaat gaan behalen? Dan is het zaak om een managementsysteem in te richten wat je organisatie helpt met structureren en daarnaast rekening houdt met de context van je organisatie. Dit vormt uiteindelijk het centrale punt waarbinnen alles samenkomt. ISO 9001 bestaat namelijk niet naast de reguliere bedrijfsvorming, maar wordt er naadloos in geïntegreerd. ISO dient probleemloos aan te sluiten op je bedrijfsvoering.

Lees ook het artikel: ISO 9001, geen handboek, maar gedocumenteerde informatie

Advies en ondersteuning bij ISO 9001

ISO 9001 eisen

Wanneer je als organisatie een ISO 9001 certificering behalen wilt, dan kun je ervoor kiezen om je daarbij te laten adviseren en ondersteunen door een externe partij. De adviseurs van CertificeringsAdvies Nederland hebben ruime ervaring met het implementeren van ISO 9001 voor tal van organisaties uit diverse branches.

In onze aanpak nemen wij niet de norm, maar jouw organisatie als uitgangspunt. Op pragmatische wijze gaat onze adviseur samen met jou en je mensen aan de slag om ISO 9001 resultaatgericht te implementeren. Je hebt bij ons de keuze uit een traject waarbij we adviseren en coachen of een traject waarbij we adviseren en uitvoeren. Wil je meer informatie over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op!

NEEM CONTACT OP


Transcriptie video
De belangrijkste ISO 9001 EISEN overzichtelijk op een rij

In deze video ga ik je wat meer vertellen over ISO 9001. In deze video ga ik namelijk alle belangrijkste eisen vanuit de norm uitleggen in de hoofdstukkenstructuur van de norm. De hoofdstukkenstructuur van de norm heeft namelijk een hele logische volgorde. Hij is gebaseerd op de Deming cirkel. Het Plan, Do, Check, Act principe. Het gaat om het continu verbeteren van je managementsysteem. Dat begint altijd bij hoofdstuk 4: de contextanalyse. In de contextanalyse ga je een interne en externe analyse van je organisatie doen. Je gaat intern kijken welke sterktes en zwaktes je hebt als organisatie. En je gaat extern kijken naar welke kansen en bedreigingen er vastzitten aan je organisatie. Daarnaast kijk je naar je belangrijkste stakeholder verwachtingen. Van hieruit ga je plannen maken. Vanuit die contextanalyse bepaal je waar je als organisatie naar toe gaat. Welke acties en risico’s zijn geïnventariseerd, welke stakeholder eisen heb je en hoe moet je hierop processen inrichten? En hoe moet je hierop je doelstellingen inrichten? Hoofdstuk 5 gaat over een stukje leiderschap. Het is altijd belangrijk dat je kwaliteitsmanagementsysteem vanuit de directie wordt gestuurd. In hoofdstuk 6, ik heb het net al kort verteld, ga je plannen maken. Dit is dus de Plan van de Plan, Do, Check, Act. In de Plan ga je kijken naar de risico’s en de kansen die je hebt geïnventariseerd in de contextanalyse. En ga je kijken naar acties & doelstellingen. En uiteraard ook verdere acties om je doelstellingen te bereiken. Hoofdstuk 7 gaat over ondersteuning. Daarin ga je kijken welke middelen je als organisatie nodig hebt om je processen en kwaliteitsmanagementsysteem in te richten. Dat gaat niet alleen over welke software of hardware je nodig hebt, maar ook over een stukje competentiemanagement. Welke competenties heeft je personeel nodig om processen op de juiste manier uit te voeren en de kwaliteit van je dienst of product te borgen? Hoofdstuk 8 is eigenlijk de kern van de norm. Dit gaat over een stukje procesmanagement. Welke processen heb je als organisatie, wat zijn de risico’s binnen die processen, hoe zorg je voor uniformiteit in de processen, hoe borg je de kwaliteit van je leveranciers en hoe ga je om met klachten en afwijkingen? Hoofdstuk 9 gaat over de evaluatie. De evaluatie is het monitoren van je prestaties. Dat doe je onder andere door de interne audit en de directiebeoordeling 1 keer per jaar uit te voeren. Vanuit daar kom je bij hoofdstuk 10. Dat is de Act. Vanuit je evaluatie ga je kijken naar wat eventuele verbeteringen zijn voor je kwaliteitssysteem en begint de cirkel weer van voor af aan. Dit zijn in het kort de belangrijkste eisen van de ISO 9001 norm. Ik snap dat er zeker nog wat vragen zijn. Neem vooral even contact met ons op of kijk verder in het artikel.