HKZ

HKZ 2019-03-12T09:05:42+02:00

Advies nodig op weg naar HKZ certificering?

Met HKZ, het keurmerk dat staat voor duurzame kwaliteitsverbetering in zorg en welzijn, toon je als organisatie aan dat je serieus werk maakt van kwaliteit van zorg en dat je voldoet aan de eisen die daaraan gesteld worden. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector en wordt vaak gevraagd door opdrachtgevers of juist gebruikt om processen te optimaliseren. Heb jij hier ook mee te maken en wil je graag het HKZ keurmerk behalen? Dan ben je bij CertificeringsAdvies Nederland aan het juiste adres! Met advies én opleiding zijn wij de partner in certificeren.

HKZ certificeren? Met oog voor praktijk en resultaat!

In onze aanpak nemen wij niet de norm, maar de organisatie als uitgangspunt. Op pragmatische wijze analyseren wij processen en optimaliseren deze conform de HKZ richtlijnen. Met oog voor praktijk en resultaat en altijd in samenwerking met jou en je collega’s. Jullie kennen de onderneming tenslotte het beste en alleen op die manier komen we tot het beste resultaat voor de organisatie. Benieuwd naar onze aanpak? Neem dan gerust contact met ons op of vraag vrijblijvend advies op maat!


Ondersteuning nodig op weg naar HKZ certificering?

Laat je door onze adviseurs informeren over de mogelijkheden. Of vraag direct een vrijblijvende offerte op maat aan.

VRAAG OFFERTE AAN


Wat is HKZ?

De HKZ norm is eigenlijk een verzamelnaam voor diverse normen die eisen stellen aan kwaliteitsmanagement bij zorg en welzijn. HKZ kan eigenlijk gezien worden als de ISO 9001+ versie. De norm omvat alle eisen van de ISO 9001:2015 norm met aanvullend nog een aantal sectorspecifieke eisen.

De HKZ norm bestaat uit negen hoofdstukken. Daarvan zijn de eerste drie hoofdstukken specifiek gericht op de sector. In deze hoofdstuk wordt aandacht gegeven aan het primaire proces van de organisatie. In hoofdstuk 4 t/m 9 worden vervolgens juist eisen gesteld aan de ondersteunende processen van de organisatie. De eerste drie hoofdstukken kunnen per branche weer anders zijn, maar hoofdstuk 4 t/m 9 zijn voor iedere organisatie in de zorg- en welzijn sector hetzelfde.

Waarom HKZ certificeren?

HKZ certificering klanttevredenheidDe behoefte aan het HKZ certificaat is geboren vanuit het gegeven dat verzekeraars, patiënten en cliënten en overheden steeds meer specifieke eisen stellen aan zorg- en dienstverleners. Bovendien zijn organisaties en instellingen binnen de zorg- en welzijn sector vaak ook erg bewust bezig met de kwaliteit van hun dienstverlening. Zij kiezen vervolgens voor HKZ certificering om dit ook naar buiten toe te kunnen uitdragen.

Vanuit de HKZ norm wordt gekeken naar jouw organisatie en de context waarin de organisatie functioneert. Op basis van die context van jouw organisatie die bestaat uit een stakeholdersanalyse en het in kaart brengen van risico’s en kansen, worden er zaken vastgelegd in een managementsysteem. Dit helpt jouw organisatie structureren en rekening te houden met de context. Van daaruit ligt de focus op continue verbetering van de organisatie met het oog op jouw cliënten en patiënten. Het kwaliteitsmanagementsysteem is ondersteunend aan jouw doelen en bedrijfsprocessen.

Wil je een impressie van ons managementsysteem? [Download]

Binnen de HKZ certificering leg je zaken vast in een managementsysteem. Benieuwd hoe wij dat aanpakken? Download dan geheel vrijblijvend de whitepaper ‘impressie managementsysteem’.

DOWNLOAD IMPRESSIE
Impressie managementsysteem

Onze visie

Wij zijn geen standaard adviesbureau. Bij ons geen wollige vaktermen die je nauwelijks iets zeggen. Geen dikke adviesrapporten, maar pragmatische oplossingen met focus op de kwaliteit van de dienstverlening voor de optimale patiënt-/cliëntbeleving. Met het doel helder voor ogen werken we naar het beste resultaat. Betrouwbaar, ondernemend en eenvoudig: wij maken het niet moeilijker dan het is.

De voordelen van de HKZ certificering

  • De commerciële waarde van het HKZ keurmerk. Het wordt vaak gevraagd vanuit opdrachtgevers.
  • Vanuit de context van je organisatie kun je inspelen op risico’s en kansen
  • Je voldoet aan geldende wet- en regelgeving
  • Je bent continu bezig met verbeteren van de organisatie
  • Het draagt bij aan verhogen van de klanttevredenheid
  • Het is kostenefficiënter
  • Je toont aan dat je een professionele organisatie bent in de zorg- en welzijn sector

Onze begeleidingsvormen

Bij CertificeringsAdvies Nederland sluiten we graag aan bij de wensen van onze klanten. Om tot het beste resultaat te komen bieden wij grofweg twee verschillende begeleidingsvormen aan:

Adviseren en coachen:
We begeleiden de organisatie op hoofdlijnen. Jouw organisatie voert zelf uitvoerende zaken door; onze adviseur heeft voornamelijk een coachende rol.

Adviseren en uitvoeren:
Binnen deze begeleidingsvorm begeleiden wij de organisatie op maat. Zowel in advies als implementatie. Bijvoorbeeld met workshops. Jouw organisatie heeft voornamelijk een informerende rol.

Een hybride variant is uiteraard ook mogelijk. We stemmen onze begeleiding graag af op de wensen van de organisatie.

Interesse in begeleiding bij de implementatie van HKZ?

Vraag vrijblijvend een offerte aan
Je ontvangt van ons zo spoedig mogelijk een reactie.

VRAAG OFFERTE AAN

CertificeringsAdvies Nederland | T. 085 – 487 99 72 | E. info@certificeringsadvies.nl

Laatste blogs