Kwaliteit zorg aantonen; HKZ, ISO 9001 of toch NEN-EN 15224?

Hoe toon je de kwaliteit aan van je zorgorganisatie? En voor welke norm kies je dan?

Kwaliteitskeurmerk zorg
Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

Kwaliteit aantonen binnen de zorgsector wordt steeds belangrijker. Stakeholders (verzekeringen, zorgleveranciers, brancheorganisaties etc..) verplichten je tot het aantonen van de kwaliteit van je kwaliteitssysteem. Dit kun je doen door je organisatie te certificeren voor één van de kwaliteitsnormen voor de zorg; de HKZ -normISO 9001 en NEN-EN 15224. We krijgen regelmatig de vraag wat de verschillen zijn tussen de drie normen en welke norm je wanneer het beste kunt kiezen, in dit artikel geven we je meer duidelijkheid.

De HKZ – norm

De HKZ-norm staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Het is een Zorg en Welzijn georiënteerde norm die beschikbaar is voor ruim 30 branches binnen de Zorg en Welzijn. Doormiddel van het HKZ-norm Zorg en Welzijn toon je als zorgorganisatie aan dat:

  • Je werkt volgens de afgesproken richtlijnen binnen de branche;
  • In staat bent om te leren van fouten en klachten en jezelf continu te verbeteren;
  • Je goed omgaat met risico’s en veilige zorg levert.

De nieuwe HKZ norm Zorg &Welzijn is certificeerbaar sinds juni 2018 en is de vertaling van de oude HKZ-norm naar één volledige norm voor alle branches binnen de zorgsector.

Opbouw HKZ

De HKZ-norm Zorg en Welzijn bestaat in totaal uit 9 hoofdstukken. Hoofdstuk 1 t/m 3 gaan verder in op; 

  1. De cliënt
  2. Randvoorwaarden voor een goede behandeling/begeleiding/zorg- en/of dienstverlening
  3. Leren en verbeteren

In de Hoofdstukken 4 tm 9 focust de norm zich meer op de organisatorische aspecten. Denk hierbij aan het kwaliteitssysteem, het personeelsbeleid, ontwikkelingen in de zorg, gedocumenteerde informatie, materiaal & middelen en inkoop & uitbesteding.
De norm sluit perfect aan op actuele thema’s zoals: 

  • Eisen die de eigen regie van de client ondersteunen 
  • Eisen voor het leveren van ‘maatwerk’ aan de client 
  • Eisen voor shared decision making 
  • De governance code zorg 
  • Eisen voor risicomanagement 
  • Eisen voor stakeholdermanagement 
  • Eisen voor samenwerking met interne en externe ketenpartners 
  • Eisen voor de veiligheidscultuur 
  • Eisen voor de patient- en medewerkersveiligheid 

 De HKZ-norm is ontwikkeld om je richting te geven aan bepaalde eisen, maar schrijft nergens voor wat je precies moet doen. Ieder type zorgverlener kan de norm implementeren binnen de organisatie. 

Het voordeel van de HKZ-norm Zorg en Welzijn is dat de norm specifiek gericht is op de zorg, door de toevoeging van een aantal specifieke hoofdstukken gericht op het specialisme van jouw zorgorganisatie. De eisen zijn uitgebreider dan de ISO 9001:2015 norm en de NEN-EN 15224 norm. Doordat de norm specifieker en uitgebreider is, kan de HKZ norm als waardevoller worden geschat door stakeholders in de zorgbranche. Echter is de HKZ-norm enkel in Nederland erkend, de overige 2 normen internationaal. Om het HKZ-certificaat te behouden dient jaarlijks een audit plaats te vinden. 

ISO 9001:2015

De ISO 9001:2015 norm is een bredere norm, oorspronkelijk bedoeld voor het bedrijfsleven. In de ISO 9001:2015 norm draait het om de context waarin de organisatie functioneert. Op basis van de context van de organisatie (stakeholders, risico’s en kansen) leg je als organisatie zaken vast in een managementsysteem. Vervolgens toon je met het ISO 9001:2015 certificaat als organisatie aan je klanten te voldoen aan klanteisen- en wensen. Het bijkomende voordeel voor je organisatie is o.a. een verlaging in de kosten (door het efficiënter inrichten van processen) en een verhoging van de klanttevredenheid.  

Het voordeel van de ISO 9001:2015 ten opzichte van de HKZ-norm Zorg en Welzijn is dat de ISO 9001 norm internationaal erkend is, de HKZ-norm daarentegen is enkel in Nederland een erkende norm. Om het ISO 9001 certificaat te behouden dient jaarlijks een audit plaats te vinden. Daarnaast geeft de ISO 9001:2015 norm meer vrijheid in de interpretatie van de eisen van de norm. De HKZ-norm is specifieker in zijn eis, omdat deze norm specifiek gericht is op de zorg. 

NEN-EN 15224

De NEN-EN 15224 norm is de ISO 9001 norm, speciaal ontwikkeld voor de zorg. De norm kent dezelfde structuur als de ISO-normen, maar gaat dieper in op specifieke eisen binnen de gezondheidszorg. Doormiddel van een eis vanuit de norm bepaalt jouw zorgorganisatie haar visie op kwaliteitsbeleid en worden de kwaliteitskenmerken vastgesteld voor de eigen organisatie. De volgende onderdelen komen hierbij aan bod;  

  1. geschikte, correcte zorg
  2. beschikbaarheid
  3. continuïteit van zorg
  4. doeltreffendheid
  5. doelmatigheid
  6. gelijkwaardigheid
  7. zorg gebaseerd op bewijs en kennis
  8. op de zorgontvanger gerichte zorg met inbegrip van lichamelijke, geestelijke en maatschappelijke integriteit
  9. betrokkenheid van de zorgontvanger
  10. cliënt-/patiëntveiligheid
  11. tijdigheid/toegankelijkheid

Als zorgorganisatie kun je kiezen uit de bovenstaande kwaliteitskenmerken. Daarnaast kun je ervoor kiezen om aanvullend alternatieve kwaliteitskenmerken te bepalen en beschrijven.   

Het voordeel van de NEN-EN 15224 ten opzichte van de HKZ-norm Zorg- en Welzijn is dat de norm Internationaal erkend is, de HKZ-norm daarentegen is enkel in Nederland een erkende norm. Het voordeel van de NEN-EN 15224 norm ten opzichte van ISO 9001:2015 is dat de norm specifiek gericht is op kwaliteitsbeleid binnen de zorg. Jaarlijks dient audit plaats te vinden om het NEN-EN 15224 certificaat te behouden. 

Welke norm past bij mijn organisatie?

Welke norm het beste bij jouw organisatie past is bedrijfsafhankelijk. Kenmerken die bijvoorbeeld meespelen zijn de wensen en verwachtingen van je organisatie met betrekking tot de certificering.  Onze adviseurs gaan graag met je in gesprek hierover om samen met jou de juiste keuze te maken. Neem gerust contact met ons op!

Offerte aanvragen algemeen

Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

HKZ snel op weg gids

Aan de slag met dé kwaliteitsnorm in de zorg?

  • Leer alles over de HKZ norm
  • Praktisch toepasbare tips

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields