Leestijd: 7 minuten

Klantcase Tjaden

Onze klant Tjaden vertelt over hun ervaringen met onze CAN Academy & KAM-ondersteuning!

CAN - Klantcase - Tjaden
CAN ster
CertificeringsAdvies Nederland
Manager Algemeen

CertificeringsAdvies Nederland is de partner in certificeren! Met diverse diensten en tools helpen we je altijd naar een oplossing op maat!

info@certificeringsadvies.nl

Tjaden is een bemalings- en boorbedrijf actief in Nederland, België en Frankrijk. Met meer dan 100 jaar (!) ervaring en inmiddels meer dan 80 medewerkers zijn zij een belangrijke speler in de markt. Om die positie te kunnen bereiken én te behouden, speelt KAM (Kwaliteit, Arbo & Milieu) een grote rol binnen de organisatie. Zo is Tjaden voor diverse normen gecertificeerd, waaronder ISO 9001VCA**, BRL 2100 , BRL 11000 en BRL 12000. Opleiding van medewerkers speelt daarin een essentiële rol. Renate de Man, KAM-coördinator bij Tjaden vertelt: “We hebben te maken met allerlei wet- en regelgeving en daarnaast vinden we het belangrijk om onze organisatie naar een steeds hoger niveau te tillen. We willen graag de beste zijn. Daarom steken we veel aandacht in onze KAM-activiteiten en de ontwikkeling van onze medewerkers. We zijn bij CertificeringsAdvies Nederland (CAN) terechtgekomen voor onze opleidingen, maar momenteel ondersteunt Rob Enzlin (adviseur Arbo & Veiligheid) ons ook op het gebied van KAM.”

De meerwaarde van medewerkers opleiden

Renate: “Voor ons was het ontzettend belangrijk om onze opleidingen onder één dak te houden. Deze opleidingen moeten namelijk worden aangepast aan onze eigen risico’s. Dat is best een grote uitdaging. Iemand op heftruck cursus sturen klinkt simpel, maar dat is het niet. Welke werkzaamheden voert iemand op de heftruck uit? Waar doet diegene dit? Alleen, of met collega’s? En wat als er iets verkeerd gaat op de heftruck? Dan kom je weer uit bij je BHV. Alles haakt in elkaar. Je moet daarom wel een partij vinden die al die verschillende opleidingen kan verzorgen. Dan pas kun je namelijk meerwaarde gaan creëren. Uiteindelijk kwam ik bij CAN uit omdat zij, via hun opleidingsplatform de CAN Academy, veel verschillende trainingsmogelijkheden hebben en maatwerk kunnen leveren. Tevens ook een belangrijk onderdeel vanuit de Arbowet!”

Steven Zwarts (Manager Opleidingen) vult aan: “Je merkt aan alles binnen Tjaden dat zij oog hebben voor de mensen binnen hun organisatie. Dit maakt het onderlinge contact zo fijn, omdat je op dezelfde golflengte zit en dezelfde doelen wilt bereiken. Als je er namelijk van bewust bent dat de mens de belangrijkste schakel is in risicomanagement, dan weet je dat echte risicoborging niet op papier af te handelen is. Dan kom je uit bij de ‘mensen’ binnen de organisatie. Alleen zo creëer je een duurzaam managementsysteem dat jouw organisatie helpt op de lange termijn en waar de mensen zijn verbonden met de processen/instructies die je intern hebt. 

Op deze manier kijken wij elk jaar met Renate waar we kunnen ondersteunen om de medewerkers bewust te maken van risico’s en hoe te handelen in bepaalde situaties. Denk hierbij aan bewustwordingstrainingen omtrent veiligheid, heftruck/reachtruck trainingen, training omgaan met gevaarlijke stoffen, BHV trainingen etc. Het draait hier om meerwaarde creëren voor de klant die veiligheid niet ziet als een eenmalige exercitie, maar als onderdeel van de cultuur.”

Renate vervolgt: “Inmiddels hebben al heel wat van onze medewerkers trainingen gevolgd bij CAN. Ik heb o.a. daarover vaak contact met Jeffrey Hekelaar (Salesmanager). Eén keer per jaar komt hij ook bij ons langs en dan gaan we kijken waar we tegenaan lopen en waar we meerwaarde kunnen creëren. Het is fijn om op die manier te kunnen sparren. Daarnaast merk ik ook dat de trainers onderling contact hebben met elkaar, en tevens ook met Jeffrey. Dat is voor ons echt van toegevoegde waarde. Je voelt de samenhang, waardoor er synergie ontstaat.”

“Maatwerk is essentieel voor de kwaliteit”

“Als je wilt dat de kwaliteit van je organisatie omhooggaat met behulp van opleiding van medewerkers, dan is maatwerk écht essentieel. Je kunt bijvoorbeeld je medewerkers naar een algemene BHV-cursus sturen met allerlei cursisten van verschillende bedrijven en dat kan zeker super leerzaam zijn, maar wij merken dat de betrokkenheid dan veel lager is. Het is dan namelijk niet toegespitst op herkenbare situaties, waardoor cursisten nog wel eens kunnen denken: ‘Er zit daar iemand iets te vertellen, maar wat heb ik daaraan?’ De dingen die wij zien in de praktijk, dat willen we verwerken in de trainingen. We hebben dit ongeval gezien dit jaar, hoe is dat ongeval gebeurd? Hadden we van tevoren dingen beter kunnen doen? Of anders? Je ziet dat zoiets mensen veel meer aanspreekt en dat zij daardoor het complete plaatje gaan zien. Mensen gaan er dan zelf ook bewuster over nadenken.” vertelt Renate verder.

Trainingen op maat

Is er binnen jouw organisatie behoefte aan een training op maat? Bekijk dan eens onze CAN Academy website! We bieden veel verschillende trainingen aan die aan te passen zijn aan jouw organisatie.

Bewustwording en betrokkenheid creëren

“Naast dat onze opleidingen worden geregeld door CAN, ondersteunt Rob ons iedere maand in onze KAM-activiteiten. We sparren dan over grote vraagstukken en hij is een soort stok achter de deur om door te pakken. We zijn bijvoorbeeld verhuisd met als gevolg dat er een nieuw BHV-plan moest komen. Dat is best veel werk. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om zoiets uit te besteden bij een externe partij, maar dan heb je alleen een papiertje. De gedachte achter je BHV-organisatie is minstens zo belangrijk. Wij hebben bijvoorbeeld ook een vijfjarenplan waarmee we onze BHV-organisatie continu naar een hoger niveau tillen. Dat zorgt voor een bepaalde mindset binnen onze organisatie. We waken er wel voor dat we niet alles tegelijk oppakken, want dan verzuip je. We kijken bewust naar waar we naartoe willen, hoeveel tijd het kost en hoeveel prioriteit het heeft. Je merkt dat medewerkers zelf ook met ideeën naar ons toekomen. De betrokkenheid is dus hoog!”, aldus Renate.

Renate vervolgt: “Rob heeft ons daarnaast begeleid met het verhuisplan, waardoor we over alles op het gebied van KAM hebben nagedacht. Zelfs over de rijrichting op ons terrein! Het klinkt heel simpel, maar er rijden ontzettend veel vrachtwagens en heftrucks per dag. Je moet dan wel nadenken over hoe je dat gaat plannen. Het is dan fijn om iemand te hebben die daarover met je meedenkt.”

“Vreemde ogen dwingen”

Rob vertelt: “Mijn werkzaamheden binnen Tjaden zijn super divers. Zo ben ik bijvoorbeeld bezig met het opstellen van machinerichtlijnen en werkinstructies, het uitvoeren van een RI&E en ongevallenanalyse en -rapportage en het creëren van een KAM-jaarplan voor 2023. Momenteel schrijf ik ook een instructie op maat om het management te trainen in het objectief beoordelen van het gedrag op de werkplekken. Dit om gezamenlijk het veiligheidsbewustzijn en het bijbehorende gedrag te verbeteren. De komende tijd zijn we daarnaast o.a. bezig met de implementatie van de Veiligheidsladder. Het feit dat KAM zo’n serieuze rol speelt binnen Tjaden maakt mijn werk hier ontzettend leuk. Samen werken we er continu aan om zoveel mogelijk toegevoegde waarde te creëren.”

Renate vult aan: “We zijn blij dat Rob ons ook ondersteunt met de Veiligheidsladder. Je moet dan zo’n hele tool invullen en gesprekken voeren. Zoiets kan beter een onafhankelijke doen. Rob heeft toch een andere manier van kijken. Als ik zelf ergens wat van zeg tegen collega’s, dan is het ‘Heb je haar weer’. Wanneer een externe iets zegt, heeft het opeens andere waarde, ondanks dat dan precies hetzelfde wordt gezegd. Vreemde ogen dwingen dus écht!”

De balans blijven zoeken

Renate sluit af: “We hebben nog ontzettend veel dingen die we kunnen en willen verbeteren. Voor ons is het belangrijk om constant de balans te blijven zoeken. Je kunt bijvoorbeeld dingen borgen door opleiding, maar ook door procedures, formulieren, betere machines of toezicht. Opleiding is bijvoorbeeld belangrijk, maar gaan we dan mensen een maand lang opleiden voor we ze aan het werk sturen? Nee. Maar we gaan iemand ook niet de eerste dag aan het werk zetten zonder opleiding. Heb je het over formulieren, dan wil je weer niet dat mensen daarmee overspoeld worden. Het hangt natuurlijk ook af van de mensen zelf. De ene medewerker heeft het meeste baat bij opleidingen terwijl de ander juist het beste uit de praktijk leert. Daarin zoeken we continu de balans. De mensen binnen onze organisatie zijn tenslotte het sleutelelement voor het succes van onze organisatie!”

incompany training op maat boeken

CAN ster
CertificeringsAdvies Nederland
Manager Algemeen

CertificeringsAdvies Nederland is de partner in certificeren! Met diverse diensten en tools helpen we je altijd naar een oplossing op maat!

info@certificeringsadvies.nl

Incompany training op maat?

Diverse mogelijkheden!

  • Praktische insteek
  • Op locatie
  • Altijd maatwerk

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields