Klantcase: Team Contractmanagement & Inkoop WMO – Regio BNO-O

In de zorgsector spelen veel verschillende kwaliteitsnormen een rol. Wat borgt welke norm nu en wat niet. Een training van CAN gaf voor RIWMO hierin duidelijkheid.

Klantcase RIWMO 1
CAN ster
CertificeringsAdvies Nederland
Manager Algemeen

CertificeringsAdvies Nederland is de partner in certificeren! Met diverse diensten en tools helpen we je altijd naar een oplossing op maat!

info@certificeringsadvies.nl

In de zorgsector spelen veel verschillende kwaliteitsnormen een rol. Wat borgt welke norm nu en wat niet? Dat was in de basis de vraag van het team Contractmanagement & Inkoop WMO – Regio Brabant Noordoost – Oost. Een organisatie die verschillende zorgvormen inkoopt, op het gebied van Wmo, bij allerlei zorgaanbieders voor diverse gemeenten in deze regio. Ze waren op zoek naar een stuk kennisverbreding van de inkoopkant van de zorg. Door middel van een training, die verzorgd is door trainer Thijs Blom van CertificeringsAdvies Nederland (CAN), is het team nu in staat om zelf een gedetailleerd vergelijk te kunnen maken tussen de eisen in het contractuele kwaliteitskader en de verschillende normen. Marlou van Veldhuijzen, contractbeheerder van het team: “Het was interessant en leerzaam. Al met al zijn we erg blij met het resultaat!”

Over team C&I

Team C&I koopt verschillende zorgvormen in op het gebied van Wmo voor de regio Brabant Noordoost – Oost. Hieronder vallen de gemeenten: Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst en Oss. Het team verzorgt de inkoop van Wmo voor deze gemeenten op het gebied van o.a. Individuele Ondersteuning, Gespecialiseerde Dagbesteding, Huishoudelijke Verzorging en Beschermd Wonen binnen de regio.

Marlou van Veldhuijzen is sinds enige tijd werkzaam als contractbeheerder bij het team Contractmanagement en Inkoop Wmo. Ze legt uit: “Het team Contractmanagement en Inkoop Wmo, waarin 9 mensen werkzaam zijn, bestaat uit contractmanagers die relaties onderhouden met de aanbieders op contractniveau. Dit betekent dat er gesprekken plaatsvinden om met elkaar te kijken wat er speelt, wat de vragen/ontwikkelingen vanuit de aanbieders zijn en hoe de verplichtingen uit onze overeenkomsten in de praktijk worden toegepast. Daarnaast werkt binnen team C&I een aantal medewerkers ‘op kantoor’ om te zorgen voor alle andere zaken zoals de systemen, website, organisatie van leersessies, overlegtafels etc. We werken samen met ruim 160 gecontracteerde zorgaanbieders in de regio Brabant Noordoost – Oost.”

Op zoek naar kennisverbreding

Marlou: “Certificering wordt een steeds belangrijker onderwerp binnen onze tak van sport en op gegeven moment merkten we, na inventarisatie van alle voorkomende certificeringen, dat we zoekende waren naar wat elke certificering precies inhoudt/waarborgt in relatie tot het kwaliteitskader dat onderdeel uitmaakt van de contracten.

We vroegen ons af of de eisen die we stellen aan onze zorgaanbieders overeenkomen met de eventuele keurmerken/certificaten die zij in bezit hebben. Wat houden die certificaten precies in en wat betekent dat voor onze kwaliteit? Wat kunnen wij verwachten en welke eisen/wensen kunnen we stellen aan onze aanbieders?

Conclusie: we zijn op zoek gegaan naar een stuk kennisverbreding met betrekking tot kwaliteitsnormen in de zorg. Om dat te realiseren hebben we een training laten verzorgen door de CAN Academy. De voorgesprekken met salesmanager Gertjan de Beer van CAN waren erg prettig. Op die manier zijn we tot een goede invulling van de training gekomen.

Tijdens de voorbereiding kwamen we op een groot scala aan keurmerken en kwaliteitssystemen uit. In overleg met CAN is afgesproken om ons tijdens de training te richten op de meest voorkomende keurmerken. Namelijk: ISO, HKZ, KIWA en PREZO.”

Training: de verschillende kwaliteitsnormen in de zorgsector

Thijs Blom is adviseur en trainer bij CAN en heeft de training verzorgd aan team Contractmanagement en Inkoop Wmo Brabant Noordoost – Oost. Thijs: “Tijdens de training zijn we verder ingegaan op de verschillende kwaliteitsnormen in de zorgsector. Wat borgt welke norm nu precies en wat niet? Door kennisverbreding op dit gebied kan Team C&I scherpere eisen stellen en kunnen zij een betere inschatting maken van de mate waarin een alternatieve norm wel/niet gelijkwaardig is. Met de opgedane kennis uit de training zijn ze in staat om zelf een gedetailleerd vergelijk te kunnen maken tussen de eisen in het contractuele kwaliteitskader en de verschillende normen.”

Tijdens de training is op interactieve wijze aandacht besteed aan vragen als:

  • Welke soort certificeringen zijn er?
  • Welke soorten zijn van toepassing op Wmo ondersteuning?
  • Wat zijn de verschillen tussen de verschillende soorten certificeringen?
  • Op welke kwaliteitseisen haakt de certificering aan?
  • Waar kan je wel/niet op vertrouwen bij een certificering?
  • Vragen jullie eisen extra werk t.o.v. de certificering?
  • Wat zijn doorlooptijden en auditfrequenties bij de certificeringen?
  • Wat houdt een audit in en waar wordt op getoetst?

Interessant en leerzaam!

Marlou: “We zijn heel enthousiast en tevreden over de gegeven training. Het was inhoudelijk een goed, logisch en duidelijk verhaal dat Thijs ook nog eens leuk en helder over wist te brengen. Thijs had echt verstand van zaken en kon op alle vragen antwoord geven. Hij wist precies op het gebied van kwaliteitsnormen in de zorg wat wel en niet mogelijk was en wat wij ervan moesten weten. Tijdens de training was er bovendien voldoende ruimte om vragen te stellen en interactie met elkaar aan te gaan. Al met al was het erg interessant en leerzaam.

Dankzij de opgedane kennis uit de training kunnen we nu allerlei zaken verder door ontwikkelen. Zo kunnen we e.e.a. verwerken in onze inkoopplannen voor komende jaren en toepassen in de nieuwe contracten die we afsluiten met zorgaanbieders. Ook tijdens de (contract)gesprekken die we met aanbieders voeren nemen we opgedane kennis mee. Het is immers echt van belang dat wij met de juiste kennis een overwogen keuze maken in hoe wij kwaliteitseisen uitvragen, testen en eisen. En na de training van CAN hebben we echt het gevoel dat we daartoe in staat zijn!”

New call-to-action

CAN ster
CertificeringsAdvies Nederland
Manager Algemeen

CertificeringsAdvies Nederland is de partner in certificeren! Met diverse diensten en tools helpen we je altijd naar een oplossing op maat!

info@certificeringsadvies.nl

Incompany training?

Vraag een offerte op maat aan!

  • Toegespitst op jouw organisatie
  • Flexibel te plannen
  • Sneller resultaat
  • Kostenefficiënt

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields