Klantcase NaVU

Onze klant NaVU vertelt over hun ervaringen met CAN Keurmerksupport.

NaVU logo
CAN ster
CertificeringsAdvies Nederland
Manager Algemeen

CertificeringsAdvies Nederland is de partner in certificeren! Met diverse diensten en tools helpen we je altijd naar een oplossing op maat!

info@certificeringsadvies.nl

Nationaal Vakexamen Uitvaartzorg (NaVU) is hét exameninstituut in de uitvaartzorg, met de missie om de vakbekwaamheid van uitvaartverzorgers naar een hoger niveau te tillen. Stichting NaVU is ontstaan vanuit de behoefte aan kwaliteitsborging binnen de uitvaartbranche. Voor organisaties bestond er al een keurmerk: Stichting Keurmerk Uitvaartzorg (SKU), maar een persoonscertificering was er nog niet. Zeker gezien het feit dat in principe iedereen uitvaartverzorger kan worden (zonder diploma), werd de behoefte naar kwaliteitsborging groter dan ooit. In 2014 is de stuurgroep van NaVU daarom aan de slag gegaan met het opzetten van een persoonscertificering voor uitvaartverzorgers. Hierbij hebben zij de hulp van CAN Keurmerksupport ingeschakeld. Will van Roosmalen, projectmanager CAN Keurmerksupport, vertelt: “Er komt echt ontzettend veel kijken bij het opzetten van een persoonscertificering. Destijds was het NaVU bestuur er, maar de werkzaamheden er omheen zijn legio en daar was geen bestuur voor die dat zelf gaat doen. Daarom hebben zij er toen voor gekozen om ondersteuning te zoeken bij CAN Keurmerksupport.”

Ontstaan van het vakexamen

Will: Destijds ben ik met een stuurgroep uit de uitvaartbranche gaan kijken wat er allemaal nodig is om een officiële certificering of officieel diploma op te zetten. Dan krijg je echt met van alles te maken. Hoe ga je de examens afnemen? Ga je samenwerken met een landelijk examenbureau waar je extern de vragen neer kunt leggen? Welke organisatie gebruiken we om de vragen te ontwikkelen? Betrekken we daar een kenniscentrum bij? En wat doen we met de examenlocatie? Wordt het een open examen of multiple choice? En hoe organiseren we dat? We hebben daar uitgebreid voor gezeten en daarnaast hebben we verschillende competenties opgesteld waaraan een uitvaartverzorger moet voldoen. Vanuit daar is toen het theorie-examen tot stand gekomen.” 

Ook praktijkervaring mag niet ontbreken!

Will: “Naast het theoretisch opleiden van uitvaartverzorgers, was er ook behoefte aan het praktisch opleiden van kandidaten. We hebben daarom een hele praktijkstage opgezet. Kandidaten lopen stage bij een erkend leerbedrijf. Daar zijn overigens ook normen voor opgesteld. Aan de hand van verschillende periodes, zoals een kennismakingsperiode, een oriëntatieperiode en een periode waarin uitvaartverzorgers (onder begeleiding, maar ook zelfstandig) uitvaarten moeten regelen en verzorgen doen zij praktijkervaring op. Dit leveren zij dan aan in een stageverslag. Wanneer een kandidaat zowel het theorie-examen als de praktijkstage met een voldoende afrondt, dan ontvangt hij/zij het NaVU diploma.”

Permanente educatie

“Na het behalen van het NaVU diploma volgt een PE-periode (permanente educatie). De uitvaartbranche is namelijk continu in ontwikkeling. Het is uitermate belangrijk dat uitvaartverzorgers meegaan met de tijd en blijven ontwikkelen. Binnen een bepaalde periode moeten zij een bepaald aantal PE-punten halen. Deze punten zijn te behalen door het volgen van activiteiten zoals seminars, workshops, lezingen, trainingen of beurzen. Ook dit proces hebben we voor NaVU opgezet. Het opzetten van het examen en daaraan gekoppeld het PE-systeem is één, maar de administratieve en organisatorische activiteiten die erbij komen kijken om uiteindelijk het diploma uit te kunnen geven dat is twee.” vervolgt Will.

Wendy van de Pol, projectcoördinator, vult aan: “Zowel het theorie-examen als de praktijkstage gaat gepaard met veel administratieve handelingen. De inschrijvingen komen binnen, deze moeten gefactureerd worden, kandidaten moeten inlogcodes krijgen om het examen te kunnen doen, de examens en praktijkverslagen moeten nagekeken worden, de uitslagen daarvan moeten gecommuniceerd worden met de kandidaten, etc. En daarnaast hebben we bijvoorbeeld ook oefenexamens, herexamens en voorleesexamens.”

Will: “We hebben NaVU ook laten accrediteren door de Examenkamer. Dat betekent dat er altijd een onafhankelijke tweede partij is die beoordeelt of het examen geldig is voor een diploma. Daarvoor is een examencommissie aangesteld binnen NaVU.”

Continu blijven ontwikkelen staat centraal!

“Buiten de ontwikkeling van uitvaartverzorgers met behulp van permanente educatie, staat continue ontwikkeling voor NaVU zelf ook centraal. Van oorsprong was NaVU gericht op alleen uitvaartverzorgers, maar momenteel speelt postmortale zorg ook een rol. Onlangs zijn we ook tot een akkoord gekomen met het NIT (Nederlands Instituut voor Thanatopraxie) om daar een examen voor te ontwikkelen en op dezelfde wijze af te nemen als het NaVU examen. Zo zijn we continu bezig met ontwikkelingen binnen NaVU.”

“Ook hebben we diverse keren de competenties waaraan een uitvaartverzorger moet voldoen aangevuld. Tijdens de coronapandemie kwam er bijvoorbeeld een competentie bij over veilig werken binnen de uitvaartzorg. Daarnaast hebben we onlangs het onderwerp ‘duurzaamheid’ meegenomen in de competenties. Dat wordt steeds belangrijker, de uitvaartzorg moet daarin ook meegaan”, aldus Will.

Mooie reserve opgebouwd

Will sluit af: “Er zijn dus echt ontzettend veel werkzaamheden die komen kijken bij het opzetten van een persoonscertificering. Ga je dat allemaal zelf doen, dan krijg je te maken met mensen op de payroll, huur van een ruimte, benodigde middelen aanschaffen etc. Dit is voor NaVU dus niet het geval. Hun werkzaamheden worden uit handen genomen én er wordt meegedacht over een manier waarop het project zo goed én rendabel mogelijk opgezet kan worden. Nu vier of vijf jaar later hebben we een mooie reserve opgebouwd. De manier waarop we het hebben opgezet snijdt hout.”  

Keurmerksupport: gratis adviesgesprek

CAN ster
CertificeringsAdvies Nederland
Manager Algemeen

CertificeringsAdvies Nederland is de partner in certificeren! Met diverse diensten en tools helpen we je altijd naar een oplossing op maat!

info@certificeringsadvies.nl

Hoe zet je een kwaliteitskeurmerk op?

Download het Stappenplan Organisatiekeurmerk Ontwikkelen en lees over:

  • Wat een keurmerk precies is
  • Aan welke eisen een keurmerk moet voldoen
  • Wat de voordelen zijn van een keurmerk
  • De concrete stappen

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields