Leestijd: 6 minuten

Klantcase: John Crane

John Crane zocht een oplossing voor een combinatiefunctie. Die vonden ze in de dienst outsourcing van CertificeringsAdvies Nederland. Een win-win situatie!

John Crane Rob Enzlin
CAN ster
CertificeringsAdvies Nederland
Manager Algemeen

CertificeringsAdvies Nederland is de partner in certificeren! Met diverse diensten en tools helpen we je altijd naar een oplossing op maat!

info@certificeringsadvies.nl

Voor de locatie van John Crane in Duiven was men op zoek naar een oplossing om enerzijds zaken op gebied van HSE (certificeringen, bedrijfsvoering, preventiemedewerker etc.) op te pakken en anderzijds om werkzaamheden te vervullen die te maken hebben met de locatie facilitair draaiende houden. Een combinatiefunctie waarvoor een oplossing werd gevonden in de dienst outsourcing van CertificeringsAdvies Nederland (CAN). Jeroen Huizinga, onder andere locatiemanager bij John Crane in Duiven, vertelt over hoe die samenwerking tot stand is gekomen en waarom de dienstverlening zo goed aansluit bij de behoefte.

Over John Crane

John Crane (mechanical seals, support systems & filtratie) is, met meer dan 200 servicecentra in 50 landen, een wereldspeler op het gebied van bedrijfskritische technologieën voor de energie- en procesindustrie en een innovator op het gebied van roterende apparatuur, waaronder mechanische afdichtingen, koppelingen, filtratiesystemen en digitale diagnostische oplossingen.

Jeroen Huizinga: “Op onze locatie in Duiven (NL) is een expertisecentrum (center of excellence) rondom industriële filtratie gehuisvest. Het draait daarbij om industriële filtratie gelieerd aan de energie-industrie en alles wat daarmee samenhangt. Denk aan fossiele brandstoffen, maar tegenwoordig ook aan duurzame hernieuwbare brandstoffen. Vanuit de locatie in Duiven wordt de techniek (engineering, R&D) verzorgd en vindt verkoopondersteuning plaats. Wereldwijd heeft John Crane een eigen verkoopnetwerk, maar voor specifieke expertise zijn zij afhankelijk van de locatie in Duiven. Verdere engineeringactiviteiten vinden op een andere locatie plaats.”

Vestigingsmanager per locatie

Jeroen Huizinga is zelf al geruime tijd werkzaam bij John Crane. Hij is ‘Portfolio Director – Filtration’ bij Indufil BV, onderdeel van John Crane. Jeroen: “Binnen deze wereldwijd opererende organisatie ben ik verantwoordelijk voor één van de vier productportfolio’s waar wij wereldwijd actief mee zijn. Toevallig ben ik ooit gestart op deze locatie met werken voor deze organisatie en daar staat nog altijd mijn bureau, maar inmiddels zijn de mensen die verbonden zijn aan deze productlijn en activiteiten niet enkel meer werkzaam binnen deze muren.”

Naast zijn ‘dagelijkse’ functie is Jeroen ook locatieverantwoordelijke. Jeroen: “John Crane heeft diverse vestigingen over de hele wereld. Elke locatie heeft zijn eigen vestigingsmanager, die als zodanig verantwoordelijk is voor het dagelijks reilen en zeilen. Denk daarbij aan het op orde houden van de locatie en voldoen aan (inter)nationale wet- en regelgeving en voorwaarden, bijvoorbeeld ten aanzien van veiligheid.”

Groeiende behoefte aan ‘outsourcing’

Hoe is de samenwerking tussen John Crane en CertificeringsAdvies Nederland (CAN) nu tot stand gekomen? Om de aanleiding daarvoor helder te krijgen, moeten we een aantal jaar terug in de tijd. Jeroen: “Zo’n vijf tot zes jaar geleden was Duiven een locatie met 120 medewerkers. Op die locatie hadden we allerlei kantoorfuncties, maar ook eigen assemblage en testfaciliteit. In 2018 is dat verhuisd naar Tsjechië. Vervolgens heeft er in 2021 een reorganisatie plaatsgevonden, waarbij de locatie in Duiven qua mensen verder is ingekrompen. Momenteel zijn we op deze locatie nog met 35 mensen.

Jeroen vervolgt: “Op de locatie in Duiven zijn wij lokaal verantwoordelijk voor alles op gebied van HSE (Health, Safety & Environment). Na de reorganisatie in 2021 ontstond de situatie dat wij in onze eigen populatie medewerkers geen separate HSE functie inclusief preventiemedewerker meer hadden. Daarnaast lag er een groeiende behoefte in het vervullen van werkzaamheden die te maken hebben  met facilitaire zaken.

Doordat er intern geen oplossing voorhanden was, ontstond de behoefte aan het uitbesteden van deze activiteiten. Uit eerdere ervaring wisten we namelijk al dat, wanneer je al dit soort activiteiten onderbrengt in een (combinatie)functie, je daarvoor niemand vindt op de arbeidsmarkt. Je hebt vaak kandidaten gericht op kwaliteit en veiligheid (QHSE) of juist kandidaten die meer facilitair/praktisch georiënteerd zijn, ofwel iemand die (ook) klaar staat om de handen uit de mouwen te steken. Een combinatie van beide vind je echter niet in één persoon op de arbeidsmarkt.

Om die reden zijn we op zoek gegaan naar een partij die ons daarin uitkomst kon bieden en via een collega kwamen we toen in contact met CAN. De zogenaamde hygiënefactoren, zoals prijs, communicatie, snelheid etc. waren bij CAN aanwezig. Vervolgens is het dan echt een meerwaarde dat je als CAN kunt voorzien in de dienstverlening: het diverse takenpakket (preventiemedewerker, zaken rondom certificeringen en de facilitaire zaken) combineren in één dienst/persoon. Erg positief!”

Wij introduceren de Officer as a Service

Heb je behoefte aan outsourcing? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Met de dienst Officer as a Service kunnen wij elke functie/rol invullen. Meer informatie: Bekijk outsourcing

Eigenaar van een divers takenpakket

John Crane is voor de locatie in Duiven een samenwerking gestart met adviseur van CAN Rob Enzlin, in eerste instantie voor een halfjaar. Jeroen: “Het is fijn om weer iemand op locatie te hebben die eigenaar is van dit takenpakket. Het ontzorgt mijzelf, maar ook collega’s. Adviseur Rob fungeert in deze rol als aanspreekpunt en pakt alle taken op. Zo kunnen wij onszelf weer richten op onze kerntaken.

Rob is gestart met het oppakken van taken die, in de periode daarvoor, te weinig aandacht gehad hebben. Zo werden er al snel contacten gelegd met diverse dienstverleners, zoals de schoonmaak, de beveiliging, de hovenier etc. In eerste instantie heeft Rob zich gericht op het noodzakelijke, maar al snel kwamen er weer andere zaken om de hoek kijken die ondertussen ook bleven liggen. Een voorbeeld: De lokale gemeente kwam een milieuaudit uitvoeren. Dat is heel voortvarend opgepakt door Rob. Doordat hij dat voor zijn rekening heeft genomen zijn wij als bedrijf, maar ook ik en mijn collega’s, weer een stuk ontzorgd”, zo vertelt Jeroen.

Hij gaat verder: “Vooruitkijkend op wat komen gaat: we zijn voornemens om komend jaar te gaan verhuizen, omdat we door de eerder genoemde inkrimping te groot zijn behuisd. Die verhuizing moet worden voorbereid en daar komt heel wat bij kijken. Bij die verhuizing heb je dus aan de ene kant te maken met praktische zaken (opruimen ed.), maar aan de andere kant komen er op de nieuwe locatie ook weer bepaalde vraagstukken ten aanzien van HSE naar voren. Bijvoorbeeld wat dit voor de inrichting betekent ed. Ook in dit alles kan Rob een rol spelen.”

Erg comfortabel

Jeroen: “We zijn erg blij met de oplossing die door CAN geboden wordt. Voor ons is het in de eerste plaats belangrijk dat de dienst die CAN, via de persoon Rob, bij ons aanbiedt heel goed aansluit bij onze behoefte(n). Het is een zelfstandige functie, maar geen fulltime functie en bovendien een verzamelfunctie. De dienstverlening van CAN voorziet daarin: het varieert van kennis en kunde rondom certificeringen, correcte bedrijfsvoering ed. en dat wordt gecombineerd met praktisch actief zijn op de locatie. We zochten echt iemand die de handen uit de mouwen wilde steken en ook kennis had van HSE. Die persoon hebben we gevonden in Rob.

Wat daarin dan ook zeker belangrijk is, is dat je een persoonlijke klik met de adviseur hebt. De klik met Rob is erg goed. Rob vindt het leuk en straalt dat echt uit. Daarnaast pakt hij alle zaken op en voert het ook nog eens uit. Dat gaat gepaard met veel flexibiliteit. Tot slot wil ik benoemen dat het contact met CAN altijd goed is, zowel met sales alsmede met de adviseur. Al met al voelt het erg comfortabel. We zijn echt ontzorgd!”

New call-to-action

CAN ster
CertificeringsAdvies Nederland
Manager Algemeen

CertificeringsAdvies Nederland is de partner in certificeren! Met diverse diensten en tools helpen we je altijd naar een oplossing op maat!

info@certificeringsadvies.nl

Kom in contact met de partner in certificeren!

Meer informatie over de mogelijkheden?

  • Altijd een oplossing op maat
  • Jouw organisatie als uitgangspunt
  • Snel, pragmatisch en persoonlijk

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields