kam-coördinator drukRegelmatig zie ik vacatures voorbij komen voor KAM-coördinator of Kwaliteitsmanager. Recent nog bij een groenvoorzieningsbedrijf. Zij waren op zoek naar een KAM-coördinator die de voortgang van hun certificaten kon waarborgen en het managementsysteem verder kon ontwikkelen. Het bedrijf was gecertificeerd voor ISO 9001, ISO 14001, BRL Groenkeur, VCA**, de CO2-Prestatieladder, PSO en de Veiligheidsladder. En het was trouwens ook wel fijn als diegene ook het veiligheidsbewustzijn kon verhogen én andere medewerkers kon ondersteunen bij werkzaamheden die gerelateerd waren aan een norm. Op zoek naar het schaap met de vijf poten dus.

KAM staat voor Kwaliteit, Arbo en Milieu.

KAM? Dat doen we er een beetje bij…

Ik begeleid al een aantal jaar bedrijven naar VCA, VCU en ISO-certificering. Binnenkort komen daar de CO2-Prestatieladder en de Veiligheidsladder bij. Ik doe mijn werk met veel plezier. Ik heb passie voor het verbeteren van organisaties. Ik vind het leuk om bedrijven een spiegel voor te houden om hen verder te helpen. Daarom vind ik het jammer om te zien hoe sommige organisaties omgaan met certificaten en verwante werkzaamheden.

In veel bedrijven zie ik dat KAM-activiteiten als extra taken aan medewerkers worden gegeven. Dat zorgt ervoor dat de medewerker pas tijd besteedt aan KAM als hij klaar is met zijn kerntaken. KAM wordt er eigenlijk ‘een beetje bij’ gedaan. Natuurlijk komt er regelmatig een externe audit. Een paar weken daarvoor is de medewerker daar erg druk mee. En, zij het soms op het nippertje, zonder al teveel afwijkingen wordt de audit doorstaan en kunnen ze weer een jaar verder. Dat is jammer, want een managementsysteem is zoveel meer dan ‘een boek in de kast’ of het certificaat aan de muur.

Brandjes blussen

Deze aanpak is niet effectief. De medewerker die KAM-taken toegewezen krijgt heeft hier onvoldoende tijd voor. Hij is dus vooral bezig met brandjes blussen. Hier gauw een klacht oplossen, daar snel wat in het handboek aanpassen en tussendoor nog even een interne audit uitvoeren. Bovendien heeft de medewerker onvoldoende kennis, wat resulteert in frustratie en extra benodigde tijd om zich verder in het onderwerp te verdiepen.

En als er al een fulltime KAM-coördinator is, moet hij of zij een schaap met vijf poten zijn. Een KAM-coördinator die van alle normen voldoende af weet om deze te kunnen onderhouden. Zo iemand is lastig te vinden. En waar is de toegevoegde waarde? De KAM-coördinator is namelijk vooral druk met de praktijk van alledag. Daarmee blijft het certificaat wellicht behouden, maar is de toegevoegde waarde ver te zoeken. Waar zijn de KAM-managers die de ruimte hebben processen te optimaliseren? Waar zijn de KAM-coördinatoren die met het management sparren over trends & ontwikkelingen waar risico’s en kansen uit volgen?

Leestip!
Download de whitepaper; Is je KAM afdeling nog wel rendabel?

Hoe zorg je ervoor dat de KAM-afdeling zo efficiënt mogelijk werkt, zodat je daarmee de voordelen van de certificering in de praktijk kunt brengen? Je leest het in deze whitepaper.

Download Whitepaper
Is je KAM afdeling rendabel

Weg met de KAM-coördinator?!

In de nieuwe versies van de ISO normen (ISO 9001:2015, ISO 14001:2015) wordt niet meer gesproken over een KAM-coördinator, KAM-manager of KAM-handboek. Het managementsysteem moet gebaseerd worden op risico’s en kansen die zich in en om de organisatie voordoen. Als organisatie heb je een behoorlijke uitdaging om meer uit het managementsysteem te halen. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van het veiligheidsbewustzijn bij medewerkers in de buitendienst. Hoe ga je deze uitdagingen aanpakken met een KAM-coördinator die zoveel verschillende certificaten te onderhouden heeft?

Het antwoord is eenvoudig: dat gaat je niet lukken. Betekent dat dat je de KAM-coördinator moet ontslaan? Nee helemaal niet! Je hebt juist extra ‘handen’ nodig. Handen die het managementsysteem actueel houden. Die procedures kunnen aanpassen als dat nodig is. Die functioneren als externe Preventiemedewerker of interne audits uitvoeren. De KAM-coördinator kan zich dan richten op risicomanagement, stakeholdermanagement, veiligheidsbewustzijn-programma’s en allerlei andere strategische zaken die echt van toegevoegde waarde zijn voor de organisatie.

Outsourcing: een complete KAM-afdeling, maar voor een fractie van de kosten

De hamvraag is natuurlijk hoe je die extra handen gaat betalen. Want één of zelfs meerdere KAM-medewerkers erbij; dat kost nogal wat! Als Partner in Certificeren presenteert CertificeringsAdvies Nederland de oplossing in de vorm van de dienst Outsourcing. Wij beschikken over medewerkers met specifieke kennis en kunde die ingezet kunnen worden op het moment dat er behoefte aan is. Zij kunnen bijvoorbeeld alle administratie en coördinatie rondom incidenten en ongevallen uit handen nemen, door onze 24-uurs dienst. Maar ook het coördineren en actualiseren van het managementsysteem of het uitvoeren van interne audits behoort tot de mogelijkheden. Voordelen van outsourcing zijn onder andere:

  • Optimaal projectrendement door het inzetten van professionele kennis en vaardigheden op strategisch, tactisch en operationeel gebied;
  • Focus op relevantie en toegevoegde waarde voor de organisatie;
  • Vooraf vastgestelde projectdoelen en 100% focus op het resultaat;
  • Effectieve investering door variabele kosten en flexibele inzet afhankelijk van de behoefte.

Een succesvol partnerschap bestaat uit concrete resultaten. Elke activiteit die wij verrichten is gericht op het behalen van een vastgesteld doel. Voorafgaand aan ieder project maken we heldere afspraken waarin projectdoelen (SMART), randvoorwaarden, planning, investeringen, etc. zijn opgenomen.

Welkom bij de Partner in Certificeren!

Wil je meer informatie?

Onze adviseur kan je alles vertellen over de mogelijkheden en voordelen van outsourcing. Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op!

NEEM CONTACT OP
contact met CertificeringsAdvies Nederland