businessmodellenUit onderzoek is gebleken dat bijna de helft van de MKB-bedrijven haar strategie wilde veranderen als gevolg van de economische crisis. Maar wat is eigenlijk precies de toegevoegde waarde van een bedrijfsstrategie? Welk resultaat levert een strategie op voor je bedrijf? En misschien nog wel de belangrijkste vraag: Hoe kom je tot de juiste strategie voor jouw bedrijf? In een zoektocht naar antwoorden op deze vragen kun je jouw businessmodel eens goed onder de loep nemen. In dit blogartikel beschrijven we een aantal handige modellen die houvast bieden bij het vertalen van je beleid en strategie naar doelstellingen.

Wat is een bedrijfsstrategie?

Alvorens we inzoomen op een aantal handige modellen, beschrijven we allereerst wat we nu ook weer precies verstaan onder een bedrijfsstrategie. Een bedrijfsstrategie is een lange termijn plan waarin alle doelstellingen van de organisatie zijn opgenomen. In het plan staat beschreven op welke manier het bedrijf de doelen wil bereiken. Een bedrijfsstrategie kun je niet opstellen zonder duidelijke missie en visie.

  • Missie: Waarom bestaat het bedrijf (primaire functie)?
  • Visie: Wat voor bedrijf wil je zijn (ambitieus met beeld van de toekomst)?

Doorgaans zijn een missie en visie wat vager geformuleerd. Juist de bedrijfsstrategie moet ervoor zorgen dat de missie en visie vertaald worden naar concrete, heldere doelstellingen.

Lees ook het artikel: Een kwaliteitsbeleid opstellen en kwaliteitsdoelstellingen formuleren conform de ISO 9001:2015 norm


business model canvas


3 handige strategiemodellen

Om je beleid en strategie door te vertalen naar doelstellingen kun je gebruik maken van diverse modellen. Hieronder beschrijven we er een aantal waarbij we tevens inzoomen op enkele voor- en nadelen:

  • Het Business Model Canvas (BMC)
  • De Balanced Scorecard
  • OGSM

1. Business Model Canvas (BMC)

De wereld is continu onderhevig aan verandering. Het businessmodel dat vandaag succesvol werkt, kan morgen alweer verouderd of uitgewerkt zijn. Voor bedrijven is het dus zaak dat ze nu al bezig zijn met hun businessmodel van morgen. Een model dat daarbij uitstekend van dienst kan zijn is het Business Model Canvas (BMC).

Voordelen:

Wat zo sterk is aan het Business Model Canvas is dat je als het ware een gezamenlijke taal spreekt om het huidige businessmodel te kunnen innoveren en managen. Zo ben je in staat om de waarde propositie van je organisatie te vernieuwen.

Nadelen:

Het lastige aan het BMC-model is dat het een scherpe focus vereist. Daarbij moet goed worden gekeken naar de voor- en nadelen voor de organisatie. Daartoe is niet iedereen in staat met als gevolg dat het model niet optimaal werkt.



business model canvas uitgewerkt


2. De Balanced Scorecard

De Balanced Scorecard is een veel gebruikt model om een bedrijf strategisch te managen. Met behulp van de Balanced Scorecard ga je de belangrijkste onderdelen van je bedrijf op structurele wijze meten en bijhouden. Het model verbindt zowel lange als korte termijnplannen en budgetten, waardoor activiteiten en processen aansluiten bij je strategie.

Voordelen:

Met de Balanced Scorecard breng je de strategie terug naar een actieplan op één A4. Dit bevordert de informatievoorziening binnen je bedrijf, het geeft een compleet beeld en zorgt voor focus.

Nadelen:

Het nadeel is dat er kans is op een informatie-overload. Daarnaast kost het ontwikkelen van een BSC aardig wat tijd en moeite.



balanced-scorecard


3. Objectives, Goals, Strategies en Measures (OGSM)

OGSM staat voor objectives, goals, strategies en measures. Een OGSM moet op één A4 passen, want alleen dan geeft het focus aan de kernwaarden en doelstellingen. Hierdoor blijft het plan concreet en tastbaar.

Voordelen:

Het OGSM voorkomt een overload aan doelstellingen en acties. In één oogopslag zie je namelijk hoe de verschillende onderdelen en doelstellingen met elkaar samenhangen. Het is dan ook een ideaal model om je organisatiedoelen naar je medewerkers door te vertalen.

Nadelen:

Door de komst van internet en de snelheid waarmee nieuwe markten zich ontwikkelen is het soms lastig om met behulp van een OGSM een langetermijnvisie te visualiseren. Je moet deze dan ook vaak een aantal keer herschrijven in een bepaald tijdsbestek.

Lees ook het artikel: 5 redenen om bedrijfsdoelstellingen te formuleren



OGSM model


Wil je meer weten?

Wil jij aan de slag met doelstellingen binnen je organisatie? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Dat treft! Onze adviseurs hebben ruime ervaring met het ondersteunen en adviseren van organisaties bij het opstellen van beleid, strategie en doelstellingen. Neem gerust eens contact met ons op. Onze adviseur vertelt je graag meer over de mogelijkheden.

NEEM CONTACT OP


contact met CertificeringsAdvies Nederland

CertificeringsAdvies Nederland | T. 085 – 487 99 72 | E. info@certificeringsadvies.nl