ISO 9001 voordelen: wat levert het jouw organisatie op?
Aan het oriënteren op ISO 9001? Dan vraag je je vast af wat de belangrijkste ISO 9001 voordelen zijn. We zetten ze voor je op rij.
Martijn Jonkers is Adviseur en Teamleider (KAMV) bij CertificeringsAdvies Nederland. Hij gaat graag de samenwerking aan met klanten om uit elke uitdaging het optimale resultaat te halen.
martijn@certificeringsadvies.nlGa je aan de slag met je organisatiedoelen en wil je de kwaliteit binnen je organisatie, op welk niveau dan ook, verhogen? Bijvoorbeeld de processen binnen je organisatie, de kwaliteit van je producten of diensten, of je klanttevredenheid? Of krijg je vanuit je opdrachtgevers de vraag naar een ISO 9001 certificering? Dan ben je vast benieuwd naar de voordelen van het opzetten van een kwaliteitsmanagementsysteem volgens ISO 9001. Denk daarbij niet direct aan een handboek met een vast regime waarmee je organisatie wordt opgezadeld. Denk juist aan een kwaliteitsmanagementsysteem dat volledig is toegepast op- en geïntegreerd in jouw organisatie. In dit artikel vertellen we je meer over de ISO 9001 voordelen en wat het je organisatie kan opleveren!
Wat is een ISO 9001 managementsysteem?
Een ISO 9001 managementsysteem is gericht op de kwaliteit binnen je organisatie. Logisch, want ISO 9001 is dé norm voor kwaliteit. In principe is zo’n ISO 9001 managementsysteem een beheerssysteem waarin je allerlei interne zaken hebt ingeregeld. Als je een goed werkend managementsysteem hebt dat écht toegevoegde waarde levert, dan is deze volledig geoptimaliseerd en aangepast op jouw organisatie. Binnen je managementsysteem heb je bijvoorbeeld zaken geborgd zoals:
- Interne overlegstructuren op basis van een agenda
- Processen die zijn geborgd in automatiseringssoftware
- Afspraken die je hebt gemaakt binnen je organisatie
- Een rapportagestructuur waarmee je structureel over bepaalde onderwerpen rapporteert
Vaak bestaan de meest relevante aspecten voor een kwaliteitsmanagementsysteem uit wet- en regelgeving, communicatie, personeel, leiderschap, werkwijzen en is er structurele controle en bijsturing.
Geoptimaliseerde bedrijfsprocessen
Tijdens het opzetten van je ISO 9001 kwaliteitsmanagementsysteem ga je aan de slag met het verbeteren, structureren, identificeren en optimaliseren van je bedrijfsprocessen. Doordat je deze processen helder in kaart brengt, wordt dit voor je gehele organisatie inzichtelijk. Daarmee wordt ook de betrokkenheid vanuit de medewerkers hoger. Uit de praktijk blijkt dat een verbeterde werksfeer, minder ziekteverzuim en lagere werkdruk een direct gevolg is van geoptimaliseerde bedrijfsprocessen.
Hogere efficiëntie
Een logisch gevolg van gestroomlijnde processen en heldere werkafspraken en instructies, is meer rust en duidelijkheid. Mensen weten wat ze moeten doen en op welke manier. Daarmee wordt de efficiëntie binnen de organisatie verhoogd. Mensen werken sneller, maken minder fouten en overbodige zaken worden geschrapt. Daarnaast kom je er dankzij een risico- en stakeholdersanalyse achter wat de risico’s, kansen en bedreigingen zijn van je organisatie. Daar kun je weer op inspelen waardoor je mogelijke problemen vast kan tackelen en deze dus op een later moment niet meer hoeft op te lossen!
Hogere betrokkenheid onder medewerkers
Doordat je processen gestroomlijnder verlopen en hier transparantie over is in je gehele organisatie zijn je medewerkers meer betrokken. Daarnaast staat de ISO 9001 norm bekend om ‘motiverende zaken’ zoals:
- Proactief bijdragen aan verbetering
- Betrokkenheid van de directie
- Mogelijkheid voor ontwikkeling
Deze zaken spelen uiteraard ook mee in de verhoogde betrokkenheid onder medewerkers.
Hogere klanttevredenheid
Hoofdstuk 9 van de ISO 9001 norm gaat onder andere verder in op klanttevredenheid en is een van de eisen van de norm. Om de certificering te behalen moet je hebben vastgesteld hoe je informatie vanuit je klanten verkrijgt om te kunnen bepalen of je aan de behoeften en verwachtingen van hen voldoet. Bijvoorbeeld door middel van een klanttevredenheidsonderzoek. Omdat je bewust bezig bent met het voldoen aan de behoeften en verwachtingen van je klanten, achterhaal je zwakke punten en kun je hier direct op inspelen. Daarmee verhoog je de klanttevredenheid weer. En daarnaast straal je uit dat je geeft om feedback van je klanten en je hier ook daadwerkelijk actie op onderneemt.
Concurrentievoordeel
ISO 9001 is een internationaal erkende norm. Hiermee straal je vertrouwen uit. Het ISO 9001 certificaat is namelijk een garantiebewijs dat jij je zaken op orde hebt en de kwaliteit van je organisatie serieus neemt. Daarbij kun je denken aan de kwaliteit van je producten en/of diensten, maar je laat ook zien dat je waarde hecht aan de wensen en behoeften van je klanten. En daarnaast straal je uit dat klanttevredenheid binnen jouw organisatie hoog in het vaandel staat en je klachten of afwijkingen naar tevredenheid afhandelt.
Tegenwoordig wordt de ISO 9001 certificering vaak gevraagd vanuit opdrachtgevers, aanbestedingen, mogelijke klanten etc. Ben jij ISO 9001 gecertificeerd en je concurrent niet? Dan heb je een groot voordeel te pakken. Zeker als de certificering een harde eis is.
Hogere omzet
Een stijgende omzet is eigenlijk een gevolg van andere ISO 9001 voordelen. Denk bijvoorbeeld aan het concurrentievoordeel dat je ermee behaalt. Je haalt meer opdrachten binnen en trekt meer opdrachtgevers en potentiële klanten aan. Daarnaast ben je bezig met de klanttevredenheid van je organisatie waardoor je beter inspeelt op de behoeften en verwachtingen van de klant. Daarmee zorg je weer voor klantbinding en langer klantbehoud. Dit resulteert weer in positieve referenties en meer omzet uit je bestaande klanten!
Naast de extra omzet die je binnenhaalt, verlaag je door het optimaliseren van je processen ook weer je kosten omdat gestroomlijnde processen minder foutgevoelig zijn. Daarmee verlaag je dus de kans op bijvoorbeeld een stilliggend productieproces. En doordat de efficiëntie binnen de organisatie wordt verhoogd, verlaag je kosten in benodigde tijd en middelen voor de werking van je organisatie.
Continu verbeteren
Doordat je het kwaliteitsmanagementsysteem opzet volgens ISO 9001, is deze gericht op continu verbeteren en bezig zijn met ontwikkelingen en groei. Hierdoor zet je flinke (groei)stappen voor jouw organisatie en til je het kwaliteitsniveau structureel naar een hoger niveau. Daarmee maak je tegelijkertijd ook weer een professionaliseringsslag. Zeker als je kijkt naar huidige succesvolle organisaties, dan zul je zien dat innovatie, groeien, meebewegen en continu verbeteren een van de belangrijkste succesfactoren is. Je speelt in op kansen en risico’s en benut de potentie voor je organisatie daarmee optimaal!
Transcriptie video: Wat is ISO 9001? In 1 minuut!
Wat is ISO 9001? ISO 9001 is de meest bekende norm op het gebied van kwaliteitsbeheersing. Deze norm is toepasbaar voor alle typen organisaties ongeacht de grootte, de vorm of in welke branche je actief bent. Met ISO 9001 toon je aan dat als organisatie bewust bent van alle relevante ontwikkelingen van binnen en buiten jouw organisatie. Daarnaast heb je duidelijk in kaart gebracht wie de relevante belanghebbenden zijn van jouw organisatie en wat hun wensen, verwachtingen en eisen zijn aan jullie organisatie. Binnen ISO 9001 draait het er vervolgens om dat je al deze relevante onderwerpen op een adequate wijze geborgd hebt binnen je organisatie en dat je een structuur hebt geïmplementeerd waarbij je continu bezig bent je organisatie verder te ontwikkelen. In de praktijk zien we vaak dat deze borging gedaan wordt doormiddel van een kwaliteitshandboek. Wij zijn daar niet een groot voorstander van als organisatie doe je namelijk heel veel dingen goed, denk aan automatiseringssystemen die geïmplementeerd zijn, het gebruik van SharePoint, rapportagemomenten overlegmomenten. Tijdens een ISO 9001 traject kijken wij wat je als organisatie allemaal doet en hoe we de relevante onderwerpen hierin kunnen verwerken ISO 9001 zegt namelijk niet hoe het moet maar geeft richtlijnen om relevante onderwerpen op een goede manier op te pakken om de kwaliteit van je organisatie verder te verbeteren en te beheersen.
Martijn Jonkers is Adviseur en Teamleider (KAMV) bij CertificeringsAdvies Nederland. Hij gaat graag de samenwerking aan met klanten om uit elke uitdaging het optimale resultaat te halen.
martijn@certificeringsadvies.nlAan de slag met een managementsysteem?
Download de handige whitepaper impressie managementsysteem en ontdek:
- Hoe een managementsysteem werkt
- Wat de rol van een systeem is in je organisatie
- Hoe je het inricht met het oog op ISO
- Hoe het toevoegde waarde biedt