Is een preventiemedewerker verplicht? En wat is het verschil met een arbocoördinator?

Een preventiemedewerker en een arbocoördinator: twee rollen die je binnen organisaties tegen kunt komen. Maar wat is het verschil?

Preventiemedewerker vs. arbocoordinator verschil
Rob Enzlin
Rob Enzlin
Adviseur

Rob Enzlin is Adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. Het opdoen en doorgeven van kennis op het gebied van kwaliteit en veiligheid loopt als een rode draad door zijn leven. Daarmee tilt hij graag klanten naar een hoger niveau!

rob@certificeringsadvies.nl

De laatste jaren zijn veel organisaties meer aandacht gaan besteden aan de arbeidsomstandigheden binnen de organisatie. Steeds vaker zie je dan binnen organisaties de rollen preventiemedewerker en/of arbocoördinator verschijnen. Vanuit die ontwikkeling krijgen we bij CertificeringsAdvies Nederland regelmatig de vragen of een preventiemedewerker verplicht is en/of dat een arbocoördinator verplicht is? En in sommige gevallen ook nog de vraag wat het verschil is tussen beide. Dat vormde voor ons de aanleiding om dit blogartikel te schrijven waarin we antwoord geven op deze vragen. Mocht je naar aanleiding van dit artikel meer willen weten, neem dan gerust contact met ons op.

Is een preventiemedewerker verplicht?

De vraag die ons het meeste gesteld wordt is de vraag of een preventiemedewerker verplicht is. Wanneer we naar de Arbowet kijken, dan staat daarin dat iedere organisatie tenminste één preventiemedewerker dient te hebben. Daarbij wel de kanttekening dat tot en met 25 medewerkers de rol van preventiemedewerker ook vervuld mag worden door de directeur van de organisatie.

Wat is een preventiemedewerker?

De preventiemedewerker is een officiële wettelijke benaming in Nederland voor een door de werkgever aangestelde werknemer die de werkgever in een bedrijf bijstaat op het gebied van preventie en bescherming (bron: Arboned.nl).

De rol van preventiemedewerker wordt in principe vervuld door iemand die binnen het bedrijf werkt. Het kan echter ook een externe deskundige zijn. In dat laatste geval dient wel te kunnen worden aangetoond dat er in alle redelijkheid niet iemand intern aangewezen kan worden. De preventiemedewerker heeft een andere status dan de ‘gewone’ medewerker en geniet ontslagbescherming door een opzegverbod.

Goed om te weten is dat een preventiemedewerker een formele aanstelling heeft. Dat betekent dat hij/zij kan worden aangemerkt als deskundige met betrekking tot de Arbowet. De preventiemedewerker kan onafhankelijk in een organisatie opereren om zo het arbobeleid aan te scherpen en na te leven. Hij/zij kijkt naar de arbeidsomstandigheden op de werkvloer en houdt zich bezig met het arbobeleid en de naleving. Een preventiemedewerker moet aantoonbaar de tijd hebben om aan veiligheidszaken binnen de organisatie te kunnen werken. Dit kan bijvoorbeeld in een functieprofiel worden verwerkt, waarbij een tijdbesteding aan veiligheid gekoppeld kan worden.

Welke taken vervult een preventiemedewerker?

Zoals in de alinea hierboven al benoemd staat in de Arbowet dat een preventiemedewerker verplicht is. Vanuit diezelfde wet staat beschreven dat de preventiemedewerker drie (primaire) taken heeft. Namelijk:

  • Het (mede) opstellen en uitvoeren van de Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). De preventiemedewerker controleert de RIE op actualiteit en compleetheid en stelt (in samenwerking met anderen) een plan van aanpak op. De preventiemedewerker draagt zorg voor uitvoering, verbetermaatregelen, advies en rapportage met betrekking tot de RIE.
  • Het adviseren en (nauw) samenwerken met de ondernemingsraad/personeelsvertegenwoordiging over de te nemen maatregelen (en opvolging daarvoor) voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid.
  • Het adviseren aan en samenwerken met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners.

Is een arbocoördinator verplicht?

Bij diverse organisaties zie je, naast een preventiemedewerker, ook een arbocoördinator rondlopen. Sterker nog: in sommige gevallen vervult die arbocoördinator ook de rol van preventiemedewerker. Hoe zit dat dan?

We pakken weer even terug op de wetgeving. Vanuit de wet wordt er namelijk anders omgegaan met een arbocoördinator en een preventiemedewerker. Zo is een preventiemedewerker namelijk wettelijk verplicht, terwijl die wettelijke verplichting niet geldt voor een arbocoördinator. Een arbocoördinator is, in tegenstelling tot de preventiemedewerker, een medewerker zoals alle anderen en heeft geen andere status. Naast het wettelijke verschil houdt een arbocoördinator zich ook met wat andere taken bezig dan een preventiemedewerker.

Wat doet de arbocoördinator?

Bij wat voor organisaties zie je de rol van arbocoördinator dan terug? Doorgaans hebben grotere organisaties een arbocoördinator aangesteld. Deze houdt zich o.a. bezig met:

  • Het arbobeleid, maar dan vooral gericht op verzuim en preventie;
  • Coördinatie van de arbotaken.

Zoals hierboven al benoemd kan de preventiemedewerker ook de arbocoördinator zijn. Daarnaast zie je in organisaties ook regelmatig een constructie waarbij een interne preventiemedewerker wordt ondersteund door een externe arbocoördinator. Hoe een en ander wordt ingeregeld binnen een organisatie ligt aan de grootte, de complexiteit en de aard van de werkzaamheden van een organisatie.

Meer informatie?

Bij CertificeringsAdvies Nederland kunnen we je organisatie volledig ontzorgen op het gebied van Arbo en veiligheid. Zo kunnen wij bijvoorbeeld als externe deskundige de rol van arbo-coördinator vervullen binnen je organisatie of juist als sparringpartner fungeren voor je preventiemedewerker. Ook kunnen we deskundigheid in de vorm van een MVK-diploma aanbieden. Wil je meer weten over de mogelijkheden of heb je een vraag? Neem dan gerust contact met ons op.

Ondersteuning preventiemedewerker

Transcriptie video: Wat is een preventiemedewerker en wat is zijn/haar rol?

Het aanstellen van een preventiemedewerker is vanuit de Arbowet verplicht. Maar wat betekent dat precies? In deze video leg ik het je uit. Een preventiemedewerker opereert vanuit de organisatie met als doel om de arbeidsrisico’s te beperken het verzuim binnen de organisatie te verminderen. Deze persoon is de aanjager bij het verbeteren en het maken van het arbobeleid binnen de organisatie. De Arbowetgeving stelt geen eisen aan hoeveel preventiemedewerkers er binnen de organisatie aangesteld moeten worden. Wel stelt de Arbowetgeving de eis dat er voldoende capaciteit moet zijn om de taken van de preventiemedewerker uit te voeren. Vaak is de rol van de preventiemedewerker een secundaire rol van een persoon die de werkzaamheden naast zijn primaire taken binnen de organisatie oppakt. Hierbij is het belangrijk dat deze medewerker affiniteit heeft met Arbozaken dus ook hierbij voldoende kennis en kunde heeft om de taken van de preventiemedewerker uit te voeren. Is er binnen de organisatie niemand beschikbaar om deze preventiemedewerker taken op te pakken? Dan kun je er ook voor kiezen om deze taken bij verschillende personen binnen de organisatie weg te leggen. Of je kunt ervoor kiezen om deze taken bij een externe persoon/partij weg te leggen. Onze Arbo-adviseurs kunnen je hierbij helpen. Vanuit de Arbowet heeft een preventiemedewerker verschillende taken. Deze zijn op te delen in vier verschillende categorieën. De eerste is: het uitvoeren of het meewerken aan het maken van een RI&E. Ofwel een risico-inventarisatie en evaluatie. Het maken of meewerken aan het plan van aanpak van de risico’s die voortkomen uit de RI&E. Daarnaast heeft een preventiemedewerker de taak om te adviseren aan bijvoorbeeld de directie, personeelsvertegenwoordiging, de ondernemingsraad over de arbeidsomstandigheden binnen de organisatie. Tot slot werkt de preventiemedewerker samen met de bedrijfsarts en de arbodienst. Naast de eerder genoemde taken die een preventiemedewerker uitvoert, heeft de preventiemedewerker nog meer taken. Bijvoorbeeld het opstellen van procedures of het registreren van (bijna) ongevallen. Wil jij meer weten over een preventiemedewerker? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op!

Rob Enzlin
Rob Enzlin
Adviseur

Rob Enzlin is Adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. Het opdoen en doorgeven van kennis op het gebied van kwaliteit en veiligheid loopt als een rode draad door zijn leven. Daarmee tilt hij graag klanten naar een hoger niveau!

rob@certificeringsadvies.nl

Kom in contact met de partner in certificeren!

Meer informatie over de mogelijkheden?

  • Altijd een oplossing op maat
  • Jouw organisatie als uitgangspunt
  • Snel, pragmatisch en persoonlijk

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields