Investeren in organisatieontwikkeling? JUIST nu!
Als de mogelijkheden er ook maar enigszins zijn, is dit JUIST het moment om ‘gas te geven’ en te investeren in organisatieontwikkeling.
Nelis van de Pol is directeur bij CertificeringsAdvies Nederland. 'Na jaren als ondernemer te hebben gewerkt, heb ik CertificeringsAdvies Nederland opgezet. Jouw partner, in certificeren!'
nelis@certificeringsadvies.nlDe coronacrisis zorgt ervoor dat veel organisaties/ondernemers op de rem trappen met betrekking tot het doen van investeringen. Begrijpelijk, in situaties dat het daadwerkelijk een kwestie is van overleven op de korte termijn. Maar ook bij organisaties waar het voortbestaan niet direct onder druk staat, zien we een terughoudendheid als het gaat om investeringen in de ontwikkeling van de organisatie. De vraag dringt zich op of dat nou wel verstandig is…
Focus op ‘toekomstbestendigheid’
Vooropgesteld: de financiën moeten het natuurlijk wel toelaten. Maar als de mogelijkheden er ook maar enigszins zijn, is dit JUIST het moment om ‘gas te geven’ en te investeren in organisatieontwikkeling. Het toekomstbestendig maken van je bedrijf is nu belangrijker dan ooit, zodat je sterker uit de crisis komt en niet ‘achter de muziek aanloopt’ op het moment dat de markt weer aantrekt. Waarbij voor diverse organisaties in verschillende sectoren ook nog eens geldt dat er nu wat meer tijd is voor zaken waarvoor tot op heden steeds de tijd ontbrak.
Investeren in versterking van de organisatie
Investeren in het versterken van je organisatie kan op vele manieren. Denk bijvoorbeeld aan investeren in opleidingen voor je medewerkers (competentieontwikkeling). Aan investeren in marketing of zoekmachineoptimalisatie (SEO). Of aan investeren in nieuwe software, apparatuur of procesautomatisering. Waar misschien minder snel aan wordt gedacht, maar wat er wel degelijk voor kan zorgen dat je sterker uit de crisis komt, is het investeren in managementsystemen en certificeringen. Hoe dat bijdraagt aan de toekomstbestendigheid van je organisatie? Dat lichten wij graag toe aan de hand van de volgende 4 punten:
1. Risicomanagement als basis voor certificeringen
Managementsystemen en daaraan gekoppelde certificeringen kunnen betrekking hebben op diverse thema’s. De bekendste zijn de kwaliteit van producten/diensten (o.a. ISO 9001), informatiebeveiliging (ISO 27001 / NEN 7510), milieu (ISO 14001) en arbo/veiligheid (ISO 45001 / VCA). De genoemde normen kennen allemaal een vergelijkbare structuur, waarbij een belangrijke overeenkomst is dat ze allemaal risicogebaseerd zijn. Met andere woorden: de norm zorgt ervoor dat je als organisatie goed nadenkt over de risico’s die je op het betreffende onderwerp loopt, voor de belangrijkste risico’s passende voorzorgsmaatregelen treft en actief monitort of deze tot het gewenste effect leiden. Zodat je stap voor stap verbetert. En zeg nou zelf: deze crisistijd brengt al onvoorziene omstandigheden genoeg met zich mee; dan kun je maar beter zorgen dat je de risico’s die je wél kunt voorzien voldoende hebt afgedekt.
2. Aandacht voor bedrijfscontinuïteit (BCM)
Bij veel van de bij punt 1 genoemde normen wordt aandacht gevraagd voor bedrijfscontinuïteitsmanagement. Er is zelfs een ISO-norm die volledig gericht is op dit onderwerp (ISO 22301 – Business Continuity Management). De normen dwingen je om als organisatie na te denken over hoe je ervoor kunt zorgen dat je veerkrachtig en flexibel kunt reageren als een verstoring zich voordoet (bijv. ziekte-uitbraak, natuurramp, ransomware-aanval), zodat de belangrijkste organisatieprocessen kunnen doorgaan. Heel actueel natuurlijk in deze tijden. En belangrijk om je nu mee bezig te houden met oog op de korte, maar zeker ook de langere termijn.
3. Procesoptimalisatie en efficiency
Op het moment dat het zakelijk allemaal wat lastiger wordt, ga je op zoek naar ‘laaghangend fruit’ als het gaat om kostenbesparingen. Automatisering is dan natuurlijk een mogelijkheid. Je moet echter goed weten wát je wilt automatiseren, anders automatiseer je iets inefficiënts. Het is dan beter om eerst je proces goed strak neer te zetten. Veel van de eerdergenoemde normen en managementsystemen (en met name ISO 9001) kennen een procesbenadering en vragen om de volgorde en interacties van processen vast te stellen en te zorgen voor een doeltreffende uitvoering. Een basis die zich er, eventueel in combinatie met LEAN principes, prima voor leent om te komen tot procesoptimalisatie. Dit bereik je door:
- iedere stap in het proces te analyseren;
- te kijken naar de meerwaarde die de stap levert;
- ‘ballast’ uit het proces te verwijderen;
- per processtap indicatoren te bepalen die aangeven of het proces naar wens verloopt.
Naast een betere kwaliteit van producten/diensten en efficiëntie, heeft dit vaak ook een kostenbesparing tot gevolg. Over versterking van je organisatie gesproken…
4. Voorbereid zijn op (toekomstige) eisen van opdrachtgevers (en andere stakeholders)
Opdrachtgevers stellen op diverse gebieden steeds hardere eisen aan hun leveranciers. En in deze crisistijden worden die eisen eigenlijk alleen maar strenger, aangezien ze willen kunnen vertrouwen op de ‘toekomstbestendigheid’ van de partijen waarmee ze zaken doen. Dit vertaalt zich in eisen m.b.t. aantoonbare inspanningen op het gebied van risicobeheersing (zie ook punt 1), ‘wendbaarheid’ en continuïteit (zie ook punt 2) en financiële gezondheid (zie ook punt 3). Maar niet alleen dat. Er worden door opdrachtgevers (maar ook door andere interne en externe stakeholders) ook steeds meer eisen gesteld op het gebied van informatiebeveiliging, milieu/duurzaamheid en veilig en gezond werken. En coronacrisis of niet, de eisen op deze gebieden zullen alleen nog maar gaan toenemen en zijn bijvoorbeeld al heel zichtbaar bij veel aanbestedingen.
Redenen genoeg dus om tijd en waar mogelijk/beschikbaar geld te steken in die (wellicht al lang geplande maar steeds uitgestelde) certificering(en) voor jouw organisatie. Wel tijd, maar minder budget? Denk dan ook eens aan het opleiden van je medewerkers om ze in staat te stellen zelf de nodige voorbereidingen voor een certificering te treffen.
Nu niet in investeren in de toekomst van je bedrijf, betekent straks mogelijk een achterstand op je concurrenten. Stel je eens voor: dan heb je straks al die coronamaanden overleefd en denk je eindelijk weer te kunnen gaan pieken, maar blijk je als organisatie ingehaald door de tijd en speel je opeens geen rol van betekenis meer. Het zal jou toch niet gebeuren dat op het moment dat de coronacrisis voor de maatschappij voorbij is, hij voor jouw organisatie pas echt begint?
Investeren in de toekomst?
Wil je ook verder kijken dan de korte termijn? Investeren in de toekomst? En weten hoe wij kunnen begeleiden bij het optimaliseren van je organisatie en het behalen van de voor jouw organisatie relevante certificering(en)? Of kunnen faciliteren met opleidingen vanuit onze CAN Academy? Neem dan contact met ons op.
Nelis van de Pol is directeur bij CertificeringsAdvies Nederland. 'Na jaren als ondernemer te hebben gewerkt, heb ik CertificeringsAdvies Nederland opgezet. Jouw partner, in certificeren!'
nelis@certificeringsadvies.nlKom in contact met de partner in certificeren!
Meer informatie over de mogelijkheden?
- Altijd een oplossing op maat
- Jouw organisatie als uitgangspunt
- Snel, pragmatisch en persoonlijk