Implementatie van de HKZ norm, dit kun je verwachten!
Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.
steven@certificeringsadvies.nlWat komt er kijken bij de implementatie van de HKZ norm? Het implementeren van de HKZ norm gaat verder dan het voldoen aan relevante wet- en regelgeving. In dit artikel vertellen we je meer over de toevoegde waarde van HKZ norm voor je organisatie wanneer je deze juist implementeert binnen je organisatie.
Implementatie van de HKZ norm? Dit kun je verwachten!
Het opstellen van standaardprocedures is niet hetzelfde als het voldoen aan de HKZ-norm. Bij de implementatie van de HKZ norm dien je verder te kijken dan alleen de wet-en regelgeving rondom HKZ. Zo heeft de nieuwe ISO 9001:2015norm ook gevolgen voor de HKZ-norm. Hierbij gaat het niet om de verplichte gedocumenteerde procedures, maar om de juiste geregistreerde uitkomst van processen. Het is belangrijk om niet te focussen op het HKZ-Schema, de norm, handboeken en procesbeschrijvingen, maar des te meer te letten op procesverbeteringen en prestatie indicatoren. Dit is voor de organisatie praktischer en voegt meer waarde toe. Het voorkomen van een bureaucratie door een norm is een belangrijke pijler bij het implementeren van de HKZ-norm.
Stap 1: Het uitvoeren van de contextanalyse
Het begint allemaal bij het uitvoeren van een juiste contextanalyse. De contextanalyse bepaalt voor jouw zorgorganisatie in welke omgeving je je bevindt en wat er belangrijk is om de kwaliteit binnen de organisatie te waarborgen. De eerste stap is dat je als organisatie moet bepalen welke interne en externe factoren van invloed zijn op het behalen van je doel, strategie en beoogde resultaten. Welke technologische ontwikkelingen maak je mee in de zorg? Is er een nieuwe wetgeving op komst die van invloed zal zijn op je dienst? Welke externe en interne trends kun je herkennen?
Stap 2: Inzicht in de belanghebbenden
De tweede stap is dat je goed inzichtelijk moet maken wat je belangrijkste belanghebbenden van je willen? Binnen de zorg merken we dat de organisatie te maken hebben met een spinnenweb aan belanghebbenden die allemaal iets anders verwachten. Hoe manage je al die verwachtingen? De patiënt verwacht vaak een niet te lange wachttijd in combinatie met een juiste diagnose en persoonlijke aandacht. De belastingbetaler wilt lagere kosten en de verzekeraar wil de resultaten zien van verschillende behandelingen. De HKZ-norm beweegt zich door het spinnenweb van verwachtingen en probeert een handreiking aan te bieden om te kijken wat je organisatie heeft geregeld en kan doen om aan deze eisen te voldoen. De HKZ-norm moet hand in hand lopen met de zorgorganisaties, omdat beiden in het grondbeginsel de patiënt als middelpunt hebben genomen.
Stap 3: Risico’s in kaart brengen
De laatste stap binnen de contextanalyse is misschien wel de belangrijkste: het in kaart brengen van je risico’s. Organisatiebreed en samen met de directie ga je een team samenstellen om de risico’s te herkennen en te analyseren. We hebben al vaker benoemd dat procedurebeschrijvingen of een handboek op zichzelf niet meer het doel is, maar je op zoek moet gaan naar relevantie. Door middel van het uitvoeren van verschillende risicoanalyses zal je er als organisatie achter komen welke beheersmaatregelen nu cruciaal zijn om de kwaliteit binnen je organisatie te kunnen waarborgen. Een beheersmaatregel zou een softwaresysteem kunnen zijn waar de belangrijkste patiënt data wordt geregistreerd of een werkinstructie die ervoor zorgt dat bepaalde handelingen uniform worden uitgevoerd. De borging van deze beheersmaatregelen zullen uiteindelijk gaan bepalen hoe jullie HKZ managementsysteem eruit gaat zien.
We moeten niet vergeten dat het uiteindelijk de artsen, verpleegsters, analisten en andere zorgprofessionals zijn die de juiste kwaliteit moeten leveren. Het resultaat van de zorg is de verantwoordelijkheid van het management en niet van de norm of een handboek.
Meer informatie over de HKZ norm?
Heb je vragen of wil je graag meer weten over de mogelijkheden van de HKZ certificering voor jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op. Onze HKZ adviseurs staan je graag te woord met passend advies en beantwoorden tevens al je vragen.
Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.
steven@certificeringsadvies.nlHKZ snel op weg gids
Aan de slag met dé kwaliteitsnorm in de zorg?
- Leer alles over de HKZ norm
- Praktisch toepasbare tips