Leestijd: 5 minuten

IFS Logistics versie 3: wat verandert er?

Vanaf 1 juni 2024 is de IFS versie 3 in werking getreden. Wat dat precies inhoudt lees je in dit artikel!

CAN - IFS Logistics versie 3
Profielfoto Tineke Arendsen
Tineke Arendsen
Adviseur

Tineke Arendsen is Adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. Haar passie en drijfveer is tot een mooi resultaat komen met de klant door onder andere met een leergierige mindset de samenwerking aan te gaan!

tineke@certificeringsadvies.nl

IFS Logistics versie 3 introduceert diverse veranderingen en verbeteringen ten opzichte van de vorige versie. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de standaard te verbeteren en bedrijven te helpen bij het naleven van de hoogste normen op het gebied van voedselveiligheid en logistieke processen. Versie 3 is in werking getreden vanaf 1 juni 2024. Tot en met 30 november 2024 zijn audits tegen de huidige IFS Logistics versie 2.3 nog toegestaan. Vanaf 1 december 2024 moeten alle audits worden uitgevoerd tegen IFS Logistics 3.0. Alle gecertificeerde organisaties moeten de upgrade naar versie 3.0 vóór 30 november 2025 hebben voltooid.

Wat houdt de overgang van IFS versie 2.3 naar IFS Logistics versie 3 in?

De overgang van IFS versie 2.3 naar versie 3 betekent een aanzienlijke upgrade in de standaard voor de certificering van voedselveiligheid. Dit zijn de belangrijkste veranderingen en verbeteringen die in IFS logistics versie 3 zijn doorgevoerd ten opzichte van versie 2.3:

Verbeterde Structuur en Layout

IFS versie 3 heeft een herstructurering ondergaan om de standaard overzichtelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Dit is o.a. gedaan met oog op harmonisatie van de IFS-normen. De nieuwe versie heeft daardoor een eenvoudigere structuur, maar heeft ook uitbreidingen met betrekking tot de scope (zoals Introductie van logistieke verwerkingsdiensten en uitbreiding van de scope voor diervoeders).

Risico gebaseerde benadering

De nieuwe versie heeft een sterkere nadruk op risicomanagement en het gebruik van een systematische benadering om risico’s te identificeren en te beheersen. Voorheen werd in de norm gesproken over ‘risicogericht’ denken en nu is dat ‘risicogebaseerd’ denken. Het verschil hierin is dat risicogericht denken gaat over het ‘rekening houden met risico’s in de procesketen’ en risicogebaseerd denken over het ‘identificeren, beoordelen en behandelen van risico’s en kansen’. 

Versterking van de Eisen voor Food Defense en Food Fraude

Nieuwe en meer gedetailleerde eisen met betrekking tot voedselveiligheid en fraude om bedrijven te helpen zich beter te beschermen tegen opzettelijke besmetting en economische fraude. Zowel een food defense analyse als een food fraude analyse zijn in de nieuwe versie van de norm verplichte onderdelen tijdens de management review. Deze analyses worden uitgevoerd door bevoegde personen die beschikken over de juiste kennis. De norm stelt dat de analyses en plannen o.a. de beoordeling van alle goederen en activiteiten bevatten en het risico op fraude (zoals vervalsing of incorrecte labels) moet beoordeeld worden. De beheersmaatregelen die hierop volgen moeten zowel uitgevoerd worden, als geëvalueerd en bijgestuurd. De aanwezigheid van een food safety culture speelt hierin ook een belangrijke rol.

Digitalisering en IT Veiligheid

Invoering van nieuwe criteria voor IT-beveiliging en digitalisering, waaronder eisen voor het beheer van gevoelige informatie en bescherming tegen cyberdreigingen.

Duurzaamheid en milieubeheer

Duurzaamheid en milieubeheer zijn belangrijker geworden, met nieuwe eisen voor bedrijven om milieuvriendelijke praktijken te implementeren en hun impact op het milieu te minimaliseren. Hierbij moeten doelstellingen worden opgesteld, in lijn met de vier pijlers:

  • Communicatie over het voedselveiligheidsbeleid en verantwoordelijkheden;
  • Opleiding;
  • Feedback van medewerkers over voedselveiligheidskwesties;
  • Meting van prestaties.

Verbeterde traceerbaarheid en terugroepacties

Er is een nadruk op verbeterde traceerbaarheidssystemen om de mogelijkheid tot snelle en effectieve terugroepacties te vergroten bij mogelijke veiligheidsproblemen. Het moet zo geïmplementeerd worden dat, naast dat identificatie van goederen mogelijk is, er een massabalans kan worden opgemaakt. Zowel de traceerbaarheid als de massabalans moeten deel uitmaken van een test die minimaal eens per jaar wordt uitgevoerd, binnen een tijdsbestek van maximaal 4 uur.

Auditing en certificering

Er zijn veranderingen in de manier waarop audits worden uitgevoerd, met een focus op meer gedetailleerde en op risico’s gebaseerde evaluaties. Dit omvat ook een update van de eisen voor auditoren en het certificeringsproces. Interne audits moeten worden gedocumenteerd, geïmplementeerd en uitgevoerd. Hierbij is het belangrijk dat de vaststellingen transparant gedocumenteerd en gecommuniceerd worden aan het daarvoor relevante personeel. In de externe audits wordt nu ook de toepassing van de hygiëneregels en de controles op goederen meegenomen. 

Klantgerichtheid

Er is een nadruk op klantgerichtheid, waarbij bedrijven moeten aantonen dat ze voldoen aan de specifieke eisen van hun klanten en aan de marktverwachtingen. Zo is het hoofdstuk over klantverwachtingen veel uitgebreider dan voorheen. Zo moet er bijvoorbeeld een procedure zijn waarbij behoeften en verwachtingen van klanten in kaart worden gebracht en de daarbij behorende maatregelen die zijn getroffen om hieraan te voldoen. De evaluatie hierop draagt vervolgens bij aan continu verbeteren. Daarnaast is er een nieuwe Knock-Out eis met betrekking tot het voldoen aan klanteisen. Zo moet je als organisatie in ieder geval aan de volgende klanteisen voldoen:

  • Selectie van goederen
  • Logistieke diensten en verwachtingen 
  • Verpakking
  • Verwachtingen van processen

Ondersteuning nodig bij de overgang naar IFS Logistics versie 3?

Wil je meer weten over de vernieuwde versie van IFS Logistics of wil je externe hulp inschakelen? Neem dan gerust contact met ons op of vraag direct een offerte aan. We helpen je graag!

Profielfoto Tineke Arendsen
Tineke Arendsen
Adviseur

Tineke Arendsen is Adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. Haar passie en drijfveer is tot een mooi resultaat komen met de klant door onder andere met een leergierige mindset de samenwerking aan te gaan!

tineke@certificeringsadvies.nl

Kom in contact met de partner in certificeren!

Meer informatie over de mogelijkheden?

  • Altijd een oplossing op maat
  • Jouw organisatie als uitgangspunt
  • Snel, pragmatisch en persoonlijk

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields