HKZ Zorg en Welzijn is meer dan alleen een papiertje aan de muur

De aanleiding om voor HKZ Zorg en Welzijn te certificeren is vaak omdat een opdrachtgever hierom vraagt. Dat is zonde, want HKZ is meer dan alleen een papiertje aan de muur!

Doktoren-zorg-en-welzijn-2
Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

HKZ Zorg en Welzijn is een norm in de zorg met veel vrijheid en brengt minder administratieve lasten, protocollen en richtlijnen met zich mee. In tegenstelling tot de oudere generatie ISO-normen draait het tegenwoordig vooral om de toegevoegde waarde. Niet de norm, maar de organisatie is het uitgangspunt en daarom zijn er ook minder verplichte procedures. Toch is de aanleiding voor de HKZ Zorg en Welzijn certificering vaak nog omdat de opdrachtgever erom vraagt. Dat is zonde, want HKZ Zorg en Welzijn is meer dan alleen een papiertje aan de muur!

Kwaliteitsgarantie

Een van de belangrijkste redenen om te certificeren voor HKZ Zorg en Welzijn is om de kwaliteit van je zorg te garanderen, zowel voor jezelf als voor je cliënten. Let op: een HKZ Zorg en Welzijn certificering betekent niet direct dat er geen fouten meer gemaakt (kunnen) worden. Met een certificering zorg je er wel voor dat je een gedegen kwaliteitszorgsysteem hebt en je continu blijft verbeteren en blijft leren van gemaakte fouten. Je laat zien dat je open staat voor feedback, neemt klachten serieus en onderneemt hierop direct actie. Daarnaast kunnen je cliënten/opdrachtgevers ervan uitgaan dat je voldoet aan de geldende wet- en regelgeving.

Naast de kwaliteitsgarantie die je aan cliënten en opdrachtgevers biedt, kan het je positie als werkgever natuurlijk ook versterken. Met een kwaliteitszorgsysteem heb je geborgd dat je processen logisch zijn ingedeeld en hoeven er niet overal brandjes geblust te worden. Je laat zien dat je wilt blijven leren en verbeteren en laat ook hier zien dat je open staat voor feedback. Deze manier van werken wordt door veel (toekomstige) medewerkers als prettig ervaren.

Interne bedrijfsvoering

Naast het uitstralen van vertrouwen en kwaliteitsgarantie met de HKZ Zorg en Welzijn certificering, is het ook een aanwinst voor je interne bedrijfsvoering. Je kwaliteitszorgsysteem wordt onderdeel van je gehele organisatie en iedereen heeft zijn eigen aandeel in de processen. Er wordt gedacht in oplossingen en continu verbeteren staat centraal. Het helpt daarnaast ook met de alertheid en efficiëntie van uitgevoerde processen. Omdat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheden en rollen duidelijk weet, worden onverwachte situaties gestructureerd opgelost.

Commerciële waarde

Betrouwbaarheid is vaak een belangrijk onderwerp voor je stakeholders. Zeg nou zelf: je zou eerder voor een zorgorganisatie kiezen die met behulp van een certificering betrouwbaarheid kan aantonen, dan een organisatie die alleen maar roept goede zorg te leveren en betrouwbaar te zijn. Sterker nog: het niet hebben van de certificering kan voor je opdrachtgever gezien worden als reden tot uitsluiting. Je concurrent gaat er dan dus met je potentiële opdrachtgever vandoor. Tot slot zorgt de HKZ Zorg en Welzijn certificering ook voor transparantie tussen alle zorginstellingen. Ben je een kleinere zorginstelling, dan kun je je waarschijnlijk beter staande houden tussen de ‘grotere’ zorginstellingen met een HKZ Zorg en Welzijn certificering. Je toont er namelijk mee aan dat je, net als de grotere zorginstellingen, je processen geborgd hebt en je garandeert de kwaliteit van je zorg.

Offerte aanvragen algemeen

Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

HKZ snel op weg gids

Aan de slag met dé kwaliteitsnorm in de zorg?

  • Leer alles over de HKZ norm
  • Praktisch toepasbare tips

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields