Partijen HKZ CertificeringWanneer je hebt besloten het HKZ certificaat te behalen die je eerst een aantal aanpassingen/optimalisaties te doen in je organisatie om te voldoen aan de certificeringseisen van de HKZ certificering. Maar op welke manieren kun je hieraan voldoen en met welke partijen krijg je te maken? In dit artikel lees je er meer over.

HKZ behalen met behulp van een adviesbureau

om het certificaat te verkrijgen dient men een zogenaamde Certificerende Instantie (CI) in te schakelen. Dat zijn bureaus, die bevoegd zijn het HKZ certificaat af te geven, nadat ze de organisatie hebben getoetst. Zij zijn op hun beurt juist weer niet bevoegd te adviseren of te begeleiden in het voortraject.
Het HKZ certificaat kun je behalen met behulp van een adviesbureau, of door de implementatie zelf te doen, hier lees je verderop in het artikel meer over.

Het HKZ-certificaat wordt verkregen, nadat geconstateerd is, dat aan alle vereisten is voldaan. Een auditor van een CI komt dan gedurende één of meerdere dagen op bezoek en toetst of de organisatie heeft voldaan aan alle criteria van de norm. Bij grote organisaties komen er vaak zelfs twee of meer HKZ auditors langs. In ieder geval moet de auditor voldoen aan 2 vereisten; hij/zij moet een lead auditor zijn en beschikken over de kennis van de betreffende branche. Dit laatste wordt ook wel de materiedeskundige genoemd.

Als aan alle criteria wordt voldaan, krijgt de organisatie het certificaat. Vervolgens wordt de organisatie ieder jaar opnieuw geaudit om te bezien of de organisatie het kwaliteitsmanagementsysteem nog steeds goed toepast.

Download een impressie van ons managementsysteem [whitepaper]

Wil je meer weten over hoe een managementsysteem kan werken in jouw organisatie? Download dan geheel vrijblijvend onze whitepaper ‘impressie managementsysteem’.

DOWNLOAD IMPRESSIE

Voorbeeld managementsysteem mockup

HKZ adviesbureauUitbesteden of zelf doen?

Een organisatie kan er natuurlijk altijd voor kiezen om de norm aan te schaffen en te kijken in hoeverre de organisatie voldoet aan de norm. Na deze analyse zouden ze kunnen kijken wat er nog nodig is om uiteindelijk het certificaat aan de muur te kunnen hangen. Dit is wat dat betreft de makkelijkste en goedkoopste manier om het certificaat te behalen.

Wat we wel vaak merken is dat organisatie veel moeite hebben om de uitvoerig beschreven norm te vertalen naar praktische oplossingen binnen de organisatie. Omdat men de vereisten ‘verkeerd’ leest, maakt men al een valse start. Dit zal uiteindelijk resulteren in enorm veel interne uren, bergen papier, veel discussie, ingewikkelde frames & formatten, extra procedures & werkomschrijvingen en uiteindelijk een dik kwaliteitshandboek. Zo moet het dus niet. Als we terug gaan naar het begin, dan zien we dat iedereen wel aanvoelt dat dikke handboeken, vele procedures en eindeloos formulieren invullen nutteloos is. Dit is dan ook direct de toegevoegde waarde van Certificeringsadvies Nederland als partner in certificeringen. Wij zorgen ervoor dat de organisatie zich niet op de norm richt, maar op de eisen, wensen & verwachtingen van de klant. Dit is uiteindelijk het grondbeginsel van de kwaliteitsnormen. Richt men zich hier op i.p.v. op de eisen die in de norm zelf beschreven zijn, dan komt het certificaat vanzelf.



Meer informatie over de HKZ norm zorg en welzijn?

Heb je vragen of wil je graag meer weten over de mogelijkheden van de HKZ certificering voor jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op. Onze HKZ adviseurs staan je graag te woord met passend advies en beantwoorden tevens al je vragen.

NEEM CONTACT OP


CertificeringsAdvies Nederland | T. 085 – 487 99 72 | E. info@certificeringsadvies.nl