Partijen HKZ CertificeringWanneer je hebt besloten het HKZ certificaat te behalen dien je eerst een aantal aanpassingen/optimalisaties te doen in je organisatie om te voldoen aan de certificeringseisen van de HKZ certificering. Maar op welke manieren kun je hieraan voldoen en met welke partijen krijg je te maken? In dit artikel lees je er meer over.

HKZ behalen met behulp van een adviesbureau

Om het certificaat te verkrijgen dien je een zogenaamde Certificerende Instantie (CI) in te schakelen. Dat zijn bureaus die bevoegd zijn om het HKZ certificaat af te geven, nadat ze je organisatie hebben getoetst. Zij zijn op hun beurt juist weer niet bevoegd te adviseren of te begeleiden in het voortraject.
Het HKZ certificaat kun je behalen met behulp van een adviesbureau, of door de implementatie zelf te doen. Hier lees je verderop in het artikel meer over.

Het HKZ-certificaat wordt verkregen nadat geconstateerd is dat aan alle vereisten is voldaan. Een auditor van een CI komt dan gedurende één of meerdere dagen op bezoek en toetst of de organisatie heeft voldaan aan alle criteria van de norm. Bij grote organisaties komen er vaak zelfs twee of meer HKZ auditors langs. In ieder geval moet de auditor voldoen aan 2 vereisten; hij/zij moet een lead auditor zijn en beschikken over de kennis van de betreffende branche. Dit laatste wordt ook wel de materiedeskundige genoemd.

Als aan alle criteria wordt voldaan, krijgt je organisatie het certificaat. Vervolgens wordt je organisatie ieder jaar opnieuw geaudit om te bezien of je organisatie het kwaliteitsmanagementsysteem nog steeds goed toepast.

Download de HKZ Snel op weg gids! [whitepaper]

Wil je meer weten over de HKZ en de implementatie hiervan in jouw organisatie? Download dan geheel vrijblijvend onze whitepaper ‘HKZ Snel op weg gids’.

DOWNLOAD WHITEPAPER

Whitepaper HKZ

HKZ adviesbureauUitbesteden of zelf doen?

Je kan er natuurlijk altijd voor kiezen om de norm aan te schaffen en te kijken in hoeverre je organisatie voldoet aan de norm. Na deze analyse kun je kijken wat er nog nodig is om uiteindelijk het certificaat aan de muur te kunnen hangen. Dit is wat dat betreft de goedkoopste manier om het certificaat te behalen.

Wat we vaak merken is dat organisaties moeite hebben om de uitvoerig beschreven norm te vertalen naar praktische oplossingen binnen de organisatie. Omdat de vereisten vaak ‘verkeerd’ worden gelezen, is er al een valse start. Dit zal uiteindelijk resulteren in enorm veel interne uren, bergen papier, veel discussie, ingewikkelde frames & formatten, extra procedures & werkomschrijvingen en uiteindelijk een dik kwaliteitshandboek. Zo moet het dus niet. Als we terug gaan naar het begin, dan zien we dat iedereen wel aanvoelt dat dikke handboeken, vele procedures en eindeloos formulieren invullen nutteloos is. Dit is dan ook direct de toegevoegde waarde van Certificeringsadvies Nederland als partner in certificeringen. Wij zorgen ervoor dat je organisatie zich niet op de norm richt, maar op de eisen, wensen & verwachtingen van de klant. Dit is uiteindelijk het grondbeginsel van de kwaliteitsnormen. Het certificaat komt dan uiteindelijk vanzelf.



Meer informatie over de HKZ norm zorg en welzijn?

Heb je vragen of wil je graag meer weten over de mogelijkheden van de HKZ certificering voor jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op. Onze HKZ adviseurs staan je graag te woord met passend advies en beantwoorden tevens al je vragen.

NEEM CONTACT OP


CertificeringsAdvies Nederland | T. 085 – 487 99 72 | E. info@certificeringsadvies.nl