Het wemelt van de keurmerken: wat voegen ze toe?

Geloofwaardigheid van keurmerken onder druk: wat doe je eraan?

Wildgroei keurmerken
Hans Voets
Hans Voets
Projectmanager

Hans Voets is projectmanager bij CertificeringsAdvies Nederland. Hans is, in het bijzonder met betrekking tot CAN KS, gedreven om projecten tot een goed resultaat te brengen.

hans@certificeringsadvies.nl

De laatste jaren komen er steeds meer geluiden vanuit de markt over een toenemende ‘wildgroei’ aan keurmerken. Doordat er steeds meer keurmerken op de markt komen, zien consumenten soms door de bomen het bos niet meer. Daardoor komt de geloofwaardigheid, en daarmee het vertrouwen, van keurmerken onder druk te staan. Ben je voornemens om een keurmerk of persoonscertificering op te zetten of verder te ontwikkelen? In dit artikel leggen we je uit dat dit nog steeds een goed idee is en vertellen we ook hoe je jezelf kunt onderscheiden in de markt. Op deze manier borg je dat jouw organisatiekeurmerk/persoonscertificering wel degelijk een betrouwbaar hulpmiddel is en blijft voor de markt.

De waarde van een keurmerk?

In de basis zijn keurmerken en persoonscertificeringen een kans voor organisaties (of personen) om zichzelf te onderscheiden van anderen. Ook helpen keurmerken de markt (consumenten) om een geïnformeerde keuze te maken.

Om die reden moet de markt (consument) er vanuit kunnen gaan dat een keurmerk betrouwbaar is, heldere informatie geeft en onafhankelijk wordt gecheckt. Doordat er de laatste jaren echter steeds meer keurmerken op de markt zijn, wordt dat voor een consument steeds lastiger. Want wat is de echte waarde van een keurmerk? Door de wildgroei aan keurmerken, is er een afnemend vertrouwen onder consumenten wat een risico vormt voor keurmerk-houders en partijen/personen die willen investeren in keurmerken om zich daarmee te onderscheiden.

Veel meer dan een logo plakken

Bij CAN Keurmerksupport hebben we jarenlang ervaring met het opzetten, onderhouden en verder ontwikkelen van keurmerken, zoals organisatiekeurmerken en persoonscertificeringen. Hans Voets, projectmanager bij CAN Keurmerksupport: “We spreken regelmatig partijen die een keurmerk op willen zetten of juist uit willen bouwen. We krijgen dan wel eens de vraag gesteld hoe wij denken dat het betreffende keurmerk van toegevoegde waarde gaat zijn.

Bij CAN Keurmerksupport faciliteren wij al jarenlang organisaties en verenigingen die een organisatiekeurmerk of persoonscertificering in beheer hebben. Ik kan je vertellen: dat bouw je niet even (uit) van vandaag op morgen. Achter een dergelijk keurmerk zit heel veel werk, zowel bij de oprichting alsmede bij het onderhouden.

Wanneer je alleen al kijkt binnen onze organisatie, dan zie je al dat er veel bij komt kijken. CAN Keurmerksupport bestaat uit projectmanagers, administratie, maar ook uit automatisering, marketing, sales en kennis vanuit onze advies- en opleidingstakken. Al die disciplines zijn betrokken bij de ondersteuning van een keurmerk van onze klanten. Dat zegt al veel. Wanneer ik partijen vertel wat we daarvoor allemaal (moeten) doen in samenwerking met onze klant, dan zien ze eigenlijk automatisch al dat dit (meer)waarde heeft. Het is veel meer dan even een logo of labeltje ergens opplakken.”

Een keurmerk moet draagvlak hebben

Hans vervolgt: “Rondom een keurmerk moet draagvlak zijn. Wat daarbij helpt is dat er instanties zijn die het keurmerk beheren (stichting, brancheorganisatie) die:

  • Onafhankelijk werkt van de leveranciers van het keurmerk;
  • Afnemers inspraak geeft bij het opstellen van (kwaliteits)eisen;
  • Keuringen uit laat voeren door onafhankelijke deskundigen (examencommissie, keurmeesters, onderzoeksinstellingen, auditpartij/CI);
  • Regelmatige controles uitvoert op keurmerkvoerende partijen;
  • Een goede klachten- en geschillenregeling heeft opgesteld.

Ingaande op punt drie uit de opsomming: vaak is het betrouwbaarder als een keurmerk getoetst wordt. Toetsing is objectief, onafhankelijk en wordt uitgevoerd door deskundigen. Hierdoor wordt een keurmerk betrouwbaarder en kan het keurmerk verder geoptimaliseerd worden. Zo’n dergelijke continue optimalisatie kan bijvoorbeeld via een college/commissie van deskundigen gaan, op die manier wordt het draagvlak binnen de branche ook weer vergroot.”

Stichting NaVU: examencommissie

Eén van de klanten van CAN Keurmerksupport is Stichting Nationaal Vakexamen Uitvaartzorg (Stichting NaVU). In enkele jaren hebben CAN Keurmerksupport en NaVU het NaVU keurmerk zodanig ontwikkeld dat de betrouwbaarheid steeds hoger is geworden:

In de uitvaartbranche bestaat sinds 2015 het Nationaal Vakexamen Uitvaartzorg (NaVU), wat een persoonscertificering is. Een initiatief van de Branchevereniging Gecertificeerde Nederlandse Uitvaartondernemingen (BGNU) en de Stichting Keurmerk Uitvaartzorg (SKU). Vanaf 2015 heeft NaVU gewerkt aan het opbouwen van een professioneel exameninstituut dat rekening houdt met signalen uit de branche en samenleving. Inmiddels is er accreditatie door de Stichting Examenkamer. Dat is een onafhankelijke toezichthoudende instelling voor beroepskwalificerende en functiegerichte examen en voor examens waarvan het bedrijfsleven en de overheid het belangrijk vinden dat de kwaliteit bewaakt wordt.

Toename keurmerken hoeft niet ten koste van waarde te gaan

Naast bovenstaande, is het natuurlijk ook van belang qua draagvlak dat er ‘voldoende marktaandeel’ is. Enerzijds moeten er voldoende betrokken partijen zijn rondom het keurmerk die het keurmerk dragen (organisaties, leveranciers, examencommissie etc.), anderzijds moet het keurmerk natuurlijk ook gevoerd worden door voldoende partijen uit de markt. Des te meer partijen zich aansluiten bij het keurmerk, des te meer waarde het krijgt (zeker wanneer gerenommeerde partijen zich eraan committeren). Al de partijen committeren zich niet zomaar aan iets waar ze niet achter staan, en dat bevordert dus de kwaliteit en daarmee de betrouwbaarheid.

Ondanks dat er de laatste jaren een flinke toename is in het aantal keurmerken en persoonscertificeringen, hoeft dat niet te betekenen dat de waarde van keurmerken automatisch afneemt. Hans: “Het gaat erom hoe je ermee omgaat. Het draait namelijk niet om dat logo of labeltje, maar vooral ook om alles wat er achter en omheen zit. Welke eisen worden gesteld? Wordt een keurmerk gecheckt? Welke partijen en hoeveel partijen zijn aangesloten? Etc.”

Keurmerk opzetten of uitbouwen?

Al met al is een keurmerk opzetten en onderhouden niet iets wat je zomaar even (erbij) doet. Het is dan ook verstandig om hier bekwame mensen bij te betrekken die ervaring hebben met dit soort zaken. Wil je daarover eens sparren? Neem dan contact op met CAN Keurmerksupport. Wij vertellen je graag meer!

Keurmerksupport: gratis adviesgesprek

Hans Voets
Hans Voets
Projectmanager

Hans Voets is projectmanager bij CertificeringsAdvies Nederland. Hans is, in het bijzonder met betrekking tot CAN KS, gedreven om projecten tot een goed resultaat te brengen.

hans@certificeringsadvies.nl

Meer informatie?

Kom in contact met CAN Keurmerksupport!

  • Snel
  • Vrijblijvend
  • Sparren

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields