Leestijd: 4 minuten

Een organisatiekeurmerk opzetten: waarom en wat zijn de voordelen?

Aan de slag met een organisatiekeurmerk? In dit artikel lees je waarom dat nuttig is en wat de voordelen daarvan zijn.

Organisatiekeurmerk opzetten: voordelen
Hans Voets
Hans Voets
Projectmanager

Hans Voets is projectmanager bij CertificeringsAdvies Nederland. Hans is, in het bijzonder met betrekking tot CAN KS, gedreven om projecten tot een goed resultaat te brengen.

hans@certificeringsadvies.nl

Een organisatiekeurmerk opzetten en/of ontwikkelen? Er komen steeds meer organisatiekeurmerken op de markt die borgen dat bepaalde standaarden op gebied van kwaliteit, veiligheid, milieu, informatiebeveiliging en andere thema’s worden nagestreefd. Door een keurmerk in het leven te roepen, wordt geborgd dat organisaties die het keurmerk voeren voldoen aan de daarvoor gestelde eisen. Dit draagt bij aan het vergroten van de professionaliteit en betrouwbaarheid van een branche of vakgebied/dienst. In dit blogartikel gaan we daar nog wat verder op in. Waarom is het interessant of in sommige gevallen zelfs noodzakelijk om als branche of groep initiatiefnemers een organisatiekeurmerk op te zetten? Wat zijn de voordelen?

Een organisatiekeurmerk ontwikkelen: de voordelen

Alvorens we op de voordelen ingaan, even een korte uiteenzetting over wat een organisatiekeurmerk precies is:

Een keurmerk is een, doorgaans visueel, kwaliteitsoordeel over:

  • Een organisatie of proces
  • Een product of dienst

dat afkomstig is van een betrouwbare bron. Met behulp van een keurmerk kan er aantoonbaar worden gemaakt dat er aan bepaalde (kwaliteits)eisen wordt voldaan die vanuit het keurmerk geëist worden. Je ziet direct dat een organisatie, proces, product of dienst ‘in orde’ is bevonden of ‘gekwalificeerd’ is. Keurmerken zijn doorgaans te herkennen aan een logo (bijvoorbeeld op een verpakking of website).

Meer lezen? Bekijk het artikel: Wat is een keurmerk? En hoe zet je het op.

Een organisatiekeurmerk in het leven roepen brengt een aantal voordelen met zich mee:

  • Het geeft vertrouwen en geloofwaardigheid: zeker wanneer het een gerenommeerd keurmerk in de branche/markt is.
  • Aantoonbare professionaliteit: aantonen dat je voldoet aan klanteisen en -wensen en onderscheidend zijn in de markt.
  • Het geeft kwaliteitsgarantie: aantoonbaar voldoen aan (kwaliteits)eisen.
  • Consumentenbescherming: het biedt een bepaalde mate van zekerheid, want er is toezicht op naleving van de eisen die het keurmerk stelt.
  • Onderscheidend vermogen: je toont aan dat je aan bepaalde (kwaliteits)eisen voldoet en dat is commercieel interessant (ook in aanbestedingen die om het keurmerk vragen).
  • Reputatie: (gerenommeerde) keurmerken staan voor bepaalde (kwaliteits)standaarden. Je toont aan dat je voldoet aan de eisen en kunt je daarmee positief profileren.

De markt stelt hogere eisen

Je ziet binnen de markt dat er steeds meer aandacht is voor en hogere eisen worden gesteld aan allerlei aspecten waar organisaties mee te maken hebben, zoals (het verhogen van de) kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid, informatiebeveiliging etc. Daardoor ontstaan er allerlei gezamenlijke initiatieven in een branche of markt van initiatiefnemers die de handen ineenslaan om (aspecten binnen) de branche naar een hoger level te tillen. Daar moeten allerlei zaken voor ontwikkeld en opgetuigd worden. Je ziet met regelmaat dat, wanneer men een (kwaliteits)slag wil maken, dit resulteert in een organisatiekeurmerk met bijbehorende certificering/diploma waarbij voldaan moet worden aan bepaalde eisen.

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en handige tips en tricks ontvangen rondom organisatiekeurmerken en persoonscertificeringen? Schrijf je dan snel in voor de 8-wekelijkse CAN Keurmerksupport nieuwsbrief en ontvang alle updates direct in je mailbox!

Het kaf van het koren scheiden

Het is niet enkel omdat er vanuit de markt (opdrachtgevers/afnemers), bijvoorbeeld vanuit aanbestedingen, steeds hogere eisen worden gesteld, maar in veel gevallen ook omdat een branche of groep initiatiefnemers zelf graag verder wil professionaliseren. Ook dan wordt er een keurmerk in het leven geroepen, om aantoonbaar te maken dat degenen die het keurmerk voeren (aantoonbaar) een bepaalde kwaliteitsstandaard nastreven. Daarmee onderscheiden dat soort organisaties zich van degenen die het keurmerk niet voeren.

Er opereren in een markt/branche tientallen tot soms honderden of duizenden bedrijven. In tal van branches kan iedereen als het ware een bedrijf opzetten en werkzaamheden uit gaan voeren. Niet ieder bedrijf werkt echter op hetzelfde niveau en met dezelfde kwaliteitsstandaarden. Daardoor ontbreekt het zicht op kwaliteit. Een (erkend) keurmerk maakt kwalitatief hoogwaardige bedrijven herkenbaar. Hierdoor kunnen opdrachtgevers/afnemers in één oogopslag zien wat de kwaliteiten zijn en is er onderscheidend vermogen. Een keurmerk garandeert professionaliteit en hoge(re) kennis/ervaring in het vakgebied.

Een organisatiekeurmerk: vergeet het niet ‘te laden’

Een organisatiekeurmerk opzetten draagt bij aan het vergroten van de (aantoonbare) professionaliteit van een branche en dat brengt een bepaalde mate van vertrouwen en geloofwaardigheid met zich mee. Dat gaat wel gepaard met:

  • De uitgever van het keurmerk: wie is dat, is deze betrouwbaar?
  • Wordt het keurmerk onafhankelijk getoetst?
  • Hoelang bestaat het keurmerk?
  • De reputatie van het keurmerk

Bovengenoemde factoren hebben allemaal invloed op de waarde van het keurmerk. Daarnaast geldt dat een keurmerk meer waarde krijgt, als het bekendheid genereert. Wanneer je een organisatiekeurmerk optuigt en ontwikkelt, is het ook van belang dat je het keurmerk gaat laden in de markt. Een keurmerk dat niemand kent heeft geen waarde. Dat geldt ook voor de inhoud van het keurmerk. Maak duidelijk waar het keurmerk voor staat (aan welke eisen wordt voldaan?) en zorg dat dit bekend wordt in de markt. Hoe bekender en vertrouwder de markt raakt met het organisatiekeurmerk, des te meer waarde het keurmerk heeft voor opdrachtgevers/afnemers.

Sparren of ondersteuning nodig?

Wil je meer informatie over de mogelijkheden rondom het opzetten of ontwikkelen van organisatiekeurmerken of persoonscertificeringen of heb je een initiatief waarover je graag eens wilt sparren? Neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee.

New call-to-action

Hans Voets
Hans Voets
Projectmanager

Hans Voets is projectmanager bij CertificeringsAdvies Nederland. Hans is, in het bijzonder met betrekking tot CAN KS, gedreven om projecten tot een goed resultaat te brengen.

hans@certificeringsadvies.nl

Keurmerk ontwikkelen?

Kom in contact!

  • Professionele hulp
  • Snel en flexibel
  • Ruime ervaring
  • Vele opties

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields