Leestijd: 3 minuten

De EED rapportage opstellen, hoe werkt dat?

Om te voldoen aan de EED dien je de EED Energiebalans op stellen. Je leest er alles over in dit artikel.

EED Energiebalans opstellen
Tommy Yedidya
Tommy Yedidya
Adviseur

Tommy Yedidya is adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. 'Ik haal veel voldoening uit het zichtbaar maken van de functionele verbeteringen op gebied van kwaliteits- en milieuprocessen.

tommy@certificeringsadvies.nl

In een veranderend klimaat is duurzaam ondernemen steeds belangrijker geworden. Veel organisaties zijn daarom bewust bezig met duurzaam ondernemen of zijn voornemens om dit te gaan doen. Het opstellen van de EED Energiebalans is hier een perfect hulpmiddel voor. Naast dat het een handig hulpmiddel is, is het in sommige situaties verplicht om de EED Energiebalans op te stellen. Wanneer je EED plichtig bent (geworden) is het van groot belang z.s.m. te voldoen aan de energiebesparingsplicht. Dit wil zeggen dat je dient te beschrijven welke energiebesparende maatregelen je neemt op korte én lange termijn. De maatregelen beschrijf je door het opstellen van de EED Energiebalans, in dit artikel zoomen we hier verder op in.

De EED rapportage opstellen

In de EED rapportage ook wel de EED energiebalans genoemd beschrijf je de maatregelen die je de komende jaren gaat nemen om het energieverbruik te verlagen in je onderneming. Door het opstellen van de energiebalans krijg je inzicht in de Energiestromen van je organisatie waardoor je een duidelijk inzicht krijgt op welke processen je kunt besparen. Hiermee draag je direct bij aan het energiebesparingsdoel van 2030.

Doormiddel van een tool stel je stap voor stap de rapportage op. De Erkende Maatregelenlijsten (EML) wordt gebruikt als uitgangspunt voor de rapportage. Dit is een lijst met mogelijke maatregelen die binnen 5 jaar terug te verdienen zijn. Deze lijst biedt een leidraad, maar is niet volledig. Je dient namelijk ook de maatregelen met een langere terugverdientijd te bekijken.

In de EED Audit beschrijf je de volgende 4 onderdelen;

  • Vervoer
  • Gebouwen
  • Processen
  • Installaties

Je start de EED rapportage met het bepalen welke bedrijfstak precies voor jouw onderneming van toepassing is. Hierdoor zijn de thema’s per onderdeel die later terugkomen in de rapportage passend bij de bedrijfstak waarin jouw onderneming opereert. Ben je bijvoorbeeld actief in de sport en recreatiebranche dan krijg je specifiek te maken met het energieverbruik rondom zwembaden, terwijl je hier veelal op kantoor geen rekening mee hoeft te houden.

Inzicht in maatregelen

Vervolgens worden per thema de bijbehorende erkende maatregelen inzichtelijk in de tool. Hierdoor heb je dus snel een duidelijk overzicht welke mogelijkheden er zijn om energie te besparen in jouw bedrijfstak.

In de tool geef je vervolgens in detail aan welke energiebesparende maatregelen je per thema gaat nemen. Let op: Ook bereken je het besparingspotentieel. Het is van belang dat je de te nemen maatregelen binnen de beschreven termijnen uitvoert. In de audit is daarom ook een rendementsberekening opgenomen en dien je de te verwachten besparing op verbruikskosten per maatregel te omschrijven.

Wanneer je voor de tweede of derde keer de EED rapportage invult geef je aan of de eerder beschreven maatregel volledig, gedeeltelijk of helemaal niet is uitgevoerd. Bijvoorbeeld of je alle ruimtes hebt voorzien van spouwmuurisolatie of alleen het hoofdgebouw. Het kan zo zijn dat je eerder beschreven maatregel uiteindelijk in de praktijk niet werkt en je hebt gekozen voor een alternatieve maatregel. Wanneer je een alternatieve maatregel hebt uitgevoerd, ben je verplicht om deze te omschrijven.

Meer weten over de EED Energie audit? Bekijk dan onze adviespagina:

De EED rapportage indienen

Wanneer de volledige rapportage is opgesteld dien je deze in bij je gemeente via het eLoket. Om de veiligheid te waarborgen van je bedrijfsgegevens wordt gebruik gemaakt van e-Herkenning. Houdt er rekening mee dat wanneer je nog geen e-Herkenning hebt, de aanvraag hiervan 2 weken kan duren. De gemeente zal vervolgens de rapportage bekijken en beoordelen. Met het indienen van de rapportage heb je voldaan aan de EED plicht. Vervolgens dien je iedere 4 jaar opnieuw een EED rapportage op te (laten) stellen en in te dienen om te (blijven) voldoen aan de EED plicht.

Tip! Voor het indienen van de rapportage heb je vanaf 1 juli 2021 minimaal e-Herkenning niveau 2+ met machtiging RVO-diensten niveau eH 2+ nodig. Vraag optijd de e-Herkenning aan via een leverancier!

Offerte aanvragen algemeen

Tommy Yedidya
Tommy Yedidya
Adviseur

Tommy Yedidya is adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. 'Ik haal veel voldoening uit het zichtbaar maken van de functionele verbeteringen op gebied van kwaliteits- en milieuprocessen.

tommy@certificeringsadvies.nl

Kom in contact met de partner in certificeren!

Meer informatie over de mogelijkheden?

  • Altijd een oplossing op maat
  • Jouw organisatie als uitgangspunt
  • Snel, pragmatisch en persoonlijk

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields