Leestijd: 3 minuten

Dogma rondom de HKZ norm ontkracht

De HKZ norm wordt steeds populairder. In dit artikel ontkrachten we daarom een aantal dogma.

hkz-dogma
Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

De HKZ norm is het keurmerk dat staat voor duurzame kwaliteitsverbetering in de zorg en welzijn. In dit blogartikel ontkrachten we een aantal dogma met betrekking tot de HKZ norm om op die manier een correct beeld te geven van de HKZ norm en de eisen en mogelijkheden van de betreffende certificering.

Ook binnen de HKZ norm staat de zorg voor patiënt/cliënt centraal

Binnen de zorgbranche is maar één ding belangrijk: de zorg voor de cliënt of patiënt. Om de kwaliteit van die zorg te borgen is het zaak dat de interne organisatiestructuur goed in elkaar steekt. Vaak is het zo dat mensen die in de zorgsector zitten en aan de slag willen gaan met de HKZ certificering toch het idee hebben dat deze twee punten niet hand in hand gaan. Dat is echter wel het geval!

Kwaliteit in de zorg betekent immers niets anders dan voldoen aan de kwaliteitseisen die de cliënt/patiënt aan jouw organisatie stelt. Het voldoen aan de eisen, verwachtingen en wensen van verschillende belanghebbenden noemen we vanuit de HKZ norm gezien ‘het voldoen aan de minimale vereisten’.

Een manier om aan deze verwachtingen te voldoen is het juist uitvoeren van de dagelijkse operationele werkzaamheden, zodat de verzekeraar, cliënt/patiënt, belastingbetaler, arts etc. allen tevreden met je zijn. Voorbeelden hiervan zijn; de juiste diagnose stellen, de juiste middelen in huis hebben, de juiste medicijnen voorschrijven, een goede planning kunnen maken etc. Met jouw organisatie als uitgangspunt en de norm als hulpmiddel wordt er bekeken of deze kritische processen op een juiste manier worden uitgevoerd.

HKZ is geen bureaucratische rompslomp, maar een hulpmiddel

Een andere veelgehoorde opmerking is dat mensen er vanuit gaan dat het voldoen aan de HKZ norm ervoor gaat zorgen dat de organisatie in een bureaucratische rompslomp gaat eindigen waar de procedures elkaar opvolgen. Maar ook dat is echt een misvatting! De norm biedt een framework om te kijken of de organisatie op een bepaalde manier functioneert en daarmee aan de vereisten van de patiënt, verzekeraar, belastingbetaler, arts, verpleegkundige etc. voldoet.

De patiënt verwacht vaak een niet te lange wachttijd in combinatie met een juiste diagnose en persoonlijke aandacht. De belastingbetaler wil juist lagere kosten en de verzekeraar wil de resultaten zien van verschillende behandelingen. De HKZ norm beweegt zich door het spinnenweb van verwachtingen en probeert een handreiking aan te bieden om te kijken wat de organisatie heeft geregeld en kan doen om aan deze eisen te voldoen.

De HKZ norm moet hand in hand gaan met de zorgorganisaties, omdat beiden in het grondbeginsel de patiënt als uitgangspunt hebben genomen. De HKZ norm hoort juist niet te bestaan naast de huidige besturing van de organisatie, maar gaat hand in hand met de dagelijkse werkzaamheden. Zoals al eerder gezegd: HKZ is een middel en geen doel op zich.

Wil je meer weten over de HKZ norm?

Wil je meer informatie over de HKZ norm? Of heb je vragen over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op. Onze HKZ adviseurs helpen je graag met een passend advies.

Offerte aanvragen algemeen

Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

HKZ snel op weg gids

Aan de slag met dé kwaliteitsnorm in de zorg?

  • Leer alles over de HKZ norm
  • Praktisch toepasbare tips

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields