Dogma rondom HKZ norm ontkrachtDe HKZ norm is het keurmerk dat staat voor duurzame kwaliteitsverbetering in de zorg en welzijn. In dit blogartikel ontkrachten we een aantal dogma met betrekking tot de HKZ norm om op die manier een correct beeld te geven van de HKZ norm en de eisen en mogelijkheden van de betreffende certificering.

Ook binnen de HKZ norm staat de zorg voor patiënt/cliënt centraal

Binnen de zorgbranche is er maar één ding belangrijk, namelijk de zorg voor de cliënt of patiënt. Om de kwaliteit van die zorg te borgen is het zaak dat de interne organisatiestructuur goed in elkaar steekt. Vaak is het zo dat mensen die in de zorgsector zitten en aan de slag willen gaan met de HKZ certificering toch het idee hebben dat deze twee punten niet hand in hand gaan. Dat is echter wel het geval.

Download een impressie van ons managementsysteem [whitepaper]

Wil je meer weten over hoe een managementsysteem kan werken in jouw organisatie? Download dan geheel vrijblijvend onze whitepaper ‘impressie managementsysteem’.

DOWNLOAD IMPRESSIE

Voorbeeld managementsysteem mockup

Kwaliteit in de zorg betekent immers niets anders dan voldoen aan de kwaliteitseisen die de cliënt/patiënt aan jouw organisatie stelt. Het voldoen aan de eisen, verwachtingen en wensen van verschillende belanghebbenden noemen we vanuit de HKZ norm gezien ‘het voldoen aan de minimale vereisten’.

Een manier om aan deze verwachtingen te voldoen is het juist uitvoeren van de dagelijkse operationele werkzaamheden, zodat de verzekeraar, cliënt/patiënt, belastingbetaler, arts etc. allen tevreden met je zijn. Voorbeelden hiervan zijn; de juiste diagnose stellen, de juiste middelen in huis hebben, de juiste medicijnen voorschrijven, een goede planning kunnen maken enz. enz. Met jouw organisatie als uitgangspunt en de norm als hulpmiddel wordt er bekeken of deze kritische processen op een juiste manier worden uitgevoerd.

HKZ is geen bureaucratische rompslomp, maar een hulpmiddel

Een andere veelgehoorde opmerking is dat mensen er vanuit gaan dat het voldoen aan de HKZ norm ervoor gaat zorgen dat de organisatie in een bureaucratische rompslomp gaat eindigen waar de procedures elkaar opvolgen. Maar ook dat is echt een misvatting! De norm biedt een framework om te kijken of de organisatie op een bepaalde manier functioneert en daarmee aan de vereisten van de patiënt, verzekeraar, belastingbetaler, arts, verpleegkundige etc. voldoet.

Artikel tip: Wil je meer weten over HKZ? Lees dan het artikel: Wat is de HKZ norm zorg en welzijn

De patiënt verwacht vaak een niet te lange wachttijd in combinatie met een juiste diagnose en persoonlijke aandacht. De belastingbetaler wil juist lagere kosten en de verzekeraar wil de resultaten zien van verschillende behandelingen. De HKZ norm beweegt zich door het spinnenweb van verwachtingen en probeert een handreiking aan te bieden om te kijken wat de organisatie heeft geregeld en kan doen om aan deze eisen te voldoen.

De HKZ norm moet hand in hand gaan met de zorgorganisaties, omdat beiden in het grondbeginsel de patiënt als uitgangspunt hebben genomen. De HKZ norm hoort juist niet te bestaan naast de huidige besturing van de organisatie, maar gaat hand in hand met de dagelijkse werkzaamheden. Zoals al eerder gezegd: HKZ is een middel en geen doel op zich.



Wil je meer weten over de HKZ norm?

Wil je meer informatie over de HKZ norm? Of heb je vragen over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op. Onze HKZ adviseurs helpen je graag met een passend advies.

NEEM CONTACT OP


CertificeringsAdvies Nederland | T. 085 – 487 99 72 | E. info@certificeringsadvies.nl