CAN Academy

Interne auditor training

De kwaliteit van je audits aanzienlijk verbeteren? Deze training staat bekend om 90% praktische oefeningen en 10% theorie. Geschikt voor interne auditors op gebied van managementsysteemnormen zoals ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, HKZ, etc. In deze zeer interactieve training leer je auditvaardigheden, inclusief de risicobenadering.

ISO 9001 interne audit training

Wist je dat?

Wist je dat wij de training op maat maken voor jouw organisatie? Indien gewenst gaan we gericht in op de uitdagingen en casuïstieken die zich afspelen binnen jouw bedrijf omtrent interne auditing. Zo haal je de meeste toegevoegde waarde uit de training!

CAN aanpak driehoek

Waarom CAN Academy?

Onze unieke aanpak!

In onze aanpak nemen wij jouw organisatie als uitgangspunt en niet de norm. Want de norm kan niet zwart-wit in elke organisatie worden toegepast en daarom kijken wij hoe de norm optimaal in jouw organisatie kan worden geïntegreerd. Zo ben je bewust van wat de norm exact voor jou en je organisatie kan betekenen en is het ook prettig om mee te werken.

Bij CAN Academy hanteren we in onze dienstverlening de CAN driehoek. Je wilt ondernemen. Doelen bereiken. Daarvoor heb je jouw organisatie op een zo goed mogelijke manier ingericht. Maar zitten de mensen in je organisatie op dezelfde golflengte? Krijg je mensen (voldoende) in beweging op weg naar jouw stip op de horizon? Zet de volgende (groei)stap met je organisatie; breng deze elementen zo optimaal mogelijk met elkaar in balans en haal zo meer toegevoegde waarde uit je inspanningen!

Inhoud

Auditeren is een vaardigheid

Daarom bestaat deze training vrijwel geheel uit oefeningen en rollenspellen. In de training worden audits bij een fictief bedrijf voorbereid, gepland, uitgevoerd en gerapporteerd in teamverband.
Dit fictieve bedrijf heeft een gedocumenteerd managementsysteem, procedures, werkinstructies, archieven met registraties en computersystemen ter beschikking. Hierdoor kunt u zich niet alleen bekwamen in het voeren van audit-interviews, maar ook in het dossieronderzoek en het verzamelen van informatie uit computerbestanden. In onze training worden onder andere project- & keuringsplannen, bedrijfsrisico’s, leveranciersbeoordelingen en het inkoopproces, meetmiddelenbeheer, beheersing van documenten en registraties, registraties van afwijkingen, corrigerende/preventieve maatregelen, opvolging van interne auditresultaten en klantenklachten door jou geauditeerd. De volgende onderwerpen worden behandeld:

Audits en auditvragenlijsten; In dit onderdeel wordt het auditeren gepositioneerd binnen procesmanagement, bedrijfsrisico’s en de rol van het management. De verschillende soorten audits en de inzet van elk soort worden behandeld. Ook komt de organisatie van een audit aan bod en wordt de structuur en toepassing van auditvragenlijsten behandeld.

  • Oefening kwalitatieve auditvragenlijst opstellen
  • Oefening auditplan opstellen met een juiste rolverdeling binnen het auditteam
  • Rollenspel audit-uitvoering. U wordt intensief getraind in interviewtechnieken
  • Valkuilen die de samenwerking tussen de auditors en geauditeerden kunnen verstoren
  • Kritische succesfactoren voor een goede auditrapportage
  • Rollenspel audit-uitvoering deel 2 en 3
  • Het voeren van een geslaagde eindbespreking tussen auditor en geauditeerden en het management
ISO 27001 externe audit

Bestemd voor

Deze training is bestemd voor (aankomende) interne auditors. Daarnaast kan de training ook nuttig zijn voor overige betrokkenen bij het ontwikkelen, invoeren of verbeteren van managementsystemen zoals kwaliteitsfunctionarissen, arbo/veiligheid/milieucoördinatoren en leidinggevenden.

Instroomniveau

Specifieke instroomeisen zijn niet vereist voor deze training. De training richt zich niet op normkennis, maar puur op de auditvaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van een (interne) audit.

Veelgestelde vragen

Leerdoelen

Na de training…

Na de training:

  • Heb je de kennis om zelfstandig audits voor te bereiden, uit te voeren en te rapporteren
  • Kun je een auditplan opstellen
  • Kun je auditvragenlijsten opstellen
  • Heb je vaardigheden en technieken om interviews af te nemen (communicatieve en sociale vaardigheden)
  • Heeft u inzicht in de “valkuilen” bij interviews, bij het verzamelen van informatie en het verifiëren van bedrijfsresultaten
  • Heeft u vaardigheden om de doeltreffendheid van het managementsysteem vast te stellen
  • Heb je inzicht in de volgorde en samenhang tussen de bedrijfsprocessen, bedrijfsrisico’s, kritische punten en prestatie indicatoren (en kunt u alleen individuele werkinstructies, procedures, processen e.d. op meer aspecten beoordelen dan uitsluitend conformiteit)
  • Kun je in een keten van samenhangende processen de sterke en zwakke schakels herkennen en aanwijzen
  • Heb je vaardigheid om met minimale tijdsbesteding duidelijke rapportage van verbeterkansen te realiseren
  • Heb je inzicht in de tijdsbesteding voor de voorbereiding, uitvoering en rapportage van audits
Training waarderend auditen
  • Logo connectworks

    “Laurens heeft ons begeleid met de implementatie van ISO 27001 en NEN 7510. Die manier van (samen)werken is jarenlang goed gegaan. Tot onze organisatie op een gegeven moment groeide en functies veranderden waardoor het ISO-stuk bij mij kwam te liggen. Dat was niet meer voor mij weggelegd en daarnaast had ik er ook de tijd niet voor. Binnen onze organisatie hadden we ook niemand beschikbaar en buiten dat heerst er ook schaarste in dit vakgebied. Toen hebben we voor outsourcing gekozen. We hebben een goede klik met Laurens en hij weet hoe wij als organisatie werken. Dus sindsdien is Laurens bij ons werkzaam als Security Officer (as a Service).”

    ConnectWorks directie

    Wouter van Weeren

    Mede-oprichter

  • Logo Tjaden

    “Naast dat onze opleidingen worden geregeld door CertificeringsAdvies Nederland, ondersteunt Rob ons iedere maand in onze KAM-activiteiten. We sparren dan over grote vraagstukken en hij is een soort stok achter de deur om door te pakken. We kijken bewust naar waar we naartoe willen, hoeveel tijd het kost en hoeveel prioriteit het heeft. Je merkt dat medewerkers zelf ook met ideeën naar ons toekomen. De betrokkenheid is dus hoog!”

    Klantcase Tjaden

    Renate de Man

    KAM-coördinator

  • Klantlogo Stork

    Wij hebben ervoor gekozen om met CertificeringsAdvies Nederland in zee te gaan, omdat dit een partner is die, met betrekking tot de verschillende aspecten van de bedrijfsvoering, het meeste vertrouwen en deskundigheid uitstraalde.

    Wim Welman

    Kwaliteitsmanager

  • Logo celektron

    “Rob, de adviseur van CAN was kordaat en slagvaardig en vrij direct, daar houden we van! Hij draaide nergens omheen, daarom wisten we precies waar we aan toe waren. En niet zonder resultaat; na 2,5 maand hebben we het VCA* certificaat behaald.

    Met het behalen van het VCA* certificaat, inclusief VGM-RIE, kunnen we vanaf nu de veiligheid binnen het bedrijf aantonen aan onze opdrachtgevers. Daarnaast heeft het thema veiligheidsbewustzijn nog meer aandacht gekregen binnen onze organisatie na het behalen van het certificaat.”

    CAN - Elektrotechniek - Celektron-2

    Martijn Gerrits

    Teamleider Projecten

  • Logo-KiesZon

    “Samen met CertificeringsAdvies Nederland zijn er al veel zaken opgezet op het gebied van veiligheid. Zo is er een verbeterde versie van de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie gemaakt, wordt er gemonitord en ondersteund bij het maken van procedures en processen, zitten er controles op veiligheidsplannen en neemt CertificeringsAdvies Nederland de werkplekinspecties voor haar rekening. Verder is er in samenwerking met CertificeringsAdvies Nederland binnen KiesZon een eigen BHV-organisatie opgezet en worden er diverse trainingen verzorgd. En dat alles naar tevredenheid!”

    Afbeelding van Bram Peperzak

    Bram Peperzak

    Operationeel Directeur & eindverantwoordelijke voor VGM

  • Logo Tjaden

    “Voor ons was het ontzettend belangrijk om onze opleidingen onder één dak te houden. Deze opleidingen moeten namelijk worden aangepast aan onze eigen risico’s. Dat is best een grote uitdaging. Alles haakt namelijk in elkaar. Je moet daarom wel een partij vinden die al die verschillende opleidingen kan verzorgen. Dan pas kun je namelijk meerwaarde gaan creëren. Uiteindelijk kwam ik bij CAN uit omdat zij, via hun opleidingsplatform de CAN Academy, veel verschillende trainingsmogelijkheden hebben en maatwerk kunnen leveren. Tevens ook een belangrijk onderdeel vanuit de Arbowet!”

    Klantcase Tjaden

    Renate de Man

    KAM-coördinator

Trots op onze klanten

Samen groeien en vernieuwen

Bij CertificeringsAdvies Nederland zijn we de steunpilaar voor tal van organisaties. Wij zijn de partner in certificeren en continue verbetering, met focus op groeien, vernieuwen en inspireren.

Kom in contact met de partner in certificeren!

Meer informatie over de mogelijkheden?

Vraag direct en vrijblijvend een offerte op maat aan of neem contact met ons op!