ISO 9001 checklistMet regelmaat krijgen we de vraag te horen of er een ISO 9001 checklist beschikbaar is waarmee het makkelijker is om ISO 9001 te implementeren en/of onderhouden. Helaas is er geen officiële checklist beschikbaar, maar de ISO norm biedt wel allerlei handvaten die je kunt hanteren als checklist. Hieronder zetten we dat voor je uiteen. Zo weet je in elk geval op hoofdlijnen wat ISO 9001 (certificeren) voor je organisatie betekent en wat je in de praktijk moet gaan doen.

Michiel van Zon (Van Berlo Groep) vertelt over het ISO 9001 traject: “Onze adviseur Martijn van CertificeringsAdvies Nederland heeft ons allereerst laten zien wat ISO 9001 inhoudt en welke stappen nodig zijn om te kunnen certificeren. We zijn vervolgens simpelweg gestart met het beschrijven van de bedrijfsprocessen. Hoe werken we en waar gebeurt wat? Wat wij zelf erg prettig vonden aan de samenwerking met Martijn was dat we na afloop van elke sessie acties bepaalden die volgende keer gereed moesten zijn. Dat zorgde ervoor dat we lekker vlot door konden.”
Meer lezen? Bekijk dan de Van Berlo Groep klantcase

ISO 9001 checklist nodig?

Rondom ISO 9001 zitten zijn een heleboel documenten en ‘lijstjes’ beschikbaar die je als ISO 9001 checklist kunt hanteren. Hieronder een aantal opzetjes die je als soort van ISO 9001 checklist kunt hanteren.

Meer weten over de ISO 9001 contextanalyse?

Download geheel vrijblijvend de whitepaper: ‘Stappenplan Contextanalyse‘. Daarin vertellen we stap voor stap hoe een contextanalyse in zijn werk gaat.

DOWNLOAD WHITEPAPER

Download contextanalyse

De ISO 9001 eisen per hoofdstuk als ISO 9001 checklist

Net als alle andere ISO-normen uit de nieuwe generatie is ook ISO 9001 opgebouwd volgens een bepaalde structuur en kenmerkende hoofdstukindeling. Per hoofdstuk worden diverse eisen gesteld vanuit de norm, welke je als checklist kunt hanteren. We zetten ze hieronder voor je op een rij:

  • Hoofdstuk 4 bevat eisen rondom de context van de organisatie. Zo is het zaak een stakeholderanalyse en risicoanalyse uit te voeren.
  • Hoofdstuk 5 gaat over leiderschap en betrokkenheid van directie. Directie dient haar verantwoordelijkheid te nemen en een kwaliteitsbeleid op te stellen, te implementeren, onderhouden en kenbaar te maken.
  • Hoofstuk 6 heeft te maken met planning en de belangrijkste eisen daarin zijn het opstellen van kwaliteitsdoelstellingen en plannen om die te bereiken.
  • In hoofdstuk 7 hebben de eisen te maken met het vaststellen en beschikbaar maken van middelen voor het kwaliteitssysteem.
  • Hoofdstuk 8 is een belangrijk hoofdstuk, omdat de eisen in dat hoofdstuk directe impact hebben op de kernactiviteiten zoals operationele planning en beheersing, communicatie met de klant etc.
  • In hoofdstuk 9 komt de evaluatie van prestaties aan bod. Denk daarbij aan klanttevredenheid, de interne audit en de directiebeoordeling.
  • Hoofdstuk 10 bevat tot slot eisen rondom verbetering. Zaken die aan bod komen zijn afwijkingen en maatregelen en continue verbetering.

Wil je alle ISO 9001 eisen per hoofdstuk uitgebreid bekijken? Lees dan dit blogartikel: De belangrijkste ISO 9001 certificering eisen in 10 minuten.

ISO 9001 verplichte documenten/stappenplan als uitgangspunt

Wanneer je met ISO 9001 aan de slag gaat en op zoek bent naar een ISO 9001 checklist, kun je ook de verplichte documenten/onderstaand stappenplan als soort van uitgangspunt nemen. Dit zijn o.a.:

  • Start met het uitvoeren van een GAP-analyse (nulmeting), zodat je weet waar je staat als organisatie
  • De scope van het (ISO 9001) kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) wat bepaald moet worden. Daarin wordt aangegeven wat wel en niet binnen het systeem valt.
  • Het kwaliteitsbeleid en de kwaliteitsdoelstellingen vaststellen en beschrijven
  • Het opstellen van de contextanalyse
  • Een inventarisatie/overzicht van alle hoofd- en subprocessen
  • Het vaststellen van proceseigenaren, -beschrijvingen en -procedures
  • Het opstellen en implementeren van het KMS
  • Opstellen van een auditplan
  • Bewijs van trainingen, vaardigheden, ervaringen ed.
  • Monitoring van de perceptie van klanten over de mate waarin de organisatie voldoet aan de gemaakte afspraken en verwachtingen
  • Een controle op het voldoen aan wet- en regelgeving
  • Uitvoeren van een interne en externe audit

Bij CertificeringsAdvies Nederland hebben we ruime ervaring met implementatie en onderhoud van een ISO 9001 managementsysteem. Wil je meer lezen over onze projectaanpak? Bekijk dan de ISO 9001 adviespagina.

De ISO 9001 audit checklist

Wanneer de vraag wordt gesteld of er een ISO 9001 checklist is, wordt met regelmaat gedoeld op de ISO 9001 audit checklist. Het is niet zo dat er officieel een lijst bestaat waarop je kunt ‘vinken’, maar er is wel een bepaalde structuur beschikbaar welke je kunt bestempelen als een overzichtsdocument met daarop alle onderwerpen die tijdens een ISO 9001 audit behandeld worden. Deze ‘lijst’ zorgt ervoor dat er optimaal inzicht verkregen wordt tijdens een audit. De lijst bevat de zeven belangrijkste categorieën, op basis van de High Level Structure (HLS), die in een ISO 9001 audit naar voren komen:

  • De context van de organisatie
  • Leiderschap
  • Planning
  • Ondersteuning
  • Uitvoering
  • Prestatie-evaluatie
  • Verbetering

Ook interessant om te lezen: De contextanalyse in de ISO 9001 norm

Met behulp van deze opgezette structuur kan een auditor tijdens een ISO 9001 audit documentatie en informatie verzamelen over allerlei aspecten zoals doelstellingen, maatregelen, klanttevredenheid, issues etc.

Lees ook het artikel: De ISO 9001 jaarlijkse audit in een notendop

Wanneer we spreken over een 9001 audit checklist, dan kun je ook al snel denken aan het certificatieschema dat door Certificerende Instellingen (CI’s) als grondslag wordt gehanteerd bij het uitvoeren van de toetsingstaak. Dit schema’s helpt niet alleen CI’s, maar ook organisaties die ISO willen (her)certificeren bij het interpreteren van de norm en geeft tevens kaders voor inrichting van een managementsysteem.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je dan snel in voor de maandelijkse CAN nieuwsbrief!

Hulp of ondersteuning nodig?

Bij CertificeringsAdvies Nederland hebben we jarenlange ervaring in het adviseren en ondersteunen van organisaties bij implementatie en onderhoud van het ISO 9001 managementsysteem. Onze deskundige adviseurs helpen je daar graag bij en kunnen je inzicht geven in alle eisen en aspecten die bij ISO 9001 van belang zijn. Wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Download contextanalyse ISO 9001

CertificeringsAdvies Nederland | T. 085 – 487 99 72 | E. info@certificeringsadvies.nl