De voordelen van HKZ zorg en welzijn
Wat zijn de voordelen van HKZ zorg & welzijn? In dit artikel lichten we het toe!
Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.
steven@certificeringsadvies.nlEr is veel vraag naar aantoonbare kwaliteit in de zorg. Niet alleen vanuit de wet- en regelgeving word je verplicht tot het leveren van kwalitatief goede zorg, maar ook stakeholders vragen steeds vaker een kwaliteitscertificering zoals ISO 9001 of HKZ aan zorgaanbieders. Het grootste voordeel voor hen is duidelijk: garantie. Voor cliënten in dit geval garantie op kwalitatief goede zorg en voor potentiële medewerkers bijvoorbeeld garantie op een gestroomlijnde bedrijfsvoering met logische processen. Maar wat zijn de voordelen van HKZ zorg en welzijn voor jou? Daar vertellen we je in dit artikel meer over.
Wat is het verschil tussen HKZ en HKZ zorg & welzijn?
HKZ is een verzamelnaam voor kwaliteitsnormen, gebaseerd op ISO 9001, met een specifieke vertaling naar de zorgsector. Binnen de HKZ-norm bestaan verschillende ’takken’, waaronder HKZ Zorg & Welzijn.
Met het HKZ zorg & welzijn certificaat heb je één certificaat dat geldt voor alle verschillende soorten zorg of dienstverlening die je aanbiedt. Je werkt als organisatie dus met één centraal kwaliteitssysteem waar je volledige dienstverlening onder valt. De norm is vergeleken met de sectorspecifieke HKZ norm meer gericht op actief handelen en minder op het schrijven van procedures. Daarnaast is er meer vrijheid doordat er om minder verplichte registraties wordt gevraagd.
De voordelen van HKZ zorg & welzijn
In dit artikel leggen we je aan de hand van de volgende 4 voordelen uit waarom HKZ zorg & welzijn jouw organisatie toegevoegde waarde biedt:
- Aantoonbare kwaliteit van zorg
- Positief imago en meer vertrouwen
- Eén centraal kwaliteitssysteem voor al je diensten
- Hogere medewerkersbetrokkenheid
Aantoonbare kwaliteit van zorg
Allereerst maak je met behulp van je HKZ zorg & welzijn certificaat in één oogopslag duidelijk dat je voldoet aan alle eisen van de norm (en die van de wet- en regelgeving) en dat dit is getoetst door een onafhankelijke partij. Je laat zien dat je aan de behoeften en verwachtingen van je stakeholders voldoet, openstaat voor feedback, klachten serieus neemt en leert van fouten. Daarnaast laat je zien dat je bezig bent met continu verbeteren. De Plan-Do-Check-Act (PDCA) cyclus wordt namelijk ook in de HKZ-norm gebruikt.
Met behulp van deze cyclus borg je dat je op een structurele manier je organisatie blijft verbeteren. Daarbij wordt je kwaliteitssysteem ieder jaar ge-audit waardoor je blijft evalueren en optimaliseren en altijd voldoet aan de geldende wet- en regelgeving.
Positief imago en meer vertrouwen
Met je HKZ zorg & welzijn certificering laat je zien dat je het leveren van kwalitatief goede zorg serieus neemt. Daarnaast is het voor stakeholders garantie dat processen binnen je organisatie gestructureerd zijn ingericht. Dit is voor opdrachtgevers relevant (zeker wanneer je concurrent niet gecertificeerd is), maar denk bijvoorbeeld ook aan potentiële medewerkers! Potentiële medewerkers kunnen ervan uitgaan dat er niet continu brandjes moeten worden geblust omdat je processen logisch zijn ingedeeld. En daarnaast stijgt het vertrouwen in je organisatie vanuit cliënten natuurlijk ook.
Eén centraal kwaliteitssysteem voor al je diensten
Tijdens de HKZ zorg & welzijn implementatie zet je één kwaliteitsmanagementsysteem op voor al je diensten. Je interne bedrijfsvoering gaat erop vooruit. Zeker wanneer iedereen wordt betrokken tijdens de implementatie van de norm. Iedereen binnen je organisatie heeft (als het goed is) zijn eigen aandeel in de processen. Er is ruimte voor feedback, er wordt gedacht in oplossingen en continu verbeteren staat centraal.
In de praktijk zien we vaak dat er efficiënter wordt gewerkt dankzij de implementatie van een HKZ zorg en welzijn managementsysteem. Rollen en verantwoordelijkheden zijn duidelijk waardoor onverwachte situaties gestructureerd kunnen worden opgelost. Daardoor worden uiteindelijk ook weer kosten bespaard.
Hogere medewerkersbetrokkenheid
Tijdens de implementatie van de HKZ-norm worden als het goed is alle medewerkers nauw betrokken. Iedereen heeft zijn eigen aandeel in de processen en wordt aangemoedigd om verbetervoorstellen aan te dragen. Binnen de norm wordt daarnaast een aanspreekcultuur aangemoedigd waarbij het de bedoeling is dat er geleerd wordt van fouten/incidenten (en dat ze dus niet worden afgestraft). Hiermee bereik je hogere medewerkersbetrokkenheid. Dit voordeel werkt in principe twee kanten op, want hogere betrokkenheid heeft ook weer positieve gevolgen op de werking van je managementsysteem. In onderstaande video vertellen we je meer over de menskant van certificeren:
Meer informatie?
Wil je meer weten over het opzetten van een HKZ kwaliteitszorgsysteem of heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag!
Transcriptie video: De menskant van certificeren
Ondernemen, Organisatie en Mensen. Hoe zit het met de balans tussen deze drie in jouw organisatie? Jouw organisatie heeft ook doelen. Bewust of onbewust. Een stip op de horizon waar je naar toe wil werken. Trends en ontwikkelingen waar je op in moet spelen. Onderwerpen of thema’s waar je goed in bent. Richt je je op je organisatie, dan kijk je vooral naar: structuur, processen, overlegvormen, auditprogramma’s monitoringsprogramma’s, risicoanalyses. Misschien wel het belangrijkste element in deze driehoek zijn jouw mensen. Zijn jouw mensen gecommitteerd aan het doel van de onderneming? Passen ze in de structuur van jouw organisatie? Binnen dit element gaat het vooral om: Betrokkenheid, bewustzijn en gedrag. Deze drie elementen moeten zo optimaal mogelijk met elkaar in balans zijn. Helaas zien we in de praktijk dat dit vaak niet het geval is. Regelmatig komen we in contact met bedrijven die een prachtig managementsysteem hebben geïmplementeerd. Mooie procedures, structuren, monitoringsprogramma’s et cetera. Maar de vraag die we er dan bij krijgen is: Het leeft niet binnen ons bedrijf. Als je dan gaat kijken naar hoe dat systeem opgebouwd is is het vaak iemand die bijvoorbeeld de rol van kwaliteitscoördinator heeft vervuld die zelf procedures heeft uitgewerkt en geïmplementeerd binnen de organisatie. Prachtig! Vaak ook nog mooie doelstellingen die in de directiebeoordeling zijn verwerkt Maar het belangrijkste element is niet meegenomen. Dat zijn de mensen die het uiteindelijk moeten doen. Probeer mensen daarom ook echt vanaf het begin af aan te betrekken bij een dergelijk traject. Hoe krijg je mensen in beweging binnen jouw organisatie? Daar hebben wij als CertificeringsAdvies Nederland wel wat ideeën over. Mijn naam is Nelis van de Pol en ik kom heel graag met jou in contact om daar eens vrijblijvend over van gedachten te wisselen!
Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.
steven@certificeringsadvies.nlHKZ snel op weg gids
Aan de slag met dé kwaliteitsnorm in de zorg?
- Leer alles over de HKZ norm
- Praktisch toepasbare tips