Leestijd: 4 minuten

Het uitvoeren van een stakeholdersanalyse voor ISO 9001

Wie zijn de stakeholders voor jouw organisatie? En hoe voer je een stakeholdersanalyse binnen ISO 9001 uit?

stakeholdersanalyse
Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

Vanuit kwaliteitsmanagement ligt de focus op de wensen, eisen en tevredenheid van de klant. Er zijn echter ook andere belanghebbenden dan alleen de klant. Iedere organisatie heeft namelijk te maken met meerdere stakeholders zoals bijvoorbeeld medewerkers, aandeelhouders, partners, brancheverenigingen, de media, gemeenten, leveranciers etc. Om die reden zoomt de ISO 9001:2015 norm in op de behoeften en verwachten van de stakeholders. De norm vereist dat er een zogenaamde stakeholdersanalyse wordt uitgevoerd als onderdeel van de contextanalyse. Maar wat is dat precies, een stakeholdersanalyse? En hoe maak je een stakeholdersanalyse? Dat en meer lees je in dit artikel.

Wat is een stakeholder?

Voordat we inzoomen op de stakeholdersanalyse in de ISO 9001:2015 norm, leggen we allereerst even kort uit wat er precies wordt bedoeld met een stakeholder. Een stakeholder wordt ook wel een belanghebbende genoemd. Dit is een persoon, groep personen of organisatie die invloed ondervindt of juist zelf invloed uit kan oefenen op een organisatie en de organisatiedoelen. Denk hierbij dus aan aandeelhouders, leveranciers, klanten, medewerkers, de maatschappij en vele anderen.

In principe kan er onderscheid gemaakt worden tussen primaire en secundaire stakeholders. Primaire stakeholders staan dicht bij de organisatie en zijn doorgaans dan ook direct betrokken. Secundaire stakeholders staan wat verder van de organisatie af, maar hebben wel een belang. Zowel primaire als secundaire stakeholders kunnen invloed uitoefenen op een bedrijf en kunnen het succes maken of schaden.

Wat is een stakeholdersanalyse?

Bij de ISO 9001:2015 norm is het zaak dat de context van de organisatie in kaart wordt gebracht. Hieronder wordt de omgeving waarin de organisatie zich bevindt verstaan. De omgeving breng je in kaart door middel van een contextanalyse. Deze analyse is onder te verdelen in een zogenaamde risicoanalyse en een stakeholdersanalyse. Door middel van het analyseren en managen van de risico’s en stakeholders kun je namelijk bepalen wat belangrijk is voor jouw organisatie en op basis daarvan kun je relevante zaken vastleggen in het kwaliteitsmanagementsysteem.

Bij de stakeholdersanalyse in ISO 9001:2015 ligt de focus op het in kaart brengen van relevante stakeholders voor je organisatie en op het zodanig inrichting en beheersen van je processen dat je daarmee kunt voldoen aan de eisen, wensen en verwachtingen van je stakeholders. De norm vraagt namelijk om het vaststellen, monitoren en beoordelen van informatie van relevante belanghebbenden en hun eisen voor het kwaliteitsmanagementsysteem.

Wanneer je een stakeholdersanalyse uit gaat voeren breng je allereerst de belanghebbenden in kaart. Daarna ga je aan de slag met stakeholdermanagement waarbij je de verschillende belangen van deze stakeholders in verschillende situaties tegen elkaar gaat afwegen om zo tot concrete oplossingen te komen. Simpel gezegd ga je dus kijken wat de wensen en belangen van je stakeholders zijn en vervolgens bepaal je hoe je deze gaat managen.

Een stakeholdersanalyse maken

Hoe maak je een stakeholdersanalyse? Dat kan eigenlijk op allerlei manieren en met allerlei mensen. Bepaal in eerste instantie met welke mensen je de stakeholdersanalyse binnen je organisatie uit gaat voeren. Beperk dat niet enkel tot het management van de organisatie, maar betrek ook mensen vanuit de verschillende afdelingen van je organisatie. Vervolgens kun je een methode kiezen waarmee je de analyse uit gaat voeren. Er zijn namelijk diverse methoden beschikbaar waarmee een stakeholdersanalyse uitgevoerd kan worden.

Nu kun je aan de slag. Concreet ga je bij een stakeholdersanalyse je stakeholders:

  • Identificeren
  • Categoriseren
  • Prioriteren

Wanneer je de voor jouw organisatie relevante stakeholders in kaart hebt gebracht, kun je ze categoriseren. Hebben we te maken met een primaire of juist een secundaire stakeholder? En hoe belangrijk is de stakeholder voor jouw organisatie?

Stakeholdersanalyse

Je bepaalt wat de invloed en de macht van een stakeholder is. Het belang gaat daarbij over de mate waarin de stakeholder belang heeft bij het handelen van de organisatie. De macht of invloed gaat over de mate waarin de stakeholder invloed heeft op het handelen van je organisatie. Je gaat dus concreet kijken in hoeverre en in welke mate er wordt voldaan aan wensen, verwachtingen en eisen van stakeholders en hangt daar een score aan.

Stakeholdersanalyse voorbeeld: de te doorlopen stappen

Een stakeholdersanalyse kun je op allerlei manieren uitvoeren. Voor het gemak hebben wij een handig overzicht op papier gezet dat je kunt gebruiken bij het doorlopen van de stakeholdersanalyse voor ISO 9001. Zo weet je zeker dat je geen zaken vergeet. Wil je het stakeholdersanalyse voorbeeld bekijken? Klik dan op onderstaande button.

BEKIJK STAPPENPLAN

Download contextanalyse ISO 9001

Transcriptie video: De stakeholdersanalyse in de ISO 9001 norm

De stakeholderanalyse vanuit de ISO 9001 norm. Wat is het en hoe voer je deze uit? In deze video geef ik je daar meer informatie over. Vanuit de ISO 9001 norm is het verplicht om een overzicht te hebben van de verwachtingen, eisen en wensen van de belanghebbenden zowel in, als buiten je organisatie. Concreet ga je deze in beeld brengen, prioriteren en beoordelen. Allereerst is het van belang om de stakeholders van je organisatie in kaart te brengen. Maar wat wordt er bedoeld met een stakeholder? Een stakeholder (belanghebbende) betreft een persoon, groep of organisatie die invloed kan uitoefenen op de organisatie of de organisatiedoelen. Denk daarbij aan aandeelhouders, medewerkers, directie, concurrentie of klanten. Zodra je de stakeholders in kaart hebt gebracht is het van belang om te gaan bepalen welke verwachtingen, eisen en wensen de stakeholder heeft ten aanzien van je organisatie. Vervolgens ga je bepalen in welke maten je deze verwachtingen, eisen en wensen al managet en hoe je daar eventueel op moet verbeteren. Het uitvoeren van de stakeholdersanalyse is zeker niet een one-man-show. Dit doe je met meerdere mensen tegelijk, bij voorkeur vanuit meerdere afdelingen. Op deze manier geeft het een goed beeld van de belanghebbenden van de organisatie. Na het identificeren van de stakeholders, ga je bepalen of ze primair of secundair zijn. Aan de hand van belang en invloed kun je vervolgens bepalen in welke mate ze kritisch zijn voor de organisatie. Kom je er tijdens de stakeholderanalyse achter dat je nog niet voldoet aan de verwachtingen, eisen en wensen van je kritische stakeholder? Dan is het van belang om actie te ondernemen. Deze acties registreer je, borg je en voer je uiteindelijk uit in je organisatie. Wil je meer weten over de ISO 9001 stakeholderanalyse? Lees dan het artikel. Wil je meer weten over ISO 9001? Neem dan contact met ons op.

Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

Meer over de context analyse?

Download het stappen plan!

  • Tekst en uitleg
  • Stap voor stap
  • Praktische tips
  • Handige gids

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields