ISO 9001 hoofdstuk 4Inmiddels is de nieuwe ISO 9001 norm verschenen! In dit artikel informeer ik je over een aantal belangrijke wijzigingen, de impact op jouw organisatie en reik ik je handvatten aan om hiermee aan de slag te gaan. En mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben over ISO 9001 of de implementatie van de norm in jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op!

Wat vraagt ISO 9001 hoofdstuk 4?

Letterlijk vraagt hoofdstuk 4 van de nieuwe ISO 9001 norm:

Clause 4.1 – Understanding the organization and its context:
“The organization shall determine external and internal issues that are relevant to its purpose and its strategic direction and that affect its ability to achieve the intended result(s) of its quality management system.”

Hier wordt mee bedoeld dat je geacht wordt om de context van je organisatie in kaart te brengen.

Meer lezen? Bekijk dan ook: De contextanalyse in de ISO 9001 norm

De context van de organisatie: stakeholders

Zoals je kunt zien dien je in kaart te brengen met welke stakeholders (belangenpartijen) je te maken hebt. Het is belangrijk te weten wat deze partijen van je verwachten. Welke eisen of wensen en welke behoeftes hebben zij ten aanzien van uw bedrijf.

Op basis hiervan zul je actief moeten toetsen of je aan deze eisen, wensen en behoeften voldoet en of je dit eventueel wilt (of moet) verbeteren, bijvoorbeeld door doelstellingen.

Lees ook het artikel: Het uitvoeren van de ISO 9001 stakeholdersanalyse

Download de handige ISO 9001 Contextanalyse whitepaper

Wil je alles weten over de ISO 9001 contextanalyse? Download dan geheel vrijblijvend onze handige whitepaper!

DOWNLOAD WHITEPAPER
Download contextanalyse

De context van de organisatie: actuele issues

Naast het in kaart brengen van de stakeholders zul je ook een goed beeld moeten hebben van de actuele zaken die zich rondom jouw bedrijf afspelen: issues. Denk hierbij aan toenemende verwachtingen van klanten, druk van leveranciers en concurrenten, wettelijke eisen, productontwikkelingen etc.

Op basis hiervan bepaal je de kansen en bedreigingen voor je bedrijf en de wijze waarop je hier mee omgaat. Wat zijn de risico’s en hoe beheers je die in je bedrijfsvoering. Met andere woorden: risicomanagement.

Artikeltip: De belangrijkste ISO 9001 certificering eisen in 10 minuten!

Meer weten over de hoodfstukkenstructuur van ISO 9001? Bekijk dan onderstaande video:

Hoe verandert dit de ISO 9001 norm?

We zien dus twee kernprocessen die je overtuigend en pro-actief zult moeten laten zien in een certificeringstraject: stakeholdermanagement en risicomanagement. Dit betekent dat de norm nu veel duidelijker over de kern van uw bedrijfsvoering zal gaan. Het managen van klantverwachtingen en risico’s zijn zaken waar ieder bedrijf bewust of onbewust mee bezig is. De nieuwe ISO 9001 norm zal dus veel meer een hulpmiddel zijn bij jouw strategische beslissingen en doelstellingen dan de oude ISO 9001 norm.

Bekijk ook het artikel: Wat is risicomanagement met betrekking tot de ISO 9001 norm?

Meer weten over ISO 9001 hoofdstuk 4?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over ISO 9001 hoofdstuk 4 of andere aspecten uit de ISO norm? Neem dan gerust contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag op weg!

New call-to-action

CertificeringsAdvies Nederland | T. 085 – 487 99 72 | E. info@certificeringsadvies.nl