De nieuwe ISO 9001 norm uitgelicht: hoofdstuk 4

De nieuwe ISO 9001: wat zijn de wijzigingen? Wat is de impact op jouw organisatie?

ISO 9001 hoofdstuk 4
Profielfoto Martijn Jonkers
Martijn Jonkers
Adviseur

Martijn Jonkers is Adviseur en Teamleider (KAMV) bij CertificeringsAdvies Nederland. Hij gaat graag de samenwerking aan met klanten om uit elke uitdaging het optimale resultaat te halen.

martijn@certificeringsadvies.nl

Inmiddels is de nieuwe ISO 9001 norm verschenen! In dit artikel informeer ik je over een aantal belangrijke wijzigingen, de impact op jouw organisatie en reik ik je handvatten aan om hiermee aan de slag te gaan. En mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben over ISO 9001 of de implementatie van de norm in jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op!

Wat vraagt ISO 9001 hoofdstuk 4?

Letterlijk vraagt hoofdstuk 4 van de nieuwe ISO 9001 norm:

Clause 4.1 – Understanding the organization and its context:
“The organization shall determine external and internal issues that are relevant to its purpose and its strategic direction and that affect its ability to achieve the intended result(s) of its quality management system.”

Hier wordt mee bedoeld dat je geacht wordt om de context van je organisatie in kaart te brengen.

De context van de organisatie: stakeholders

Zoals je kunt zien dien je in kaart te brengen met welke stakeholders (belangenpartijen) je te maken hebt. Het is belangrijk te weten wat deze partijen van je verwachten. Welke eisen of wensen en welke behoeftes hebben zij ten aanzien van uw bedrijf.

Op basis hiervan zul je actief moeten toetsen of je aan deze eisen, wensen en behoeften voldoet en of je dit eventueel wilt (of moet) verbeteren, bijvoorbeeld door doelstellingen.

De context van de organisatie: actuele issues

Naast het in kaart brengen van de stakeholders zul je ook een goed beeld moeten hebben van de actuele zaken die zich rondom jouw bedrijf afspelen: issues. Denk hierbij aan toenemende verwachtingen van klanten, druk van leveranciers en concurrenten, wettelijke eisen, productontwikkelingen etc.

Op basis hiervan bepaal je de kansen en bedreigingen voor je bedrijf en de wijze waarop je hier mee omgaat. Wat zijn de risico’s en hoe beheers je die in je bedrijfsvoering. Met andere woorden: risicomanagement.

Meer weten over de hoodfstukkenstructuur van ISO 9001? Bekijk dan onderstaande video:

*Transcriptie onderaan deze pagina

Hoe verandert dit de ISO 9001 norm?

We zien dus twee kernprocessen die je overtuigend en pro-actief zult moeten laten zien in een certificeringstraject: stakeholdermanagement en risicomanagement. Dit betekent dat de norm nu veel duidelijker over de kern van uw bedrijfsvoering zal gaan. Het managen van klantverwachtingen en risico’s zijn zaken waar ieder bedrijf bewust of onbewust mee bezig is. De nieuwe ISO 9001 norm zal dus veel meer een hulpmiddel zijn bij jouw strategische beslissingen en doelstellingen dan de oude ISO 9001 norm.

Meer weten over ISO 9001 hoofdstuk 4?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over ISO 9001 hoofdstuk 4 of andere aspecten uit de ISO norm? Neem dan gerust contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag op weg!

New call-to-action

Transcriptie video: De belangrijkste ISO 9001 eisen overzichtelijk op een rij

In deze video ga ik je wat meer vertellen over ISO 9001. In deze video ga ik namelijk alle belangrijkste eisen vanuit de norm uitleggen in de hoofdstukkenstructuur van de norm. De hoofdstukkenstructuur van de norm heeft namelijk een hele logische volgorde. Hij is gebaseerd op de Deming cirkel. Het Plan, Do, Check, Act principe. Het gaat om het continu verbeteren van je managementsysteem. Dat begint altijd bij hoofdstuk 4: de contextanalyse. In de contextanalyse ga je een interne en externe analyse van je organisatie doen. Je gaat intern kijken welke sterktes en zwaktes je hebt als organisatie. En je gaat extern kijken naar welke kansen en bedreigingen er vastzitten aan je organisatie. Daarnaast kijk je naar je belangrijkste stakeholder verwachtingen. Van hieruit ga je plannen maken. Vanuit die contextanalyse bepaal je waar je als organisatie naar toe gaat. Welke acties en risico’s zijn geïnventariseerd, welke stakeholder eisen heb je en hoe moet je hierop processen inrichten? En hoe moet je hierop je doelstellingen inrichten? Hoofdstuk 5 gaat over een stukje leiderschap. Het is altijd belangrijk dat je kwaliteitsmanagementsysteem vanuit de directie wordt gestuurd. In hoofdstuk 6, ik heb het net al kort verteld, ga je plannen maken. Dit is dus de Plan van de Plan, Do, Check, Act. In de Plan ga je kijken naar de risico’s en de kansen die je hebt geïnventariseerd in de contextanalyse. En ga je kijken naar acties & doelstellingen. En uiteraard ook verdere acties om je doelstellingen te bereiken. Hoofdstuk 7 gaat over ondersteuning. Daarin ga je kijken welke middelen je als organisatie nodig hebt om je processen en kwaliteitsmanagementsysteem in te richten. Dat gaat niet alleen over welke software of hardware je nodig hebt, maar ook over een stukje competentiemanagement. Welke competenties heeft je personeel nodig om processen op de juiste manier uit te voeren en de kwaliteit van je dienst of product te borgen? Hoofdstuk 8 is eigenlijk de kern van de norm. Dit gaat over een stukje procesmanagement. Welke processen heb je als organisatie, wat zijn de risico’s binnen die processen, hoe zorg je voor uniformiteit in de processen hoe borg je de kwaliteit van je leveranciers en hoe ga je om met klachten en afwijkingen? Hoofdstuk 9 gaat over de evaluatie. De evaluatie is het monitoren van je prestaties. Dat doe je onder andere door de interne audit en de directiebeoordeling 1 keer per jaar uit te voeren. Vanuit daar kom je bij hoofdstuk 10. Dat is de Act. Vanuit je evaluatie ga je kijken naar wat eventuele verbeteringen zijn voor je kwaliteitssysteem en begint de cirkel weer van voor af aan. Dit zijn in het kort de belangrijkste eisen van de ISO 9001 norm. Ik snap dat er zeker nog wat vragen zijn. Neem vooral even contact met ons op of kijk verder in het artikel.

Profielfoto Martijn Jonkers
Martijn Jonkers
Adviseur

Martijn Jonkers is Adviseur en Teamleider (KAMV) bij CertificeringsAdvies Nederland. Hij gaat graag de samenwerking aan met klanten om uit elke uitdaging het optimale resultaat te halen.

martijn@certificeringsadvies.nl

De contextanalyse stap voor stap!

Meer weten over de contextanalyse?

  • Leer alles over de contextanalyse
  • Al ruim 3.000 keer gedownload

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields