Certificering behaald? 6 tips om dit te promoten!
Certificering behaald? Hoera, gefeliciteerd! In dit artikel geven we je tips om je certificering te promoten. Lees snel verder!
Jeffrey Hekelaar is Manager Sales bij CertificeringsAdvies Nederland. Hij levert graag zijn bijdrage aan het ontwikkelen van (klant)organisaties en komt daar graag voor bij je op bezoek!
jeffrey@certificeringsadvies.nlCertificering behaald? Hoera, gefeliciteerd! Om welke reden je de certificering ook hebt behaald, het commerciële aspect is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Met een certificering straal je namelijk een bepaalde betrouwbaarheid uit. Sterker nog: bij veel opdrachtgevers zal je met jouw certificering zelfs een streepje voor hebben op concurrenten die dit niet hebben. Het is daarom ook helemaal niet gek om je behaalde certificering te promoten. In dit artikel geven we je tips over manieren waarop je dit kunt doen!
1. Maak je certificering zichtbaar
Een handige manier om je certificering te promoten is om het zichtbaar te maken. Verwerk het bijvoorbeeld in:
- Je website;
- Je nieuwsbrieven;
- Je folders;
- Je briefpapier;
- Je visitekaartjes.
Het zichtbaar maken van je certificering hoeft niet veel tijd te kosten. Het is tenslotte een eenmalige actie (afhankelijk van eventuele nieuwe certificeringen natuurlijk). Let op: ga je logo’s gebruiken van certificerende instellingen, zorg er dan wel voor dat je de voorwaarden van de betreffende instelling doorneemt omtrent het gebruik van beeldmerken. Onderaan onze website kun je zien hoe wij onze certificeringen zichtbaar hebben gemaakt!
2. Schenk online aandacht aan je certificering
Je kunt op verschillende manieren online aandacht schenken aan je behaalde certificering. Zo kun je bijvoorbeeld je social media kanalen inzetten om je prestatie te delen. Om de gedachte achter je behaalde certificering kenbaar te maken, kun je er ook een aparte pagina op je website voor maken. Kijk bijvoorbeeld eens naar onze pagina: ‘Onze certificeringen‘. Je krijgt hiermee meteen een beter beeld bij de drijfveren van een organisatie. Tenslotte kun je ook nog verwijzen naar registers met gecertificeerde organisaties, waar de lezer jouw organisatie in kan terugvinden.
3. Schenk offline aandacht aan je certificering
Bij veel organisaties zien we dat offline ook aandacht wordt geschonken aan de behaalde certificering(en). Zo kun je dit bijvoorbeeld naar voren laten komen op de buitenkant van je pand, op vlaggen, gevels, gevelborden etc. Op die manier is in één oogopslag te zien welke certificering(en) jij hebt behaald en je straalt daarmee ook meteen vertrouwen uit! En daarnaast val je hiermee net wat meer op.
4. Maak het daadwerkelijke certificaat zichtbaar
Je officiële certificaat is hét bewijs van je certificering. Iets om trots op te zijn! Voorkom dus dat het certificaat ergens onder in de kast belandt. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om je certificaten in te lijsten en op een prominente plek op te hangen. Denk bijvoorbeeld aan:
- De ingang van je kantoorpand;
- Bij de receptie;
- In een vergaderruimte.
Wanneer je meerdere filialen/panden hebt, kun je bij de meeste certificerende instanties extra certificaten bijbestellen. Zo kan je ze dus op je verschillende locaties ophangen/neerzetten!
Naast de certificering zichtbaar te maken bij je vaste locaties, kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen (indien van toepassing) om de certificering te vermelden op je bedrijfswagen(s)! Dit wordt bijvoorbeeld veel gedaan door organisaties met de VCA-certificering. Door dit op de werkbus te vermelden, stralen veel (vaak bouw-gerelateerde) organisaties extra vertrouwen uit richting de (potentiële) klant.
5. Zorg ervoor dat je commerciële collega’s de certificering kenbaar maken
Ga in gesprek met commerciële collega’s binnen je organisatie en zorg ervoor dat de waarde van de certificering bij hen ook duidelijk is. Wat betekent de certificering voor jullie organisatie? Wat betekent de certificering voor de klant? Wat is het voordeel voor hen? Je commerciële collega’s hebben tenslotte het meeste en meest directe klantcontact en kunnen hiermee bijdragen aan het binnenhalen van nog meer klanten/omzet.
6. Betrek iedereen binnen je organisatie bij de certificering
Ondanks dat je commerciële collega’s (waarschijnlijk) vooral het klantcontact hebben, is het ook belangrijk om de rest van je organisatie te betrekken in je behaalde certificering. Ook zij kunnen bijdragen aan het promoten hiervan. Denk aan mond-tot-mond reclame bijvoorbeeld. Wanneer je iedereen betrokken houdt bij je certificering, creëer je ook meer draagvlak voor KAM (Kwaliteit, Arbo, Milieu). En tot slot: vier je certificering met je collega’s! Laat bijvoorbeeld een taart maken voor je certificering. Op die manier kun je iedereen ook bedanken voor hun inzet tijdens het certificeringstraject.
Jeffrey Hekelaar is Manager Sales bij CertificeringsAdvies Nederland. Hij levert graag zijn bijdrage aan het ontwikkelen van (klant)organisaties en komt daar graag voor bij je op bezoek!
jeffrey@certificeringsadvies.nlKom in contact met de partner in certificeren!
Meer informatie over de mogelijkheden?
- Altijd een oplossing op maat
- Jouw organisatie als uitgangspunt
- Snel, pragmatisch en persoonlijk