Appreciative Inquiry – Wat is dat?

Appreciative Inquiry is een filosofie, methodiek en levenshouding die werkt vanuit wat goed gaat. Lees snel verder!

appreciative inquiry perspectief
Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

Appreciative Inquiry is een nieuwe benadering op interventies en verandermanagement binnen organisatieontwikkeling. Kijkend vanuit een nieuw positief en opbouwend perspectief naar communities, organisaties, situaties en mensen. Appreciative Inquiry is een filosofie, methodiek én levenshouding die werkt vanuit wat goed gaat, wat energie geeft en wat waardevol is. In iedere situatie is er iets wat werkt en dát mag de basis zijn voor de gewenste verandering en groei.

De Appreciative Inquiry methode

Met deze filosofie leer je oordeelloos waarnemen, respectvolle dialogen aangaan, verbinden met elkaar op wat werkt en zoeken naar kracht en succes in je organisatie. Hiermee ontstaat creativiteit, veerkracht en positieve energie, met als resultaat meer draagvlak en onderlinge verbondenheid voor gezamenlijke doelen. Het is daarmee veel succesvoller dan de traditionele focus op fouten en problemen.

Succesverhalen

Het begon allemaal in de jaren ‘80 toen David Cooperrider samen met Suresh Srivastva een pilot wilde uitvoeren bij een low-budget hotel. David twijfelde op dat moment aan de effectiviteit van ‘deficit-based’ change. Organisaties zijn namelijk meer dan een verzameling problemen, zo vond hij.  In zijn visie is een organisatie een menselijk systeem vol mysteries die ontdekt en gewaardeerd mogen worden. Dat wilde hij met deze pilot graag laten zien. De eerdere traditionele aanpak om de service te verbeteren was al mislukt en het personeel lag voortdurend met elkaar overhoop.

Er werd gekozen voor een volledig andere benadering. Een team van medewerkers, inclusief het management werd naar een 4-sterren hotel gestuurd in Chicago. Ze kregen de opdracht om gedurende een hele week het personeel alleen te interviewen over waar ze trots op zijn en wat ze denken dat ze heel goed doen. De resultaten werden verzameld in een positief en inspirerend document vol succesverhalen en sterke kanten van het hotel en haar medewerkers.

Vol energie keerden ze terug naar hun eigen low-budget hotel en zonder iemand van het personeel te hoeven vervangen, bereikten ze in een tamelijk korte tijd zelf ook de 4-sterren status.

Dit succes was voor David Cooperrider de basis voor de filosofie en methodiek van Appreciative Inquiry, waarvan positieve psychologie één van de belangrijkste onderliggende principes is.

Een nieuw perspectief op verandermanagement

Met dit nieuwe perspectief op verandermanagement worden sindsdien mooie resultaten bereikt bij grote en kleine organisaties, bij het versterken van gemeenschappen, in voornamelijk derdewereld landen, maar zelfs ook in individuele coachingstrajecten. De, sindsdien wetenschappelijk onderzochte methode is zo rijk, dat het op oneindig veel terreinen toepasbaar blijkt te zijn.

Joep C. de Jong heeft de Appreciative Inquiry methode zo’n 20 jaar geleden naar Nederland gehaald en het krijgt hier nu ook steeds meer voet aan de grond. Een mooie ontwikkeling.

Naast deze strength based benadering toegepast op kwaliteit en procesmanagement, waarvan Waarderend Auditen de meest gebruikte toepassing is, werkt het ook goed bij visie- en strategieontwikkeling en organisatiebrede cultuurverandering. Vooral zaken waar je je hele organisatie, inclusief alle medewerkers aan boord nodig hebt.

Het stimuleert een open en respectvolle houding ten opzichte van je medemens, laat je je successen onderzoeken en waarderen en zorgt voor een onuitputtelijke bron van positieve energie. Ga op reis en laat je inspireren!

Over de auteur: Els de Bakker
Els de Bakker is een AI-Practitioner, die de filosofie van Appreciative Inquiry voornamelijk inzet op de gebieden kwaliteit en procesmanagement. Deze dynamische vakgebieden zijn continu in beweging en dat leidt ertoe dat het advieswerk en de trainingen die Els de Bakker hiervoor verzorgt ook continue in ontwikkeling zijn. Op die manier blijf je naadloos aansluiten op de actuele veranderingen binnen kwaliteitsmanagement. De belangrijkste toepassing is nu Waarderend Auditen, waarin Els inmiddels een autoriteit is. De training is een mooi startpunt om op een praktische manier kennis te maken met Appreciative Inquiry en te kijken hoe deze waarderende filosofie verder kan worden ingezet bij het verbeteren van kwaliteit. 

New call-to-action

Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

Kom in contact met de partner in certificeren!

Meer informatie over de mogelijkheden?

  • Altijd een oplossing op maat
  • Jouw organisatie als uitgangspunt
  • Snel, pragmatisch en persoonlijk

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields