Als HR-professional toegevoegde waarde leveren? Met deze 5 tips helpen we je op weg!

Als HR-professional focussen op toegevoegde waarde leveren? Wij geven je 5 tips.

Toegevoegde waarde leveren HR
Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat organisaties die HR strategisch inzetten succesvoller zijn. Veel HR-professionals en opleidingscoördinators binnen organisaties zijn echter nog (te) veel bezig met administratieve taken en controlewerkzaamheden. Maar hoe doorbreek je dat als HR-professional, zodat je meer kunt focussen op het leveren van toegevoegde waarde voor de organisatie? In dit blogartikel geven we je 5 handige tips!

1. Creëer draagvlak bij MT

Wanneer je als HR-professional, of opleidingscoördinator die vaak nauw samenwerkt met HR, werkzaam bent in een organisatie en je wilt strategischer aan de slag, dan is het allereerst zaak dat daar draagvlak voor is vanuit het management. Ofwel: het management moet de waarde van HR en/of de opleidingscoördinatie inzien en begrijpen waar deze rollen allemaal aan kunnen bijdragen. Indien het MT hier nog niet zo mee bezig is, dan is het van belang om hen hiervan bewust te maken. Dat kan uiteraard op allerlei manieren. Een manier die het altijd goed doet is ervoor zorgen dat jouw beoogde strategie en doelen aansluiten bij de doelen en richting van de organisatie.

2. Laat zien wat het oplevert

Een andere manier om meer draagvlak te krijgen voor je werkzaamheden vanuit MT en andere medewerkers, is inzichtelijk maken wat de output van je werkzaamheden is. Wat levert dat de organisatie op? Breng de voordelen op allerlei gebieden in kaart. Denk bijvoorbeeld aan meer gebruiksgemak voor collega’s, meer (HR) inzicht voor het management om op te sturen, meer kennis onder medewerkers waardoor het kwaliteitsniveau stijgt, een efficiënter (HR) proces, waardoor werving sneller verloopt en ga zo maar door. Het werkt nog beter wanneer je deze voordelen ondersteunt met data. Zijn er kostenbesparingen? Levert het meer omzet op? Of zijn er andere ratio’s die hierdoor verbeteren?

3. Automatiseren (systemen)

Alvorens je in een functie van HR-professinal of opleidingscoördinator kunt gaan focussen op strategische taken en het leveren van meer toegevoegde waarde voor de organisatie, is het allereerst zaak dat de basis op orde is. Denk daarbij aan structurele administratieve taken en controlewerkzaamheden. Deze dienen goed te zijn ingeregeld en ‘gewoon’ door te gaan. Hoe zorg je daarvoor? Denk daarbij onder andere aan een stuk automatisering in de vorm van IT-systemen. Wanneer je een systeem goed hebt ingericht, dan word je automatisch geattendeerd op zaken als deadlines voor nieuwe arbeidscontracten, ontslagtermijnen ed. en daarnaast worden de salaris-, uren- en verlofadministratie grotendeels geautomatiseerd. Door zaken te automatiseren in een systeem, bespaar je jezelf tijd en kun je deze zaken efficiënter en sneller afhandelen. Zo houd je tijd over voor andere dingen.

4. Standaardiseren van processen

Het maken van een efficiëntieslag waardoor je tijd bespaart kan niet alleen met behulp van automatisering. Je kunt jezelf ook veel tijd besparen door allerlei (HR) processen op orde te brengen en grotendeels te standaardiseren – wat uiteraard in veel gevallen hand in hand gaat met een stukje automatisering. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een min of meer standaard inwerkprocedure voor nieuwe medewerkers. Wanneer je dit eenmalig goed inregelt, dan kun je dit keer op keer uitrollen bij de komst van nieuwe medewerkers. Dat scheelt je vervolgens behoorlijk wat tijd. En die tijd kun je weer besteden aan zaken als strategie, ontwikkeling en het leveren van toegevoegde waarde.

5. Uitbesteden van specialistische zaken

Tot slot kun je diverse zaken uitbesteden aan specialisten die veel verstand hebben van een specifiek onderdeel. Denk bijvoorbeeld aan het inregelen van opleidingen en trainingen voor medewerkers. Wanneer je dit volledig zelf doet dan ben je druk met het uitzoeken van geschikte opleidingen, het achterhalen van de inhoud van die trainingen, het zoeken van passende opleidingsinstituten en ga zo maar door. Je kunt jezelf in dat geval afvragen of het niet efficiënter is om op dat gebied een partner in de arm te nemen die dit specifieke stuk uit handen neemt. Zo kun je zelf focussen op het opleidingsbeleid en opleidingsplannen, terwijl je de administratieve rompslomp en het inregelen uitbesteed. Dat geldt niet alleen voor opleidingen en trainingen, maar je kunt bijvoorbeeld ook overwegen om het werven van nieuwe personeelsleden (deels) uit te besteden. Wanneer je specifieke zaken bij specialisten neerlegt, kun je zelf focussen op het grotere plaatje: het ontwikkelen van de organisatie, de mensen die er werken en het leveren van toegevoegde waarde.

Ben je op zoek naar een behulpzame partner die je volledig ontzorgt op het gebied van opleidingen met betrekking tot kwaliteit, arbo & veiligheid, milieu en informatiebeveiliging? Dan ben je bij de CAN Academy aan het juiste adres. Wij ondersteunen en denken graag me je mee. Zo helpen we je met praktische invulling van de trainingen, voorzien we je van passend advies en begeleiden we bijvoorbeeld bij subsidieregelingen. Indien gewenst wordt je zelfs de hele opleidingscoördinatie en -administratie uit handen genomen. Optimaal gemak noemen we dat! Meer informatie vind je op de Over CAN Academy pagina.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Of wil je meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag en denken graag met je mee!

Bekijk CAN Academy

Portretfoto Steven Zwarts
Steven Zwarts
Manager Opleidingen

Steven Zwarts is Manager Opleidingen bij CertificeringsAdvies Nederland. Doelmatig, ondernemend en betrouwbaar zijn waarden waarmee Steven tot de juiste oplossing komt, zowel intern als voor klanten.

steven@certificeringsadvies.nl

Kom in contact met de partner in certificeren!

Meer informatie over de mogelijkheden?

  • Altijd een oplossing op maat
  • Jouw organisatie als uitgangspunt
  • Snel, pragmatisch en persoonlijk

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields