Alles wat jij moet weten over bedrijfsveiligheid

Ondanks de verplichtingen op het gebied van arbo & veiligheid vanuit de Arbowet gebeuren er nog steeds veel bedrijfsongevallen. Tijd om de bedrijfsveiligheid onder de loep te nemen!

Bedrijfsveiligheid
Fenne Reijnen
Fenne Reijnen
Adviseur

Fenne Reijnen is adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. Fenne is gedreven en het is haar doel om organisaties zo veilig mogelijk te laten werken. Haar expertise ligt dan ook bij Arbo & Veiligheid.

fenne@certificeringsadvies.nl

Vanuit de Arbowet ben je als werkgever verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkomgeving voor je medewerkers. Echter gebeuren er tegenwoordig (ondanks de daling van het aantal ongevallen als gevolg van lockdowns en thuiswerken) nog steeds veel arbeidsongevallen. Het niveau van de bedrijfsveiligheid moet dus omhoog. Heb je er wel eens over nagedacht of er genoeg bedrijfshulpverleners (BHV’ers) rondlopen op jouw werkvloer? Of hoe het zit met de brandveiligheid en inbraakbeveiliging van je pand? In dit artikel helpen we je op weg met het verhogen van de veiligheid binnen jouw organisatie.

Arbobeleid opstellen

Het hebben van een arbobeleid is voor werkgevers wettelijk verplicht. Het stimuleert duurzame inzetbaarheid van je medewerkers én verkleint de kans dat ze vroegtijdig uitvallen door werk gerelateerde klachten. Daarmee verhoog je de productiviteit, verminder je verzuim en houd je de organisatie draaiende. In het arbobeleid neem je alle maatregelen op die jij treft om je personeel gezond en veilig te laten werken. Wat er in ieder geval in staat is o.a. een:

Wanneer je de Arboregels overtreedt dan kan de Nederlandse Arbeidsinspectie forse straffen opleggen.

Risico-inventarisatie en evaluatie

De RI&E vormt de fundering van je arbobeleid en is verplicht wanneer je personeel in dienst hebt. Hiermee breng je risico’s in kaart waarmee je ongevallen en gezondheidsklachten kunt voorkomen. Die risico’s kunnen heel uiteenlopend zijn. Denk aan:

  • Werkdruk
  • Werken met machines
  • Agressie op de werkvloer
  • Werken met gevaarlijke stoffen

Plan van aanpak

Nadat je de risico’s binnen je organisatie hebt vastgesteld, is het zaak om een plan van aanpak op te stellen waar je in vastlegt hoe je deze risico’s gaat beheersen. Je schrijft dus op welke maatregelen je treft om risico’s te minimaliseren/weg te nemen. Wanneer je meer dan 25 medewerkers in dienst hebt, is het verplicht om je inventarisatie en je plan van aanpak te laten toetsen door een Arbo deskundige. In het plan van aanpak neem je ook een actieplan op waaruit blijkt wie wat doet binnen welke termijn. Nadat je plan is getoetst ga je deze namelijk uitvoeren.

Daarnaast is het belangrijk om je plan van aanpak periodiek te toetsen en actualiseren. Zijn er nieuwe situaties ontstaan die relevant zijn voor het plan? En zijn de opgestelde afspraken nagekomen?

BHV

Het inregelen van bedrijfshulpverlening binnen je organisatie is ook verplicht. Door het aanstellen van BHV’ers weet je zeker dat er altijd iemand op de werkvloer is die in geval van nood hulp kan verlenen. Zo kan een BHV’er eerste hulp verlenen bij een ongeval, maar weet diegene ook hoe een brandend gebouw ontruimd moet worden. Het aantal BHV’ers dat in jouw organisatie nodig is, is afhankelijk van:

  • De manier waarop BHV-taken zijn verdeeld;
  • De grootte van je bedrijf (en het aantal medewerkers en bezoekers);
  • Externe risico’s;
  • Het aantal aanwezigen die niet voor hun eigen veiligheid kunnen zorgen;
  • Beschikbaarheid van professionele hulpverleners (ambulance/brandweer);
  • De risico’s binnen je organisatie die in noodsituaties kunnen uitmonden.

Het is hiernaast vanuit de Arbowet ook verplicht om een EHBO-set zichtbaar en binnen handbereik te hebben. Per werkvloer moet er een set aanwezig zijn.

Bedrijfsnoodplan

In het geval van nood, bijvoorbeeld bij een brand of een bedrijfsongeval, is het essentieel om een bedrijfsnoodplan te hebben waarin staat hoe je moet handelen in zulke situaties. Want ondanks de maatregelen die je hebt opgesteld (en uitgevoerd) in je plan van aanpak kan een noodsituatie natuurlijk alsnog optreden. In het bedrijfsnoodplan vind je bijvoorbeeld:

  • Bedrijfsplattegronden
  • Brandpreventie
  • BHV
  • Personeel

Ontruiming

Bij noodsituaties waarbij het pand ontruimd moet worden is het belangrijk dat medewerkers weten hoe zij moeten handelen. Om dit te doen kun je een aantal maatregelen treffen:

Brandveiligheidsmaatregelen
In een bedrijfspand is het verplicht om bepaalde brandveiligheidsmaatregelen te nemen. Denk bijvoorbeeld aan het brandveilig inrichten van het bedrijfspand om brand te voorkomen. Of bijvoorbeeld het ophangen van rookmelders en brandblussers.

Vluchtroutes
Ook is het handig om vluchtroutes vast te leggen. Dit zijn de veilige routes binnen het pand om het gebouw te verlaten in noodsituaties. Deze moeten dus logischerwijs toegankelijk zijn en duidelijk worden aangegeven. Ook de deuren moet je eenvoudig kunnen openen.

Noodverlichting
Tot slot is het ophangen van noodverlichting een goede tool om ervoor te zorgen dat mensen de weg niet kwijtraken in een noodsituatie.

Ontruimingsplan
Wanneer je bovenstaande maatregelen hebt getroffen zet je deze in een ontruimingsplan. Daarin staat simpel gezegd alle benodigde informatie om het pand te kunnen verlaten in geval van nood. Maar bijvoorbeeld ook de taakverdeling van de BHV. Om paniek tijdens een noodsituatie te voorkomen is het handig om een ontruiming ieder jaar te oefenen.

Ondersteuning nodig?

Heb jij ondersteuning nodig op het gebied van bedrijfsveiligheid? Neem dan gerust contact met ons op. Onze adviseurs denken graag met je mee!

Offerte aanvragen

Fenne Reijnen
Fenne Reijnen
Adviseur

Fenne Reijnen is adviseur bij CertificeringsAdvies Nederland. Fenne is gedreven en het is haar doel om organisaties zo veilig mogelijk te laten werken. Haar expertise ligt dan ook bij Arbo & Veiligheid.

fenne@certificeringsadvies.nl

Veiligheidsadvies op maat?

Wij sparren graag of vraag vrijblijvend een offerte op maat aan!

  • Praktisch advies
  • Gericht op jouw organisatie
  • Snel schakelen

Maandelijks op de hoogte blijven?

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit jouw branche en de nieuwste ontwikkelingen rondom (bedrijfs)normen en groeimogelijkheden voor jouw organisatie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks een flinke dosis inspiratie met o.a.:

  • Handige kennisartikelen en praktische tips voor jouw organisatie
  • Actuele updates rondom normen en certificeringen
  • Ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  • Interessante acties & events
  • Relevante trainingen en opleidingen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf jezelf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief door het formulier in te vullen!

"*" indicates required fields