15 november 2018

Een kijkje achter de schermen bij het marketingteam

Mariël Verwijst

Marketeer

Het marketingteam van CertificeringsAdvies Nederland bestaat uit online marketeers die zich, zoals de functietitel al aangeeft, met name focussen op online marketing in de B2B sector. De strategie die daarbij wordt gehanteerd is de inbound marketingmethode. Voor de rubriek ‘kijkje achter de schermen’ vertellen Floor, Mariël en Rowena, de marketeers van CertificeringsAdvies Nederland, je over de inbound marketingstrategie en hun dagelijkse werkzaamheden binnen team marketing.

Inbound marketing

Bij CertificeringsAdvies Nederland werken we al een aantal jaren volgens de inbound marketingmethode. Dit is een marketingfilosofie die oorspronkelijk afkomstig is uit Amerika. Simpel gezegd draait inbound marketing om de creatie en distributie van content. Met behulp van inspirerende en relevante content wordt er geprobeerd om zo goed mogelijk in te spelen op de wensen, behoeften, vragen en problemen van (potentiële) klanten. Het doel hiervan is enerzijds het genereren van waardevolle leads en anderzijds het onderhouden van klantrelaties.

Content vormt de motor van een inbound marketingstrategie. Via verschillende marketingkanalen, zoals o.a. e-mailmarketing, social media en zoekmachines, wordt er kwalitatief hoogwaardige content verspreid die als het ware werkt als een magneet. Potentiële klanten die actief zijn op dit soort kanalen worden getriggerd door de content en maken zo de klik naar één van onze websites. Vervolgens komen we op allerlei manieren in contact met deze bezoekers met als doel om hen uiteindelijk vanuit onze dienstverlening zoveel mogelijk toegevoegde waarde te bieden.

Slimme marketing automation software

Bij CertificeringsAdvies Nederland combineren we de inbound marketingstrategie met slimme software. We maken daarvoor gebruik van het marketing automation pakket ‘Hubspot’. Zodra bezoekers op onze website een aanvraag doen of hun gegevens achterlaten in ruil voor waardevolle documenten, komen ze in ons marketing automation systeem terecht. Vanaf dat moment noemen we deze bezoekers ‘leads’. Met deze leads blijven we, indien zij dat wensen, een tijdje in contact. Dat kan bijvoorbeeld contact zijn via e-mailmarketing, maar kan soms ook uitmonden in een telefonisch adviesgesprek of juist in het drinken van een bakje koffie op kantoor.

De marketingsoftware van Hubspot is voor de marketingafdeling van CertificeringsAdvies Nederland de centrale hub van waaruit vrijwel alle marketingactiviteiten worden aangestuurd. In dit all-in-one platform zitten diverse marketingtools ingebakken. Zo kunnen we vanuit Hubspot o.a.:

  • Content campagnes beheren
  • E-mailmarketing bedrijven
  • Social media posts plannen
  • SEO-optimalisaties doorvoeren
  • Diverse A/B test opzetten
  • En nog veel meer…

Een dag bij marketing

De strategie is helder, maar wat doen de online marketeers bij CertificeringsAdvies Nederland zoal de hele dag? Lees snel verder!

De marketingafdeling van CertificeringsAdvies Nederland is geen eilandje, maar staat juist centraal binnen de organisatie. Om die reden is het belangrijk dat we onze collega’s continu blijven betrekken bij de marketinginspanningen. Wanneer collega’s op de hoogte zijn van de marketingmogelijkheden kunnen ze ideeën aandragen en bijvoorbeeld hun bijdrage leveren aan de contentproductie. We organiseren daarom met regelmaat interne kennissessies waarin de marketingkennis gedeeld wordt. Zo maken we collega’s ‘marketingwise’ en kunnen zij op hun beurt de marketingafdeling weer van input voorzien. Onze adviseurs en salesmensen zijn vrijwel dagelijks met de klant in contact; zij kennen onze klant daarom als geen ander. Dat is waardevolle informatie voor ons marketeers.

Doordat we bij CertificeringsAdvies Nederland inbound marketing als strategie hanteren, zijn we een groot deel van de tijd bezig met de creatie en distributie van content. Denk daarbij o.a. aan het schrijven van blogartikelen, het opmaken van documenten en de productie van videocontent. Daarbij staat onze (potentiële) klant centraal. Met onze content proberen we zo goed mogelijk in te spelen op zijn of haar behoeften, wensen en problemen. Het draait allemaal om relevantie.

Content vormt dus een belangrijk onderdeel van onze werkzaamheden, maar daarnaast zijn we ook veel bezig met het optimaliseren van de klantreis. We proberen daar te zijn waar onze (potentiële) klant ons nodig heeft en willen hem of haar op ieder marketingkanaal een zo goed mogelijke ervaring bieden. Om die reden steken we aardig wat tijd in zoekmachine optimalisatie (SEO & SEA), gepersonaliseerde e-mailmarketing, het delen van onze content op sociale mediakanalen en het uitbreiden en optimaliseren van onze websites.

Om de effectiviteit van onze marketinginspanningen te kunnen bepalen en koers te kunnen varen, kijken we regelmatig naar de statistieken. Meten is immers weten. Op basis van data uit diverse systemen en kanalen ontwikkelen we nieuwe initiatieven en worden bestaande inspanningen geoptimaliseerd. Op die manier proberen we onze (potentiële) klanten elke keer weer beter te bedienen.

Het werk op de marketingafdeling van CertificeringsAdvies Nederland is elke dag weer anders. Je leert immers steeds nieuwe dingen en de ontwikkelingen in marketingland staan ook niet stil. Dat houdt ons werk erg dynamisch!

Join the club?!

Wil jij ook werken bij een enthousiaste club waar marketing centraal staat? Kijk dan eens naar onze openstaande vacatures! Zit er geen passende vacature voor je tussen, maar zie je wel kansen om elkaar te versterken? Laat ons dan weten waarom jij onze selectie kunt versterken. Doe een open sollicitatie of neem contact op.

Vacatures

Teamtalk

Lees wat onze teamspelers inspireert, hoe we binnen onze club werken en wat onze (persoonlijke) dromen en doelen zijn.

19 januari 2022

Van CANtoor naar CAN clubhuis

Een ontmoetingsplek waar je energie van krijgt! Een nieuw jaar, nieuwe kansen en nieuwe plannen! Voor het team van CertificeringsAdvies Nederland (CAN) bracht de start van 2022 nog iets nieuws: een gloednieuwe werklocatie. Daarmee laten we het CANtoor in Veghel achter ons en is onze hoofdlocatie het ‘CAN clubhuis’ vanaf nu gevestigd aan de Bruistensingel […]

10 januari 2022

Werken bij CAN is werken volgens het CAN model: geen hiërarchie of standaardtaken. Maar wat dan wel?

Zo werkt ons organisatiemodel: Het CAN Model Is dit weer zo’n standaardverhaaltje over de missie, visie, kernwaarden en doelstellingen van een organisatie die je ook op kunt zoeken op hun website? Nee joh, zeker niet! Bij CertificeringsAdvies Nederland (CAN) werken we niet volgens theoretische modellen, houden we niet van hiërarchie en zijn we al helemaal […]

Recent

Nieuwe inspiratie opdoen? Hup, naar een andere omgeving!

23 april 2024

Aan tafel met Nelis (Q1-2024)

3 april 2024

De kracht van een sterk werkgeversmerk? Cultuur is het antwoord!

27 maart 2024